Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Tyvärr är detta award-spelets regler. Ställs en avgång in var god hitta nya awardplatser. Har alltid gällt och kommer alltid gälla. Tyvärr. Undantaget är när det är väldigt kort tid kvar till avgång eller man redan är iväg.
Sant men förklarar/ursäktar inte bristen på information. Tyvärr varken första eller sista gången SAS gör bort sig (och väljer att bemöta det hela med ett avmätt eller otrevligt ”det borde vi ha gjort”).
 
Tyvärr är detta award-spelets regler. Ställs en avgång in var god hitta nya awardplatser. Har alltid gällt och kommer alltid gälla. Tyvärr. Undantaget är när det är väldigt kort tid kvar till avgång eller man redan är iväg.

Fast då vore det ju trevligt att få information om att det ställts in över huvud taget, så man kan leta nytt. Och att hitta något före mars 2022 nu är ju i princip omöjligt.
 
Jag fick min resa till NYC flyttad en dag framåt för såväl ut- som hemresan. Ingen information heller. Mycket märkligt alltsammans. :eek:
 
Så istället för Business-resa för poäng är nu alternativen
Boka resa i Go för 10.000:- med sämre anslutningar.
Boka egen business på andra datum för ca 46.000:-
Hej då semesterplaner. Tur att man har avbokningsbara hotell.

Tyvärr är detta award-spelets regler. Ställs en avgång in var god hitta nya awardplatser. Har alltid gällt och kommer alltid gälla. Tyvärr. Undantaget är när det är väldigt kort tid kvar till avgång eller man redan är iväg.

Det är inte alls award-spelets regler. Reglerna sätts inte av SAS själva utan EU 261/2004 är spelreglerna här. Om ett flygbolag ställer in ett flyg har passageraren rätt att välja mellan återbetalning eller ombokning under likvärdiga villkor. Det spelar ingen roll om flygbolaget ställer in mer än 14 dagar i förväg. Det spelar ingen roll att man betalat för biljetten med poäng. Det spelar ingen roll om flygbolaget som ställde in inte har några tillgängliga flyg själv till destinationen längre. Det spelar ingen roll om det inte finns lediga platser i samma bokningsklass som man hade biljetter för (t.ex. en bokningsklass för award). Det spelar heller ingen roll om skälet till att flyget ställdes in är extraordinära omständigheter (vilket SAS säkert tycker) eftersom just skyldigheten att boka om passagerare även gäller vid extraordinära omständigheter. I det här fallet är SAS alltså skyldiga att boka om till tillgängliga flyg i samma serviceklass och om det krävs på ett annat flygbolag, punkt. Om SAS vägrar så upplys dem om deras skyldigheter. Om SAS fortsatt vägrar kan du, om du har möjlighet, köpa en biljett för egna pengar och sedan kräva tillbaka pengarna av SAS, om så krävs genom att man tar SAS till domstol. Spara all konversation du har med SAS i frågan.

SAS är inget litet familjeföretag. SAS största ägare är svenska staten och näststörsta ägare är danska staten. De ska fanimej följa den lagstiftning som gäller för det är spelreglerna.
 
Det är inte alls award-spelets regler. Reglerna sätts inte av SAS själva utan EU 261/2004 är spelreglerna här. Om ett flygbolag ställer in ett flyg har passageraren rätt att välja mellan återbetalning eller ombokning under likvärdiga villkor. Det spelar ingen roll om flygbolaget ställer in mer än 14 dagar i förväg. Det spelar ingen roll att man betalat för biljetten med poäng. Det spelar ingen roll om flygbolaget som ställde in inte har några tillgängliga flyg själv till destinationen längre. Det spelar ingen roll om det inte finns lediga platser i samma bokningsklass som man hade biljetter för (t.ex. en bokningsklass för award). Det spelar heller ingen roll om skälet till att flyget ställdes in är extraordinära omständigheter (vilket SAS säkert tycker) eftersom just skyldigheten att boka om passagerare även gäller vid extraordinära omständigheter. I det här fallet är SAS alltså skyldiga att boka om till tillgängliga flyg i samma serviceklass och om det krävs på ett annat flygbolag, punkt. Om SAS vägrar så upplys dem om deras skyldigheter. Om SAS fortsatt vägrar kan du, om du har möjlighet, köpa en biljett för egna pengar och sedan kräva tillbaka pengarna av SAS, om så krävs genom att man tar SAS till domstol. Spara all konversation du har med SAS i frågan.

SAS är inget litet familjeföretag. SAS största ägare är svenska staten och näststörsta ägare är danska staten. De ska fanimej följa den lagstiftning som gäller för det är spelreglerna.

Jag är ingen expert på EU 261/2004 men ställs en flight in mer än 14 dagar innan resan har man väl inte mycket att säga till om rent juridiskt?
 
Jag är ingen expert på EU 261/2004 men ställs en flight in mer än 14 dagar innan resan har man väl inte mycket att säga till om rent juridiskt?
Du har rätt till ombokning men sen kommer du behöva strida för det. Så här skriver konsumentverket:
”Flygbolaget ska alltid erbjuda ombokning eller återbetalning. Det gäller oavsett orsak till att flyget ställs in, och oavsett när du fick informationen om att flyget var inställt.”
Se här för mer info: Rättigheter vid inställt flyg | Hallå konsument – Konsumentverket
Driver just nu ett ärende (visserligen revenue-biljett) gentemot SAS där de vägrade boka om mig.
 
Du har rätt till ombokning men sen kommer du behöva strida för det. Så här skriver konsumentverket:
”Flygbolaget ska alltid erbjuda ombokning eller återbetalning. Det gäller oavsett orsak till att flyget ställs in, och oavsett när du fick informationen om att flyget var inställt.”
Se här för mer info: Rättigheter vid inställt flyg | Hallå konsument – Konsumentverket
Driver just nu ett ärende (visserligen revenue-biljett) gentemot SAS där de vägrade boka om mig.
En bra information som Konsumentverket sammanställt tycker jag. De tar upp att flygbolag är skyldiga att omboka oavsett hur långt i förväg flyget ställdes in och oavsett om det beror på pandemin. Konsumentverket betonar också att flygbolag är skyldiga att boka om till andra flygbolag om det flygbolag som ställt in saknar egna alternativa flyg att boka om till samma dag.
 
Jag vill inte stånga mig blodig kring detta men som jag tolkar EU 261/2004 så gäller Article 7, 8 och 9 enbart om inte Article 5 stycke (i) triggas.

1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:

(a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8; and

(b) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 9(1)(a) and 9(2), as well as, in event of re-routing when the reasonably expected time of departure of the new flight is at least the day after the departure as it was planned for the cancelled flight, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and

(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:

(i) they are informed of the cancellation at least two weeks before the scheduled time of departure;



Edit: Har jag missat någonting eller tolkar lagtexten fel så blir ingen gladare än mig!
 
Toppen