Vilken amex försäkring täcker missad avgång när man maximalt skulle ha 90 minuter till godo samt att man har en väska att hämta upp och checka in?Jag skulle tänka mig att Amex försäkringen för missad avgång kan täcka för ett sånt läge?
Det är värt ett försök.Vilken amex försäkring täcker missad avgång när man maximalt skulle ha 90 minuter till godo samt att man har en väska att hämta upp och checka in?
Kan ju ha missat något i vad försäkringen täcker, men täcker den verkligen att man har planerat för kort tid mellan flighter?Det är värt ett försök.
Jamen exakt, det är alltså värt ett försök.Lurigt case. Dels låter det som att det inte är privatpersonen som betalar, villkoren kan då styras av en eventuell företagsförsäkring.
I vissa försäkringar ingår skydd om allmänt färdmedel som används för att komma till flygplatsen blir försenat, oftast begränsad nytta vid flyg då det krävs att flygresan går från hemlandet eller Norden, men i detta fallet är inte det något problem.
I just Amex försäkringar täcks inte allmänt färdmedel utan mer specifikt kollektivtrafik.
Behövs med andra ord lite mer kännedom om detaljerna för att avgöra vad som är möjligt. Å andra sidan om kostnaden redan är täckt av någon annan kanske det är skönare att släppa frågan och fira jul. God Jul.
Om flyg från Kiruna till Stockholm klassas son kollektivtrafik är väl även alla SJs avgångar kollektivtrafik då de går på schema?Jamen exakt, det är alltså värt ett försök.
Inrikesflyget går väl på schema och skulle absolut absolut kunna klassas som kollektivtrafik!
God Jul!
Inrikesflyget går väl på schema och skulle absolut absolut kunna klassas som kollektivtrafik!
Kollektivtrafik är faktiskt ett lagreglerat begrepp. Den gemensamma EU-förordningen som ligger i botten på lagstiftningen heter "...om kollektivtrafik på järnväg och väg". I den svenska kollektivtrafiklagen (2010:1065) har detta utvidgats till vatten, och den kompletta frasen är "I denna lag finns bestämmelser om kollektivtrafik på väg, järnväg, vatten, spårväg och med tunnelbana.". Man kunde fundera på om flyg som bedrivs med allmän trafikplikt skulle kunna räknas som kollektivtrafik, men jag hittar inget stöd för detta.Om flyg från Kiruna till Stockholm klassas son kollektivtrafik är väl även alla SJs avgångar kollektivtrafik då de går på schema?
Nu vet jag inte vad definitionen av kollektivtrafik är, men att flyga 150 mil är jag väldigt tveksam till att det skulle vara kollektivtrafik. Snarare är väl kollektivtrafik att ses som lokal trafik inom "regionen" och inte inom landet.
Jag skulle försöka oavsett. Helt omöjligt att veta vad Amex definition på kollektivtrafik är utan att testa.Kollektivtrafik är faktiskt ett lagreglerat begrepp. Den gemensamma EU-förordningen som ligger i botten på lagstiftningen heter "...om kollektivtrafik på järnväg och väg". I den svenska kollektivtrafiklagen (2010:1065) har detta utvidgats till vatten, och den kompletta frasen är "I denna lag finns bestämmelser om kollektivtrafik på väg, järnväg, vatten, spårväg och med tunnelbana.". Man kunde fundera på om flyg som bedrivs med allmän trafikplikt skulle kunna räknas som kollektivtrafik, men jag hittar inget stöd för detta.
Wikipedia har i och för sig tagit upp flyg i sin artikel om kollektivtrafik, men det är som bekant inte en 100%-igt tillförlitlig även om det ofta är en bra utgångspunkt om man vill hitta något snabbt.
Så det borde vara låg chans att övertyga ett försäkringsbolag om att inkludera flyg i kollektivtrafik.
Får man lov att fråga vilket avsnitt i försäkringsvillkoren som du åberopade för det? Var du på resa när du tappade telefonen i toaletten?Jag köpte en ny telefon nyligen som jag tappade i toaletten efter två veckor. Hörde av mig och berättade helt ärligt vad som hänt och fick full ersättning av Amex.