Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Nu vet jag inte vad @bachelor har för status, men är någon i sällskapet EBD så får de allt det där förutom snacks även vid resa i Go (nåja, inte sittplats långt fram i planet, men kan välja plats fritt och har ofta möjlighet att välja en plats på nödutgångsrad, vilket man kan argumentera är en bättre plats än plats på en rad långt fram), och är de EBG så förlorar de fri dryck.
Är EBD, och SAS resonerade istället på ett annat sätt. Att det enda vi missade var maten, och den dyraste mat som går att beställa på planet (som då ska motsvara boxen antar jag) kostar 1250p så därför får vi ersättningen så att vi kan inhandla mat för poäng. Hur som så tyckte jag som sagt det var i snålaste laget och det sluta med att han som goodwill dubblade till 2500p var i ersättning. Vilket jag fortfarande tycker är dåligt men förstår hans resonemang lika mycket som resonemangen ovan.

Det hela landar ju i att det inte på något sätt för en EBD är värt att betala mer för plus, eftersom enda "fördelen" är boxen. Däri ligger ju problemet.
 
Är EBD, och SAS resonerade istället på ett annat sätt. Att det enda vi missade var maten, och den dyraste mat som går att beställa på planet (som då ska motsvara boxen antar jag) kostar 1250p så därför får vi ersättningen så att vi kan inhandla mat för poäng. Hur som så tyckte jag som sagt det var i snålaste laget och det sluta med att han som goodwill dubblade till 2500p var i ersättning. Vilket jag fortfarande tycker är dåligt men förstår hans resonemang lika mycket som resonemangen ovan.

Det hela landar ju i att det inte på något sätt för en EBD är värt att betala mer för plus, eftersom enda "fördelen" är boxen. Däri ligger ju problemet.
Så en EBG skulle då teoretiskt sätt få mer i ersättning än en EBD för att sistnämnda får fika gratis även i Go?!
 
Last edited:
Är EBD, och SAS resonerade istället på ett annat sätt. Att det enda vi missade var maten, och den dyraste mat som går att beställa på planet (som då ska motsvara boxen antar jag) kostar 1250p så därför får vi ersättningen så att vi kan inhandla mat för poäng. Hur som så tyckte jag som sagt det var i snålaste laget och det sluta med att han som goodwill dubblade till 2500p var i ersättning. Vilket jag fortfarande tycker är dåligt men förstår hans resonemang lika mycket som resonemangen ovan.

Det hela landar ju i att det inte på något sätt för en EBD är värt att betala mer för plus, eftersom enda "fördelen" är boxen. Däri ligger ju problemet.


Men om det är enda fördelen för dig i Plus så köp inte Plus i fortsättningen? Det är absolut enklast att rösta med plånboken.
 
Så en EBG skulle då teoretiskt sätt få mer i ersättning än en EBD för att sistnämnda får fika gratis även i Go?! .
Yep, så blir det. Och därmed blottas den logiska luckan i att erbjuda EBD gratis dryck i go. Man "vill" alltså att EBD som troligen bokat dyrare klasser för att nå EBD ska börja boka GO då man får nästan samma förmåner där. Bra incitament, om man nu bara hade brist på plusplatser. Men gissar att SAS helst skulle se att hela planet bokade i PLUS.
 
SAS väljer idag att låta en Diamond med C biljett hellre sitta kvar i Frankfurt 2,5 timme än att låta mig komma med tidigare flighten hem..finns enligt lufthansa personalen många platser kvar. SAS hävdar att priset är mycket dyrare och väljer hellre att åka med tomma stolar än att släppa med en av sina lojala resenärer..extremt besviken och förvånad.
 
SAS väljer idag att låta en Diamond med C biljett hellre sitta kvar i Frankfurt 2,5 timme än att låta mig komma med tidigare flighten hem..finns enligt lufthansa personalen många platser kvar. SAS hävdar att priset är mycket dyrare och väljer hellre att åka med tomma stolar än att släppa med en av sina lojala resenärer..extremt besviken och förvånad.
Det är en Pandiumförmån så helt rätt att de nekar en Diamond. Om du reser med bara handbagage så skulle jag kollat vid gaten om du kan få komma med. Att de nekar vid incheck/servicedesk är naturligt eftersom de måste ställa ut en helt ny biljett om du ska flyttas, vid gaten verkar det vara någon annan mekanism.
 
SAS väljer idag att låta en Diamond med C biljett hellre sitta kvar i Frankfurt 2,5 timme än att låta mig komma med tidigare flighten hem..finns enligt lufthansa personalen många platser kvar. SAS hävdar att priset är mycket dyrare och väljer hellre att åka med tomma stolar än att släppa med en av sina lojala resenärer..extremt besviken och förvånad.
Det är en Pandiumförmån så helt rätt att de nekar en Diamond. Om du reser med bara handbagage så skulle jag kollat vid gaten om du kan få komma med. Att de nekar vid incheck/servicedesk är naturligt eftersom de måste ställa ut en helt ny biljett om du ska flyttas, vid gaten verkar det vara någon annan mekanism.


Utöver det så antar jag att @sthlm-traveler inte åkte på en C-biljett (bokningsklass C = SAS Plus Full Flex) utan snarare åkte i kabinklass C med annan bokningsklass. Då ska inte heller biljetten vara bokningsbara utan avgift vid check-in.

Som @Canadien skriver - man kan försöka vid gate. Där brukar jag lyckas allt som oftast - vilket gör mig nöjd och glad! Men inte blir jag sur och missnöjd när de säger nej till mig, då det inte är min rättighet att få komma med en tidigare flight.
 
Utöver det så antar jag att @sthlm-traveler inte åkte på en C-biljett (bokningsklass C = SAS Plus Full Flex) utan snarare åkte i kabinklass C med annan bokningsklass. Då ska inte heller biljetten vara bokningsbara utan avgift vid check-in.

Som @Canadien skriver - man kan försöka vid gate. Där brukar jag lyckas allt som oftast - vilket gör mig nöjd och glad! Men inte blir jag sur och missnöjd när de säger nej till mig, då det inte är min rättighet att få komma med en tidigare flight.

Det är dessutom betydligt svårare på outstations när det inte är SAS egen personal. Då behöver man rätt personal på rätt plats för att det ska funka. SAS egen personal är lättare.

Kontentan är väl att om man vill resa ombokningsbart så får man köpa en sån biljett. Annars skulle man ju kunna köpa en biljett till den billiga flygningen sent på kvällen och bara knalla upp och försöka få plats mitt i peaken där biljetterna kostar 3-4 gånger så mycket.
 
Toppen