Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

mha321

Medlem
verkar skrämmande nog att flera inte anser att
detta är usel kundservice. driver själv företag och gör det väldigt bra, därför förstår jag hur viktig kunden är och hur extremt viktig en lojal kund är. Men hur lätt det är att tappa känslan.

Om man tycker att sas ska köra tomma stolar istället för att bygga lojalitet har vi väldigt olika syn på företagande. Kostnad sas = 0 kr teoretiskt möjligt att sälja min plats på nästa kärra. De företag som resonerar så hamnar 100gånger av 100 på dåligt jobbat listan för mig.

Jag känner flera stycken som tidigare, när det "alltid gick" att få ombokat även en icke ombokningsbar biljett när man var gold, satte I system att boka en billigare kvälls biljett för att sedan göra standby till den dyrare avgången tidigare under dagen och på det sättet få ner priset. Det var knappast bra för sas förtjänster, och definitivt inte en kostnad=0.

En sådan ombokning tillåts endast gratis för deras bästa kunder, alltså pandion.

Sedan som redan påpekats brukar man få komma med den tidigare om man frågar I gaten i princip i samband med att boarding börjar, åtminstone när man har diamond. Men de gör det ytterst sällan i disken eller loungen nuförtiden. Men provade du gaten? (det kanske också är krångligare på outstation såklart men...)
 

fcx

Medlem
verkar skrämmande nog att flera inte anser att
detta är usel kundservice. driver själv företag och gör det väldigt bra, därför förstår jag hur viktig kunden är och hur extremt viktig en lojal kund är. Men hur lätt det är att tappa känslan.

Om man tycker att sas ska köra tomma stolar istället för att bygga lojalitet har vi väldigt olika syn på företagande. Kostnad sas = 0 kr teoretiskt möjligt att sälja min plats på nästa kärra. De företag som resonerar så hamnar 100gånger av 100 på dåligt jobbat listan för mig.

Problemen är:

1. Ett flygbolag har inte som övergripande mål att sälja alla stolar.
2. Kostnaden för att låta en kund åka med ett tidigare flyg är inte noll kronor.

I många branscher så skulle du ha rätt i ditt resonemang, men flyget tillhör en av de branscherna där denna logik inte håller. Jag jobbar själv inom telekom, och där resonerar man likadant som inom flyget (på goda grunder).
 

Tonton

Medlem
verkar skrämmande nog att flera inte anser att
detta är usel kundservice. driver själv företag och gör det väldigt bra, därför förstår jag hur viktig kunden är och hur extremt viktig en lojal kund är. Men hur lätt det är att tappa känslan.

Om man tycker att sas ska köra tomma stolar istället för att bygga lojalitet har vi väldigt olika syn på företagande. Kostnad sas = 0 kr teoretiskt möjligt att sälja min plats på nästa kärra. De företag som resonerar så hamnar 100gånger av 100 på dåligt jobbat listan för mig.

Vi verkar helt klart ha olika synpunkter på hur man bedriver företag.

Enligt mig är kostnaden långt ifrån 0 om detta sätts i system.

1. Som jag redan nämnt - Det minskar intäkterna långsiktigt då kunder vet att de inte behöver köpa Full Flex-biljett för att få Full-Flex

2. Det minskar kundnöjdheten och incitamenten hos Pandion-medlemmar, som vi nog får anta är rent generellt SAS största intäktskunder på ett eller annat sätt. De har detta som en förmån, och om nu en stor mängd andra kunder helt plötsligt kan ta del av detta så finns det ju inte något (iaf minskat) värde i denna förmån.

3. Man skapar, enligt mig, ökade intäktsströmmar och kundnöjdhet genom tydlighet. Här är SAS tydliga och kunden vet exakt vad de får, för produkten de faktiskt betalat för. Om vi nu bara slutar med att SAS tillåter byte av flight vid gate kostnadsfritt (för en icke-flexibel biljett) så hade det varit ännu bättre.

Med det sagt lämnar jag konversationen, då den är OT mot vad tråden ska handla om.
 
Det här är ju en intressant diskussion om hur olika bolag hanterar resenärer som är "tidiga" till flygplatsen utifrån platstillgång på tidigare avgångar och status.

Tex KLM är stenhårda, har aldrig lyckats även när jag var jättesjuk och bad om det i loungen istället för att vänta 12h där. Medans Cathay Dragon erbjöd mig proaktivt vid incheck på PVG att boka om till en tidigare avgång till HKG.

Men det har har ju inte hemma i "SAS gjorde inte så bra".
 

Mr Basic

Medlem
Tar detta i denna tråd även om det lika gärna kan hamna i ”det här gjorde ni bra SAS”.
Har ett ärende med SAS som nu hamnat i ”pending customer” men jag har inte mottagit ngn form av kommunikation från SAS? Ska jag bara sitta lugnt i båten tills det ärendet når ”case closed”? :rolleyes:
 

Mr Basic

Medlem
Tar detta i denna tråd även om det lika gärna kan hamna i ”det här gjorde ni bra SAS”.
Har ett ärende med SAS som nu hamnat i ”pending customer” men jag har inte mottagit ngn form av kommunikation från SAS? Ska jag bara sitta lugnt i båten tills det ärendet når ”case closed”? :rolleyes:
Citerar/svarar mig själv. Fick Mail från SAS att jag får full återbetalning (bra) men att det överhuvudtaget behövde bli ett ärende (ville avboka hela resan i SAS Plus Smart pga datumändring på utresan) känns onödigt och ”inte bra”.
 

palmen

Moderator
Dagens mailutskick med info om mitt poängsaldo mm som brukar komma en gång i månadne ungefär blev jag lite förvånad över,
Det står att jag är EBG och att mina poäng går ut om 5 år, inte EBD och obegränsad tid på poängen som är det korrekta.
Loggade in på SAS och noterade att allt ser rätt ut där åtminstone.

Hur kan de lyckas få med fel eurobonus-status i sina mailutskick?
I vilket system hos SAS står jag som EBG (de måste ju fåt detta någon stans ifrån).
 
Dagens mailutskick med info om mitt poängsaldo mm som brukar komma en gång i månadne ungefär blev jag lite förvånad över

Jag tittade just på brevet (vanligtvis slänger jag dem direkt), och det var en del knasigt där. De lyckades iofs korrekt identifiera mig som EBG, men däremot var både statuspoäng och ben satta till 0, när de borde vara ~40k och 10. Inte heller baspoängen stämmer, men de var i alla fall inte 0, utan skulle kunna varit rätt för ungefär en månad sedan.
 

pswe

Medlem
Noterade också att där var en del fel i mailet.
Verkar som SAS är medvetna om att det kan vara problem då de lagt in detta överst i mailet...

För senast uppdaterad information om din medlemsnivå och ditt poängsaldo se SAS App eller logga in på sas.se
 

palmen

Moderator
Noterade också att där var en del fel i mailet.
Verkar som SAS är medvetna om att det kan vara problem då de lagt in detta överst i mailet...

För senast uppdaterad information om din medlemsnivå och ditt poängsaldo se SAS App eller logga in på sas.se
Att jag varit EBD sedan det infördes borde ju innebära att all data de har om min status senaste typ 5 åren säger EBD, var de fått EBG ifrån låter jag vara osagt. Nu har jag inte återkvalat under detta kvalificeringsår och har bara 10k baspoäng för tillfället, men det borde inte föranleda EBG som status hos SAS.
 
Toppen