Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

lite lustigt med vissa här som svarar och utgår från att den som skriver har fel..

ingen av er har svart på idiotin från SAS, vilket företag skulle resonera på detta sätt?
 

Tonton

Medlem
inte incheck utan i lounge. Brukar boka om där. samma personal som gate så det är ingen skillnad. biljetten är C full flex.
lite lustigt med vissa här som svarar och utgår från att den som skriver har fel..

ingen av er har svart på idiotin från SAS, vilket företag skulle resonera på detta sätt?

Bokningsklass C, Kabinklass C:
"ÄNDRINGAR: Ombokning tillåts utan extra avgift."

Bokningsklass S, Kabinklass C:
"ÄNDRINGAR: Ombokning tillåts inom samma biljettprisnivå. Vid ändring till ett högre biljettpris kommer skillnaden mellan det betalda priset och det högre priset att läggas till."


Jag litar såklart på dig, och skriver du att det är Full Flex C så är det säkerligen det. Anledningen till att jag tvekade (tvekar) är att personalen har följt instruktionerna enligt manualen perfekt för en icke full flex-biljett, exempelvis bokningsklass S som jag använder i mitt exempel ovan.

Har du bokningklass C och kabinklass C så ska du givetvis få boka om till en tidigare SAS-flight om det finns plats.
 
Det är dessutom betydligt svårare på outstations när det inte är SAS egen personal. Då behöver man rätt personal på rätt plats för att det ska funka. SAS egen personal är lättare.

Kontentan är väl att om man vill resa ombokningsbart så får man köpa en sån biljett. Annars skulle man ju kunna köpa en biljett till den billiga flygningen sent på kvällen och bara knalla upp och försöka få plats mitt i peaken där biljetterna kostar 3-4 gånger så mycket.
läs gärna hela texten innan du svarar..
1 har ombokningsbar plus biljett -ej saver
2 är ofta i frankfurt och brukar boka om
3 båda flighterna är rena SK
4 lufthansa personalen blev också förvånade hur det hanterades. men SAS har väl hur många diamond som helst..
 

ekf

Medlem
1 har ombokningsbar plus biljett -ej saver
Vilken bokningsklass (inte kabin) hade du? Det finns några olika icke-saver-varianter, se screenshot nedan på en dummybokning, så det gäller att hålla tungan i rätt mun.
Baserat på svaret du fått låter det som att du haft en "SAS Plus Pro" och inte "SAS Plus Full Flex", båda är ombokningsbara och återbetalningsbara, men bara den senare av dem går att boka om utan att betala extra...
 

Attachments

  • EC60AD48-2646-4A7B-952B-F3BFBC4DEBE0.jpeg
    EC60AD48-2646-4A7B-952B-F3BFBC4DEBE0.jpeg
    32,4 KB · Visningar: 344
Vilken bokningsklass (inte kabin) hade du? Det finns några olika icke-saver-varianter, se screenshot nedan på en dummybokning, så det gäller att hålla tungan i rätt mun.
Baserat på svaret du fått låter det som att du haft en "SAS Plus Pro" och inte "SAS Plus Full Flex", båda är ombokningsbara och återbetalningsbara, men bara den senare av dem går att boka om utan att betala extra...

du har helt rätt det är en plus pro. tycker ändå att man inte ska haka upp sig på bokningen utan kundservicen, eller avsaknaden av den.

Poängen för mig och vad jag vill komma är att det för mig inte finns någon sund förklaring att de inte släpper på mig och väljer att åka med tomma stolar. jag har en ”premium biljett” och ”högsta offentliga status” i deras program. Vem som driver ett företag skulle göra en sådan prioritering? det kostar dem inget att släppa på mig, de skulle teoretiskt kunna sälja min plats på nästa flight.

Det är novemberlov och flighten ned var det inte många på imorse och jag gissar att det är ännu färre hem.
 

mha321

Medlem
läs gärna hela texten innan du svarar..
1 har ombokningsbar plus biljett -ej saver
2 är ofta i frankfurt och brukar boka om
3 båda flighterna är rena SK
4 lufthansa personalen blev också förvånade hur det hanterades. men SAS har väl hur många diamond som helst..
Diamond borde inte ha nogot med saken att göra, har man full flex så får ju vem som helst boka om.

Då brukar det också funka finfint att göra det själv i appen tex, så slipper man blanda in personalen. Den följer ju alltid reglerna :) provade du det, eller på siten?
 

Plus

Medlem
du har helt rätt det är en plus pro. tycker ändå att man inte ska haka upp sig på bokningen utan kundservicen, eller avsaknaden av den.

Poängen för mig och vad jag vill komma är att det för mig inte finns någon sund förklaring att de inte släpper på mig och väljer att åka med tomma stolar. jag har en ”premium biljett” och ”högsta offentliga status” i deras program. Vem som driver ett företag skulle göra en sådan prioritering? det kostar dem inget att släppa på mig, de skulle teoretiskt kunna sälja min plats på nästa flight.

Det är novemberlov och flighten ned var det inte många på imorse och jag gissar att det är ännu färre hem.

SAS verkar ju ha gjort rätt. Förstår att du blir sur men vill du ha möjligheten till fri ombokning får du nog ändå betala för det.
 

ekf

Medlem
Poängen för mig och vad jag vill komma är att det för mig inte finns någon sund förklaring att de inte släpper på mig och väljer att åka med tomma stolar.
Jag har ingen aning om hur SAS tänker här, men gissningsvis vill de inte vattna ur Full Flex-varianten...
Det är mycket möjligt att de i gaten kunnat skicka på dig av välvilja ändå, om du gått dit vid boarding. Fast det är ren gissning från min sida
 

Tonton

Medlem
lite lustigt med vissa här som svarar och utgår från att den som skriver har fel..

ingen av er har svart på idiotin från SAS, vilket företag skulle resonera på detta sätt?

du har helt rätt det är en plus pro. tycker ändå att man inte ska haka upp sig på bokningen utan kundservicen, eller avsaknaden av den.

Poängen för mig och vad jag vill komma är att det för mig inte finns någon sund förklaring att de inte släpper på mig och väljer att åka med tomma stolar. jag har en ”premium biljett” och ”högsta offentliga status” i deras program. Vem som driver ett företag skulle göra en sådan prioritering? det kostar dem inget att släppa på mig, de skulle teoretiskt kunna sälja min plats på nästa flight.

Det är novemberlov och flighten ned var det inte många på imorse och jag gissar att det är ännu färre hem.

Då konstaterar vi att du alltså inte hade en full flex-biljett och att du har fått exakt vad du har betalat för. Förstår verkligen inte vad som passar in i ”SAS - Det hör gjorde Ni inte så bra”-tråden.

Personligen skulle jag snarare lägga det i ”SAS - detta har ni gjort bra”. Jag är själv EBD och har nyttjat att kunna ha turen att komma med tidigare ibland, men från ett aktieägarperspektiv tycker jag att SAS ska vara stenhårda med att biljettregler gäller. Annars kommer intäkter minska långsiktigt om kunder vet om att de inte behöver boka full flex-biljett för att få just full flex.

En helt annan diskussion är den ifall detta skulle vara en förmån för exempelvis EBD - men nu är inte fallet så (snarare en EBP-förmån om jag förstår rätt) och därför bör man inte heller förvänta sig att det ska finnas som EBD.

Just my five cents ;)
 
Då konstaterar vi att du alltså inte hade en full flex-biljett och att du har fått exakt vad du har betalat för. Förstår verkligen inte vad som passar in i ”SAS - Det hör gjorde Ni inte så bra”-tråden.

Personligen skulle jag snarare lägga det i ”SAS - detta har ni gjort bra”. Jag är själv EBD och har nyttjat att kunna ha turen att komma med tidigare ibland, men från ett aktieägarperspektiv tycker jag att SAS ska vara stenhårda med att biljettregler gäller. Annars kommer intäkter minska långsiktigt om kunder vet om att de inte behöver boka full flex-biljett för att få just full flex.

En helt annan diskussion är den ifall detta skulle vara en förmån för exempelvis EBD - men nu är inte fallet så (snarare en EBP-förmån om jag förstår rätt) och därför bör man inte heller förvänta sig att det ska finnas som EBD.

Just my five cents ;)

verkar skrämmande nog att flera inte anser att
detta är usel kundservice. driver själv företag och gör det väldigt bra, därför förstår jag hur viktig kunden är och hur extremt viktig en lojal kund är. Men hur lätt det är att tappa känslan.

Om man tycker att sas ska köra tomma stolar istället för att bygga lojalitet har vi väldigt olika syn på företagande. Kostnad sas = 0 kr teoretiskt möjligt att sälja min plats på nästa kärra. De företag som resonerar så hamnar 100gånger av 100 på dåligt jobbat listan för mig.
 
Toppen