Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Är med på två timmarsgränsen mm

Snyggt klargörande! Du uttryckte det mer formellt än jag förmådde, men poängen jag var ute efter verkar alltså hålla. Hade frågeställaren bokat en egen biljett från Bromma hade han varit hemma redan med ca 1200sek på fickan. Nu blir han väl istället sen hem men med 2500 i kassan.

Och 937 EB poäng ;) Inte att förglömma. Men byter nog in de 2500 mot 5000 i voucher eller 25k poäng :)

Det där håller ju inte, med tanke på hetsen om att få ersättning för precis allt så kommer folk kräva sjuka summor poäng för att bli nöjda. Om policyn då är att göra kunden nöjd kommer antalet personer med konton över miljonen skjuta i höjden.
Måste finnas ett regelverk bakom som styr detta med tydliga linjer på vilka gränser de får röra sig inom med kompensation.

Att köpa nya biljetter åt folk från en annan flygplats här absolut inte till vanligheterna. Och det finns nog en hel del som absolut inte vill ha en sådan lösning av olika anledningar.

Det är absolut inte min erfarenhet att majoriteten av kunderna kräver orimliga kompensationer, utan tvärtom så kräver de många gånger mindre än vad de sannolikt har ”rätt” till. Under över 15 år i arbete med konsumentförsäljning har jag bara vid 2 tillfällen sagt nej till det kunden ber om. Men det är lite OT, så rundar av här.

Till det faktiska caset, jag föreslog aldrig att SAS skulle boka om till Bromma flyget. Utan att jag själv skulle köpa biljetten och sen avboka SAS biljetten. Min fråga var om jag kunde få de 937 EB poängen som kompensation.

Förövrigt inte helt ovanligt att SAS bokar om passagerare inrikes till BRA flyg. Har stått vid gate ett par gånger där det skickats iväg rätt många personer i taxi till Bromma.

Så rent tekniskt hade SAS kunnat boka om mig till Bromma flighten så hade de inte varit skyldiga något alls utan fått mig till Ronneby tidigare än ursprunglig biljett.

I det här fallet så hade en mer flexibel hantering från killen i telefon sparat SAS pengar och fått mig nöjdare. Sånna beslut bör man ge mandat till sitt kundservice team att ta.

Men jag klagar inte, blev en middag på Pontus istället för något jag värmt i mikron ;)

Hur länge brukar man vänta innan man får en vettig handläggare om man har registrerat ett "case" via deras Customer Service portal.
Nu är jag ingen lojal SAS kund och har ingen medlemskap i Eurobonus. Flyger ofta med andra bolag istället

Last edited:
Det är absolut inte min erfarenhet att majoriteten av kunderna kräver orimliga kompensationer, utan tvärtom så kräver de många gånger mindre än vad de sannolikt har ”rätt” till. Under över 15 år i arbete med konsumentförsäljning har jag bara vid 2 tillfällen sagt nej till det kunden ber om. Men det är lite OT, så rundar av här.

Till det faktiska caset, jag föreslog aldrig att SAS skulle boka om till Bromma flyget. Utan att jag själv skulle köpa biljetten och sen avboka SAS biljetten. Min fråga var om jag kunde få de 937 EB poängen som kompensation.

Förövrigt inte helt ovanligt att SAS bokar om passagerare inrikes till BRA flyg. Har stått vid gate ett par gånger där det skickats iväg rätt många personer i taxi till Bromma.

Så rent tekniskt hade SAS kunnat boka om mig till Bromma flighten så hade de inte varit skyldiga något alls utan fått mig till Ronneby tidigare än ursprunglig biljett.

I det här fallet så hade en mer flexibel hantering från killen i telefon sparat SAS pengar och fått mig nöjdare. Sånna beslut bör man ge mandat till sitt kundservice team att ta.

Men jag klagar inte, blev en middag på Pontus istället för något jag värmt i mikron ;)
Avboka din biljett och köpa ny har du rätt till. Men skulle kundtjänst killen kunna lova dig 937 baspoäng också så finns det stora luckor för exploit.
Bara att boka full flex biljetter på avgångar som riskerar bli inställda och blir de det begära baspoäng och avboka. Blir de inte inställda avbokar man bara.

Räcker med att läsa detta forum och andra liknande forum för att få en uppfattning om att folk gör väldigt mycket för att få spend och poäng.
Flera ggr man sett folk uppgradera till Business på RKP när de vetat om det innan och sen krävt poängen tillbaka. Listan kan göras lång.
Jag skulle nog också påstå att folk på detta forum generellt mycket väl vet sina rättigheter och vad de har rätt till och kan begära i ersättning.

Hur länge brukar man vänta innan man får en vettig handläggare om man har registrerat ett "case" via deras Customer Service portal.
Nu är jag ingen lojal SAS kund dvs varken har medlemskap i Eurobonus. Flyger ofta med andra bolag, sällan med SAS faktiskt då det finns massor av bättre bolag på marknaden
Vettig? Det tar allt från några dagar till 3-4 månader att få sitt case hanterat, om agenten är vettig eller inte kan du inte påverka utan får hoppas på det bästa.

Nu är jag ingen lojal SAS kund dvs varken har medlemskap i Eurobonus. Flyger ofta med andra bolag, sällan med SAS faktiskt då det finns massor av bättre bolag på marknaden

Om vi tar bort "vettig" från ekvationen - då det är högst subjektivt, så är SAS en av de absolut bästa på marknaden när det kommer till handläggningstider. Det har, som de flesta på forumet vet, varit lite fördröjning senaste månaderna pga strejken som var i april, men annars så brukar det gå ganska snabbt. Det är iaf baserat på min egna personliga erfarenhet - samt vad jag läser här på forumet.

AirHelp har nyligen släppt en ranking av flygbolag (Läs mer här: Topplista flygbolag globalt + Flygbolagens betyg | AirHelp Score ) - och där var SAS bäst av alla bolag i "ersättningshantering"-kategorin.

Den kategorin hade följande kriterium:

Airhelp skrev:
Vi anser att ett flygbolag inte bara bör bedömas utifrån hur de sköter sig på en vanlig dag, utan också utifrån hur de behandlar sina kunder när något går fel. Vi har unik insikt i detta tack vare vår egen data om hur flygbolag sköter handläggningen av kundernas krav på ersättning.

För att komma fram till ett betyg bryter vi ner deras prestation efter följande tre faktorer:
  • Ärendehantering: Den procentsats av ett flygbolags ärenden som ignoreras eller felaktigt avvisas.

• Handläggningstid: Den totala tid det tar för ett flygbolag att ta emot och hantera ett ärende.

• Utbetalning av ersättning: Den tid det tar för ett flygbolag att betala ut ersättningen efter att de godkänt ett krav.

Över 4000 inlägg och 730k views på denna tråd...
Tyvärr är inte deras kundservice direkt bra, men finns en del riktigt grymma medarbetare också.

Klart att det finns bra medarbetare i de flesta företag och de är guld värda faktiskt.
SAS var en gång i tiden ett kanonbolag.. nu återstår det spillror

Nu är jag ingen lojal SAS kund och har ingen medlemskap i Eurobonus. Flyger ofta med andra bolag istället
Du flyger säkert mycket mer än oss flesta, utifrån alla dessa erfarenheter, kan du inte upplysa lite om vilka bolag som är dina topp tre när det gäller att hantera kundtjänst ärenden.

Toppen