Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

KalleSus

Medlem
Kvällens SK1605 utfördes av Jettime. Troligen var personalen också Jettimes.
Då kanske du inte, i första hand, ska skylla på allmänt ointresserad och slö SAS-personal...
 

Senator

Moderator
Det här har jag faktisk glömt att ta upp, men det är något som har retat gallfeber på mig. SAS har något som i teorin är en väldigt bra policy. Nämligen att föräldralediga kan få sin status (EBS, EGB, EBD) förläng under föräldraledigheten. Jag ansökte åt min sambo, eftersom hon var av naturliga skäl "grounded" i ca ett halvår.

Vi är båda egenföretagare, och vi har valt att inte ta ut 100% ledighet i en längre period så långt. Men SAS vägrade ge henne förlängning eftersom att vi inte kunde styrka med ett intyg från Försäkringskassan som visade att hon hade 100% ledigt i minimum 6 månader. Jag var ganska tydlig med till SAS Kundtjänst samt mina kontakter på SAS i Frösunda att jag anser att detta är diskriminerande mot en kvinnlig egenföretagare som måste ta hand om sin verksamhet, om det är bara en dag i veckan. Vi hade nog båda förväntat oss ett lite mer progressivt SAS anno 2019.
 

011430121

Medlem
Osäker på om du är ironisk eller inte, men är ju typ standard på den rutten. Alltid 10-20 minuter försening
Vet inte vad du har för källa till ditt påstående att standard alltid 10-20 minuter försenad.
Jag kollade på Flightradar 24 på SK1605, den säger där s är sen och t är tidigare än tidtabellen.
Maj. Minuter
15 24 s flögs av JET Time
14. 4 s
13. 2 s
12. 2 t
10. 4 s
09. 22 s
08. 7 s
07. 2 t
06. 8 s
05. 8 t
03. 8 t
26 april 02 maj ingen trafik strejk på SAS
april
25. 19 s
24. 4 s
23. 12 t
22. 13 s
21. 2 t
19. 3 t
18. 7 t
17. 1 s
16. 16 t
15. 2 s
14. 6 t
Detta är senaste månadens flygningar, de datum som saknas är lördagar då SK1605 inte flyger
4 ankomster under perioden som är minst 10 minuter sena, den du åkte med hade den längsta förseningen och den flygningen är som @KalleSus skriver inte utförd av SAS.
Vad har du för källa till alltid försenad 10-20 minuter?
 

Torandi

Medlem
Ja, jag märkte att det var jettime efter ett tag, lite underligt, förklarar väl den annorlunda rutinen i saker ombord. Att jettime skulle flyga den framgick ju däremot inte vid bokning, och var ju sas i allt annat (mat etc).

Att de regelbundet är sena ARN-ZRH-ARN är mer en upplevd sak, flyger sträckan ungefär en gång i månaden, och är nästan alltid sen, ofta mer än 10 minuter. Men jag kan ha haft otur.
 

ekf

Medlem
Att jettime skulle flyga den framgick ju däremot inte vid bokning, och var ju sas i allt annat (mat etc).
Det du upplevt är en s.k. Wet Lease-flygning. SAS hyr in en underleverantör att i SAS namn utföra en flygning. Det är underleverantörens flygplan och personal, men SAS servicekoncept, inredning och planet är SAS-målat.

Hur bokade du flyget? Tittar jag på motsvarande flygning idag på SAS hemsida så står det att Jet Time är det utförande flygbolaget...

Capture.PNG
 

tomle

Medlem
Ja, jag märkte att det var jettime efter ett tag, lite underligt, förklarar väl den annorlunda rutinen i saker ombord. Att jettime skulle flyga den framgick ju däremot inte vid bokning, och var ju sas i allt annat (mat etc).

Att de regelbundet är sena ARN-ZRH-ARN är mer en upplevd sak, flyger sträckan ungefär en gång i månaden, och är nästan alltid sen, ofta mer än 10 minuter. Men jag kan ha haft otur.
Från expertflyer:
SK1605
64% / 15m
The Reliability is the On Time Percentage and the Average Delay in Minutes of the flight over the last two months.

Men nu är vi väl på gränsen till off topic.
 

Torandi

Medlem
Det du upplevt är en s.k. Wet Lease-flygning. SAS hyr in en underleverantör att i SAS namn utföra en flygning. Det är underleverantörens flygplan och personal, men SAS servicekoncept, inredning och planet är SAS-målat.

Hur bokade du flyget? Tittar jag på motsvarande flygning idag på SAS hemsida så står det att Jet Time är det utförande flygbolaget...

Visa bifogad bild 90757
Bokade via sas hemsida. Minns inget om att det stod något där, men kan ha missat. Däremot står det bara Scandinavia Airlines i bokningsbekräftelsen.

Men håller med om att vi gått lite väl off-topic.
 
Toppen