Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Läs i EU 261/2004 tråden för att få dina 250€ om det inte var vädret. I övrigt så får du skälla på kundtjänst så kan du nog få 10 000 poäng iaf.
 
Nu kommer jag inte ihåg om det skiljer i ersättning mellan försening och IDB, men borde inte flyg 2 gå under IDB-klausulen i direktivet?
 
Nu kommer jag inte ihåg om det skiljer i ersättning mellan försening och IDB, men borde inte flyg 2 gå under IDB-klausulen i direktivet?

vad betyder IDB? (Involuntary Denied Boarding?)

Oavsett anledning så är det €250 som gäller.
Det enda skulle vara om han också blir nedflyttad från Plus till Go - då skulle det bli mer ersättning. Men så verkar fallet ej vara.
 
Tråkigt! Ser inte riktigt vad du hade kunnat göra annorlunda.
Har personalen vid gaten mandat nog att boka om dig till den ursprungliga flighten? De som står på väntelista, har de fått biljetter?
 
Hej,
Jag skulle vilja ha hjälp med vad som är rimligt att få i kompensation för nedanstående händelse.

Den 20e december ska jag flyga Luleå - Östersund. Jag är bokad på SK019, LLA-ARN samt SK074 ARN-OSD.
SK019 skall avgå 19:30 och landa på Arlanda 20:45 och SK074 skall avgå 21:30 och landa i Östersund 22:30.
Flyget från Luleå blir 1,5 timme försenat och avgår vid 21. Dock får jag även meddelande i SAS-appen att flyget från ARN-OSD (SK074) är försenat till 23.05.
När jag vid 22.15 landar på Arlanda springer jag till gate 42 (Där SK074 till Östersund står)
Jag blir lättad av att se att dem ej börjat boarding och tänker då att jag hade tur som kom med.
Jag startar då telefonen och har fått en SMS att jag blivit ombokad till 08.10 dagen efter...
Jag börjar då diskutera med en kvinna i gaten och påpekar att det måste blivit något fel då det är detta plan (SK074) som jag har bokat och skall åka med.
Jag får då svaret att planet är fullbokat och att jag är ombokad till morgonen efter (Jag bokade denna resa för ca 2,5 månader sedan)
När boarding sedan är klar börjar dem släppa på folk på väntelista... Jag blir naturligtvis helt vansinnig då jag anser att jag som är bokad på planet borde få åka före de som står på väntelista.
Jag får till slut, mycket arg och irriterad, finna mig i situationen och gå mot bagagebandet. Döm om min förvåning när ingen väska finns där... Jag frågar efter den i luckan i ankomsthallen och får då svaret att den kommer med mitt flyg nästa morgon och jag kommer få den i Östersund. Jag får då en necessär samt en hotellvoucher på Radisson Arlanda... Inte precis det jag längtat efter då jag ligger borta på hotell otroligt mycket på veckorna.

Vad tycker ni är rimligt att kräva mot bakgrund av ovanstående? Jag anser att detta beteende är helt oförlåtligt.
Jag är EBG och kommer i April att vara EBD, så jag flyger en del med SAS.
Som andra redan skrivit är det ett solklart fall av 261/2004 och 250€ i kompensation.
Skicka in två klagomål till sas det ena för att begära denna ersättning, och det andra för den dåliga hanteringen. Bästa är att vara saklig och tydlig i konversationen och lägga fram fakta precis som du gjort här och fråga hur sas tänker kompensera dig för detta.
 
Blir ett stort minusbetyg för SAS och hur de hanterade boarding på SK940.
Enligt boardingkortet skulle det vara boarding 13:45 vilket är 35 minuter innan planerad avgång vilket kan anses som "rimligt". Av erfarenhet vet jag ju dock att de "aldrig" boardar SAS i tid på LAX. Var vid gaten ca 13:50 och möts av "Boarding 2pm", varför kan det inte annonseras så man vet det innan man kommer till gaten, chatboten, sms eller appen kan väl skicka en notis om detta? Klockan 14:00 slog tavlan om till boarding, men långt ifrån någon boarding startar, 14:10 blir det även Final Call utan att boarding har en antydan till att börja.
14:15 först öppnas boardingen och alla i grupp A/B/C får komma ombord (varför inte boarda Business först som i Stockholm?).

Ombord ursäktar man sig sedan för att boardingen var sen och att det berodde på sent inkommande plan, de landade dock 5 minuter innan tidtabell och det är ju något de brukar vara väldigt duktiga på att meddela alla passagerare direkt efter att hjulen slagit i marken...
 
SAS har blivit ett stort skämt.
Jag har alltid varit SAS trogen men efter att försökt få ersättning i ett halvår för borttappad väska och SAS nu återkommer att de behöver kompletteringar - efter att jagat dem i ett halvår. Det är riktigt dåligt.

Intresse från X på SAS verkar inte heller finnas att lösa det.
Jag har skickat in allt de krävt men så önskar man det en gång till.

Rasande och avbokar nu alla kommande SAS flyg.
Flyger hellre fräscha Norwegian plan än opålitlig SAS.

Återkommer i längre post med allt vad SAS skrivit.
Varning - Flyg inte SAS om du har bagage.
 
Toppen