Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Om du köpt resan av Expedia, hade de varit ansvariga för ditt bagage?
Nu vet jag inte hur bagage lastning fungerar men det är fullt möjligt att sas inte får köra ut väskan utan att det ska göras av Austrians handling bolag.
Nja.
Om jag köper en resa från Göteborg till Wien på SAS hemsida så tycker jag nog att min speaking partner vis eventuella problem är SAS.
Tycker inte du det?
Sen lämnar det mig kall vem som rent fysiskt flyttar min väska från SAS inhyrda propellerplan till Austrians plan faktiskt.
 
Nja.
Om jag köper en resa från Göteborg till Wien på SAS hemsida så tycker jag nog att min speaking partner vis eventuella problem är SAS.
Tycker inte du det?
Sen lämnar det mig kall vem som rent fysiskt flyttar min väska från SAS inhyrda propellerplan till Austrians plan faktiskt.
Tyvärr inte så det fungerar, väskan anmäls på ankomstflygplats och det är bolaget som utför sista sträckan som är ansvariga för den och att den kommer fram. Var resan köptes är inte relevant i detta fall.
Det är ju dock troligt att sas sena plan till Köpenhamn orsakade att väskan inte hann med, men det är bara spekulation just nu.

Om din speaking partner är sas för du köpt resan där, vart vänder du dig om Austrian ställer in sin flight för att bli ombokad? Till sas? Om du blir över 3h sen pga detta och vill ha ersättning enligt 261/2004, är det då sas som ersätter dig för Austrians inställda flight?
 
Tyvärr inte så det fungerar, väskan anmäls på ankomstflygplats och det är bolaget som utför sista sträckan som är ansvariga för den och att den kommer fram. Var resan köptes är inte relevant i detta fall.
Det är ju dock troligt att sas sena plan till Köpenhamn orsakade att väskan inte hann med, men det är bara spekulation just nu.

Om din speaking partner är sas för du köpt resan där, vart vänder du dig om Austrian ställer in sin flight för att bli ombokad? Till sas? Om du blir över 3h sen pga detta och vill ha ersättning enligt 261/2004, är det då sas som ersätter dig för Austrians inställda flight?

Det är ju inte riktigt samma sak.
Troligen var det SAS sim orsakade det men eftersom jag fortfarande saknar mina väskor skulle jag kanske starta en tråd om vad Austrian inte gjorde bra med. ;)
 
Rent generellt är väl den avtalspart man avtalat med om leverans av en vara eller tjänst ansvarig för att denna vara eller tjänst levereras enligt de villkor som man avtalat om.
Och det är ju Austrian i detta fall.
Eller skulle det vara Expedia om jag köpt samma resa genom dom?
 
Rent generellt är väl den avtalspart man avtalat med om leverans av en vara eller tjänst ansvarig för att denna vara eller tjänst levereras enligt de villkor som man avtalat om.
För att göra @palmens poäng ännu tydligare. Om du köper en telefon på Elgiganten och posten har sönder paketet så ersätter posten dig, inte Elgiganten. Trots att du aldrig har avtalat med posten separat utan bara handlar av Elgiganten.

Elgiganten är i detta fall flygbolaget och posten Austrian/deras handlingbolag
 
För att göra @palmens poäng ännu tydligare. Om du köper en telefon på Elgiganten och posten har sönder paketet så ersätter posten dig, inte Elgiganten. Trots att du aldrig har avtalat med posten separat utan bara handlar av Elgiganten.

Elgiganten är i detta fall flygbolaget och posten Austrian/deras handlingbolag
Fast det där är väl en sanning med modifikation. När t.ex. posten slarvade bort mitt paket som jag beställt från Tyskland via Amazon, så fick jag inte ersättning från posten, utan Amazon skickade en ny vara och fick vara den som fick ersättning från posten eller är det skillnad på processen för borttappade paket och skadade paket?
 
Toppen