Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

De kanske skulle ta bort prio check-in, fasttrack och lounge för EBG/EBS under sportloven/påsk. Värdelöst som affärsresenär när det är på detta viset. BA från T2 var dock OK som tur var.
Det är för mycket begärt.
Priority check in och tillgång till loungen är Star Alliance Golds officiella förmåner så kan ett medlemsflygbolag inte ta bort hur som helst.
Däremot kan dem minska förmåner för EuroBonus Silver om de vill.

De kanske skulle ta bort prio check-in, fasttrack och lounge för EBG/EBS under sportloven/påsk. Värdelöst som affärsresenär när det är på detta viset. BA från T2 var dock OK som tur var.

Fast passagerarantalet kan ju inte komma som en överraskning. Så gott som alla passagerarna hade ju köpt biljett i förväg.

Det är för mycket begärt.
Priority check in och tillgång till loungen är Star Alliance Golds officiella förmåner så kan ett medlemsflygbolag inte ta bort hur som helst.
Däremot kan dem minska förmåner för EuroBonus Silver om de vill.

Om de *vill* så kan de ta bort från ebg också. De kan göra vad de vill med sina egna elites. Sedan kanske det inte vore så smart, men de kan.

Däremot kan de inte ta bort den från andra bolags star gold. Jämför tex med domestic lounge i USA - star gold får tillgång till United club, men inte uniteds egna elites.

Å andra sidan så är extra baggage också en officiell förmån, och fler och fler bolag tar ju bort den från sina light produkter. Så reglerna verkar inte vara så hårda...

Alternativ så tar man ledigt som resten av Sverige och håller sig borta från flygplatser .

Jo, men reser du i tjänsten tar du ledigt för att hålla dig hemma i stället :).

Själv flyger jag endast för att vara i vägen för folk. Jag hade lika gärna kunnat ha hemmakontor.

Jag verkar dessutom inte vara den enda som gör det på rent jävelskap. Det verkar som att de flesta passagerarna har bokat en biljett bara för att få äran att boards väldigt osmidigt.
Hur fan kan folk gå vilse i ett rör som är rakt?
För dom går tamigfan vilse vid boarding.

Detta är även det SAS fel. Dom borde kräva en 4v kurs av passagerarna innan dom får ge sig på ett försök att flyga.

Otur eller generellt problem?

Senaste veckan har jag flugit SAS två gånger på sträckan ARN-MMX. Sammanlagd försening 3tim 10 minuter, 2h på ett tidigt kvällsflyg resp. 1h10 på ett sent eftermiddagsflyg. I båda fallen "nya" A320neo (SE-ROA/ROE)) och i båda fallen har mycket av förseningen uppstått på Arlanda. Är det något med flygplantypen eller med arlanda? Eller har jag bara otur?

I första fallet uppstod förseningen i huvudsak av att planet vid rotationen före min inte kom iväg från Arlanda i tid (oklart varför) och när planet kom tillbaka till ARN som inkommande blev det bara stående på plattan. Via utrop meddelades att "gate inte känner igen flygplantypen" och fick därför inte angöra för egen maskin. Lång väntan på att bogserbil skulle komma, men sedan stod bilen bara på plattan och väntade och gjorde ingenting i alla fall. Sedan tillkallades annan markpersonal som kunde få gate att förlängas och ansluta till planet där det stod.

I andra fallet var inkommande typ 10 minuter försenad, men boarding sköts fram ytterligare 15-20 min eftersom ingen crew fanns. Sedan började boarding normalt, men efter "boarding complete" meddelade kaptenen att det saknades markpersonal och att inga väskor ännu hade blivit lastade. Det påbörjades en stund senare och gav ca 30 minuter ytterligare försening. När lastning var klar fanns inga de-ice resurser.

Så en del frågor poppar upp i mitt huvud. Är SAS schema så tajt att 10 minuter försening räcker för att crew ska gå över sin max-tid och man måste kalla in ny crew? Kan inte alla gater på ARN T4 ta emot A320?!? Om ett plan är lite försenat, betyder det att Arlanda dirigerar om resurser till andra plan som är i tid (à-la banverket) och därmed helt låter bli att lasta?

Jag flög CPH-ARN i fredags. 5 minuter efter att planet skulle ha lyft började preboarding med småbarn, och därefter med större barn, om man förstod svenska eftersom det bara var det språk hon sa det på, och om jag kommer ihåg det inte en förmån som SAS erbjöd. Det startades också innan planet var färdigt för att boardas så det var inte rengjort på något sätt.

Därefter allmän boarding.

Riktig prioboarding var inte något som SAS erbjöd denna flygning heller.

Toppen