Otur eller generellt problem?
Senaste veckan har jag flugit SAS två gånger på sträckan ARN-MMX. Sammanlagd försening 3tim 10 minuter, 2h på ett tidigt kvällsflyg resp. 1h10 på ett sent eftermiddagsflyg. I båda fallen "nya" A320neo (SE-ROA/ROE)) och i båda fallen har mycket av förseningen uppstått på Arlanda. Är det något med flygplantypen eller med arlanda? Eller har jag bara otur?
I första fallet uppstod förseningen i huvudsak av att planet vid rotationen före min inte kom iväg från Arlanda i tid (oklart varför) och när planet kom tillbaka till ARN som inkommande blev det bara stående på plattan. Via utrop meddelades att "gate inte känner igen flygplantypen" och fick därför inte angöra för egen maskin. Lång väntan på att bogserbil skulle komma, men sedan stod bilen bara på plattan och väntade och gjorde ingenting i alla fall. Sedan tillkallades annan markpersonal som kunde få gate att förlängas och ansluta till planet där det stod.
I andra fallet var inkommande typ 10 minuter försenad, men boarding sköts fram ytterligare 15-20 min eftersom ingen crew fanns. Sedan började boarding normalt, men efter "boarding complete" meddelade kaptenen att det saknades markpersonal och att inga väskor ännu hade blivit lastade. Det påbörjades en stund senare och gav ca 30 minuter ytterligare försening. När lastning var klar fanns inga de-ice resurser.
Så en del frågor poppar upp i mitt huvud. Är SAS schema så tajt att 10 minuter försening räcker för att crew ska gå över sin max-tid och man måste kalla in ny crew? Kan inte alla gater på ARN T4 ta emot A320?!? Om ett plan är lite försenat, betyder det att Arlanda dirigerar om resurser till andra plan som är i tid (à-la banverket) och därmed helt låter bli att lasta?