Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Tråkigt att hon inte är helt kurant, hade hon bokat plus så hade inte problemet uppstått, ännu viktigare när man inte är helt OK att kunna boka av resan genom att köpa plus. Om hon nu är så dålig som man skriverier, kanske hon kan ordna ett läkarintyg så att hon kan utnyttja en försäkring.
Ordet "smaklöst" tycker jag inte hör hemma när regler följs. Detta var min uppfattning, finns säkert någon som tycker annorlunda.
Jag håller med dig. Något som däremot hade varit smaklöst vore att nyttja ett terrordåd för sin egen vinnings skull...

Jag tänkte jag skulle utnyttja lite poäng och åka till Florida över påsken. Ringde SAS poäng support för en vecka sedan och frågade om de hade någon Star Alliance biljett från Moskva till Miami till den 26e Mars, enkel, Business eller first class. Jo, de hade det med Lufthansa, så de tog 66 000 poäng för resan och skulle skicka en biljett samt hur mycket skatter jag skulle betala på email.
Jag tänkte inte så mycket mer på detta förrän idag eftersom jag skall åka imorgon. Jag har inte fått någon email, men det kan kanske gå till spam, går på min profil på sas.se för att hitta min biljett, ser att det har tagit 66 000 poäng förra helgen men ser ingen bokning.
Nu ringer jag till sas och frågar var min biljett är, de hittar mycket riktigt att jag har bokat, men de ställde aldrig ut någon biljett, så det finns ingen resa. De kollar om det finns någon bonus biljett imorgon i Business eller First, det finns det inte. Så de beklagar det hela och önskar mig lycka till att köpa en biljett Moskva till Miami för imorgon.
Så nu är det bara att ut att leta en biljett till imorgon bitti...

Jag har alltid tyckt att det varit svårt att boka bonus med sas jämnfört med andra, men detta tar nog priset.
Erik

Jag tänkte jag skulle utnyttja lite poäng och åka till Florida över påsken. Ringde SAS poäng support för en vecka sedan och frågade om de hade någon Star Alliance biljett från Moskva till Miami till den 26e Mars, enkel, Business eller first class. Jo, de hade det med Lufthansa, så de tog 66 000 poäng för resan och skulle skicka en biljett samt hur mycket skatter jag skulle betala på email.
Jag tänkte inte så mycket mer på detta förrän idag eftersom jag skall åka imorgon. Jag har inte fått någon email, men det kan kanske gå till spam, går på min profil på sas.se för att hitta min biljett, ser att det har tagit 66 000 poäng förra helgen men ser ingen bokning.
Nu ringer jag till sas och frågar var min biljett är, de hittar mycket riktigt att jag har bokat, men de ställde aldrig ut någon biljett, så det finns ingen resa. De kollar om det finns någon bonus biljett imorgon i Business eller First, det finns det inte. Så de beklagar det hela och önskar mig lycka till att köpa en biljett Moskva till Miami för imorgon.
Så nu är det bara att ut att leta en biljett till imorgon bitti...

Jag har alltid tyckt att det varit svårt att boka bonus med sas jämnfört med andra, men detta tar nog priset.
Erik

Det verkar ju helskumt och givetvis inte acceptabelt. Om det nu är som du säger så får de väl ordna till det. Personligen skulle jag få frispel.
Ring Aftonblaskan om inte annat.

Måste nog säga att jag skulle nog ha kollat under veckan med jämna mellanrum om biljetten kommit på mejl. Att spara det till dagen före resa känns lite så där! Helt oförsvarligt av SAS vilket som!

Tråkigt att hon inte är helt kurant, hade hon bokat plus så hade inte problemet uppstått, ännu viktigare när man inte är helt OK att kunna boka av resan genom att köpa plus. Om hon nu är så dålig som man skriverier, kanske hon kan ordna ett läkarintyg så att hon kan utnyttja en försäkring.
Ordet "smaklöst" tycker jag inte hör hemma när regler följs. Detta var min uppfattning, finns säkert någon som tycker annorlunda.
Det är något som inte stämmer i hela storyn, 400 kronor verkar vara vad man får tillbaka på skatter/avgifter per person. Man anger dock att priset är 6500 kronor (som onekligen är för två personer). Nu vet jag inte exakt vilken biljett man bokat men SAS-biljetter kan man väl alltid ändra för 600 kronor plus eventuell skillnad i pris till ny bokningsklass. I detta fall borde det helt klart finnas biljetter i samma klass i och med att resan kostar en bit över 3000 kronor per person som långt ifrån är billigt för resor till Bryssel.

Blir också lite konfunderad över denna kommentar "nu har vi tagit denna tråd till businessclass.se där vi är medlemmar." på SAS facebook. Vad har businessclass.se med detta att göra?

Om man nu är medlem på businessclass borde man väl vara relativt medveten om att svaret man får från kundtjänst sällan är rätt. Man har ett eget ansvar att ha koll på vilka regler som gäller för sin biljett också.
Min personliga åsikt är dock att SAS skulle kunna gå lite längre än vad reglerna säger för om/avbokning just i sånt som rör Bryssel. Har full förståelse för att många inte vill åka dit just nu.

Själv kör jag med ett "resebälte"
Efter trial and error har det visat sig att det aldrig piper = win!
:)
Problemet med det är att vissa flygplatser kräver att du tar av dig bältet - oavsett om det är en sytråd eller en metallkedja. Då kommer du att sabotera flytet och stoppa upp kön även om ditt bälte aldrig piper. Därför är det bättre att ha rutinen att bältet alltid ska av, oavsett vad man har för bälte.

Problemet med det är att vissa flygplatser kräver att du tar av dig bältet - oavsett om det är en sytråd eller en metallkedja. Då kommer du att sabotera flytet och stoppa upp kön även om ditt bälte aldrig piper. Därför är det bättre att ha rutinen att bältet alltid ska av, oavsett vad man har för bälte.
Helt korrekt, och jag gör även alltid det när jag reser utanför Sverige.
Men 90% av mina resor går inrikes och där är aldrig några problem!

Måste nog säga att jag skulle nog ha kollat under veckan med jämna mellanrum om biljetten kommit på mejl. Att spara det till dagen före resa känns lite så där! Helt oförsvarligt av SAS vilket som!

Jag håller med att jag kanske borde kollat lite tidigare, men man tror inte något liknande händer. Nu är jag på väg i varje fall, sitter i Helsingfors för vidare resa till USA, Florida

Toppen