Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

SK984 stannade på plattan över natten i väntan på nya delar. "Airlock"...något som kom nu på morgonen.
Såg en tekniker stå med hammare? och batteridriven borrmaskin och jobba på något i främre delen av skrovet!!
Ny information 11:00 igen!
ALLT fullbokat härifrån enligt gate personalen. Allt fullt ifrån Haneda också...
(Även ordinarie SK984 som kommer strax in)
2000yen i mat check är just nu efter ett dygn en otroligt liten tröst...
:-(

SK984 stannade på plattan över natten i väntan på nya delar. "Airlock"...något som kom nu på morgonen.
Såg en tekniker stå med hammare? och batteridriven borrmaskin och jobba på något i främre delen av skrovet!!
Ny information 11:00 igen!
ALLT fullbokat härifrån enligt gate personalen. Allt fullt ifrån Haneda också...
(Även ordinarie SK984 som kommer strax in)
2000yen i mat check är just nu efter ett dygn en otroligt liten tröst...
:-(
Dock så vet du ju att du får 600€ i efterhand så du kan ju unna dig en och annan öl.

Sas via LHR. Senaste tio flygningarna oavsett riktning mot ARN eller OSL har jag varit försenad. Antar att detta ligger i hur läget är på LHR. Har någon åkt/landat på utsatt tid senaste månaderna? Jag kanske bara har mycket otur..

Har haft tre LHR-ARN flygningar september till november. Alla har varit i tid på Arlanda. Rekordet var i onsdags med ankomst en halvtimme före tidtabell.

Flög SK1418 idag och man var tydlig med att vatten var till salu för 20 pengar men att man bjöd på kaffe och the. Hur svårt kan det vara att servera vatten utan kostnad när man serverar kaffe och the. Serverar man inget förstår jag att vatten kostar pengar.

Det är något konstigt det här med vattnet och SAS.
Jag har gjort ett antal europaflygningar nu under de senaste två veckorna, och det är påfallande hur svårt ombordpersonalen har att formulera sig när de ska förklara att vattnet faktiskt kostar pengar i Go. Uppenbarligen tycker alla som gör utropen att det är lite pinsamt att behöva tala om att man avser ta betalt för vatten, men lika uppenbart är att detta måste sägas.

Finns det en affärsidé i att sälja vatten? Står och faller SAS eventuella överskott detta år på om bolaget har lyckats sälja tillräckligt mycket vatten?
För egen del skulle jag föredra att bolaget bjöd på vattnet och tog betalt för kaffet - det är ju ändå i stort sett odrickbart.

Alltså "ett glas vatten" ska ju vara gratis, vilket numera 99% av crew verkar veta - men verkar som om manifest eller liknande säger att de måste försöka prångla på folk flaskor med vatten för 25 kronor.

Jag tycker själv att det är extremt irriterande och enbart skapar obehag för besättningen och oss kunder. Det är tillräckligt många gånger man behövt argumentera om att "ett glas vatten" ska vara gratis, eller att dryck (obegränsat förutom alkohol inrikes i SE) ingår för EBD. Dessutom har jag några gånger beställt "en flaska vatten" som EBD och fått ett glas... Anledningen till att jag bad om en flaska var ju att jag var törstig och inte vill behöva be flera gånger på en flight ARN-CPH eller liknande!

Finns det en affärsidé i att sälja vatten?
För egen del skulle jag föredra att bolaget bjöd på vattnet och tog betalt för kaffet - det är ju ändå i stort sett odrickbart.

Selvfølgelig er det penger i å selge vann. Det koster lite å kjøpe inn, og man har en relativt stor profittmargin. Tenk på kiosker som selger vann til 30-36 kroner! Yikes. Iallefall i Norge.

Kaffen ombord produseres av vann fra vanntanken ombord. Det koster praktisk talt ingen ting å koke opp vannet til kaffen og teen. Dette vannet er ikke drikkevann og må kokes før det konsumeres. Således er det enda større profittmargin for de flyselskapene som SELGER kaffen ombord.

Det jag inte förstår om det är kostnader som driver det är varför vatten till glas med vatten serveras ur 0,5l flaskor på narrow-flyg istället för ur 2l som widebody lastas med? Det borde ju säkna priset. Då blir det också tydligare varför 0,5l kostar pengar när två glas ur den inte gör det.
Kaffen ombord produseres av vann fra vanntanken ombord. Det koster praktisk talt ingen ting å koke opp vannet til kaffen og teen. Dette vannet er ikke drikkevann og må kokes før det konsumeres. Således er det enda større profittmargin for de flyselskapene som SELGER kaffen ombord.
Och på många destinationer så fylls vattentanken med vatten på flaska. Så jämförelsen haltar...

Det jag inte förstår om det är kostnader som driver det är varför vatten till glas med vatten serveras ur 0,5l flaskor på narrow-flyg istället för ur 2l som widebody lastas med? Det borde ju säkna priset. Då blir det också tydligare varför 0,5l kostar pengar när två glas ur den inte gör det.
Jag tror att det fungerar så här:
På longhaul linjer tänker de inte att ta betalt för vatten från början därför lastar de 1,5 - 2 liters flaska.
På shorthaul linjer tänker de att ta betalt för vatten därför lastar de 0,5 liters flaska. (Vanlig passagerare har inte behov av att köpa en 2 liters flaska)

Toppen