Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Det kan absolut (till och med troligen) varit en cabin change någon gång under tiden från januari och då ändras ditt förvalda säte. När kärran sedan åter blir en moderniserad kabin kommer du inte med automatik flyttas tillbaka till motsvarande plats du hade ursprungligen. Därför skall med jämna mellanrum kolla sin bokning.

Update om hur det går med mitt och @MrBonusHunter's fall med utebliven uppgradering till silver:

Jag skickade följande email till guldmailen igår kväll:

---

Hej!

Jag heter Smuffe och kontaktar er på grund av att det har uppstått problem i ert system när jag gav bort en silverstatus till min vän den 27 april.
Han bekräftade mottagandet redan samma kväll via den länk som han fick skickad till sig från er men redan vid första försöket fick han ett felmeddelande.
Detta skedde varje gång som han försökte kommande dagar fram till eftermiddagen den 30 april, det vill säga samma dag som min guldstatus nedgraderades till silver.

Jag ringde till Customer Service och pratade med en av era medarbetare vid namn Niklas S som skulle se vad han kunde göra.
Det han kunde se var att jag ej längre hade någon guldstatus och därmed hade han ej några befogenheter att kunna ge min vän MrBonusHunter, som även han hade ringt till Customer Service för att ta reda på vad som var fel, någon uppgradering.
Jag påtalade att vid hans samtal med CS så skulle det räcka med att ge mitt och hans EuroBonus nummer samt våra personliga pinkoder för CS att kunna uppgradera honom till silver.
Detta försökte Niklas göra men utan resultat och utan några ytterligare befogenheter var han tvungen att kontakta några kollegor som eventuellt kunde genomföra uppgraderingen manuellt men kunde ej lova någonting. Därför bad han om att få mitt telefonnummer för att senare kunna ringa tillbaka med mer information men han påtalade att oavsett om jag hade fått en bekräftelse per email så var jag fortfarande silverstatus medlem och inte säkert att det kunde genomföras.

Senare samma dag fick jag ett meddelande på min telefonsvarare samt följande email:

Hejsan Smuffe.

Har fått besked från våran Eurobonus Support och tyvärr kunde dom inte ändra statusen på XXXXXXXXX till Silver.

Ber om ursäkt för dom dåliga nyheterna, men det finns tyvärr inget mer jag kan göra.

Med vänlig hälsning

Niklas S

---

Jag tycker att det är ytterst märkligt att era datasystem sänder ut bekräftande email både till mig och till MrBonusHunter där det klart och tydligt står att min inbjudan till uppgraderad statusnivå från basic till silver har genomförts och så snart MrBonusHunter, som också har fått ett email, han ska bekräfta mottagandet, enbart skall bekräfta uppgraderingen så kommer hans status att uppgraderas.

Det är ytterst beklagligt att ni fullkomligt ignorerar era utskickade bekräftelser och sänker er till en sådan låg nivå att ni struntar i era löften och inte fullföljer era åtaganden. Det kan knappast handla om någon ekonomisk vinning för er då ni sviker två stycken trogna och lojala resenärer som numera funderar på att se över våra medlemskap och välja någon av era konkurrenter för våra framtida resor.
Varför ska vi vara lojala gentemot SAS när ni sviker oss? Det finns fler flygbolag med väldigt attraktiva frequent flyer program inom Star Alliance.

Jag har däremot tre stycken förslag för att ni ska kunna få möjlighet att kunna genomföra ert utlovade löfte om att uppgradera MrBonusHunter till silverstatus medlem.

1. Om ert system ej tillåter att ni uppgraderar honom på grund av att jag från och med 30 april 2015 blev silverstatus, uppgradera mig tillbaka till guldstatus i 3 dagar, 7 dagar eller den tid det tar för era system att kunna genomföra MrBonusHunter uppgradering. Därefter nedgraderas jag tillbaka till silver så som det ska vara.
  2. Om ert system ej kan uppgradera mig till guldstatus under en kortare period, uppgradera mig till guldstatus i lägsta antal tid. Är lägsta tid/period 12 månader eller längre, se det som en good will och ni har garanterat fått en väldigt trogen kund för en lång tid framöver.
  3. Det enklaste och smidigaste sätter för er är att per automatik uppgradera MrBonusHunter till silverstatus och jag är kvar på silver så som det är nu. Jag kommer vara väldigt nöjd med detta och detsamma gäller för MrBonusHunter då båda två har fått bekräftat från er att ni fullföljer era åtaganden och agerar som ett pålitligt och seriöst företag gentemot era trogna kunder.

I detta email har jag bifogat en screenshot från min inkorg med det bekräftelsemail som jag fick från SAS EuroBonus där det klart och tydligt framgår att min inbjudan till MrBonusHunter om att bli uppgraderad till silverstatus.

Jag ser fram emot ett svar från er i detta ärende och önskar er en bra dag.

---

Nu på förmiddagen fick jag följande svar:

---

Hej Smuffe.

Tack för ditt mail!

Denna mailsupport är egentligen endast till för Guld/Diamant men då ditt ärende berör din period som Guld så har jag skickat vidare din frågeställning gällande Silvergåvan.

Jag har bifogat den bild du gav oss samt information om att den som försökte godkänna din gåva gjorde det samma dag då du fortfarande var Guld.

Din Guldstatus nergraderades dagen efter, den 28'e då din egentliga period gällde till sista Januari men att du fortfarande låg i det som kallas soft landing, en goodwill period som sträcker sig ungefär 3 månader efter det att din period gått ut.

Gällande punkt 1 och 2

Nej det är inte möjligt att lägga in tillfällig Guld period eller ge dig guld som goodwill under ett år på grund av skärpta lagar och regler.

Välkommen åter!

---

Nu inväntar jag med viss spänning på hur medgörliga till att erkänna att deras system suger... :)

Hmm så ditt guld var egentligen inte guld men av välvilja(soft landing) hade du kvar dina förmåner(eller en del av) längre, är det så det ska tolkas eftersom de nämner att din period egentligen gick ut i januari. Allvarligt, jag tycker att det är ett Guld ärende eftersom det påbörjades när du var guld.

Skänkte silverkort till en vän för nästan 2 månader sedan. Fortfarande inte uppdaterat dennes status eller skickat ett kort. Under all kritik SAS.

Jag ska flyga Arlanda-Oslo-New York om en vecka. I samband med att bokade resan i januari kunde jag som EBG välja plats i den uppgraderade kabinen (nu är jag EBD, hurra!) och då fick jag längst fram på 30C. När jag går in på bokningen idag har SAS flyttat mig så att jag hamnar bakom toaletterna, vilket är ett ställe som jag inte vill sitta. på. Frågar då SAS på Twitter vad som hänt och de hänvisar till equipment change, vilket är en lögn då kabinlayouten är densamma. Som tur var kunde jag flytta till lediga 30G, men vem vet länge jag nu får sitta där. Jag misstänker att jag blivit flyttad till förmån för en familj men ändå irriterande när en ska kunna välja säte i god tid och ändå sedan bli flyttad.
Det kan ju också ha varit 2 equipment change - en över till gamla kabinen och en tillbaks till den nya. Det har hänt förut, och kan skapa rejäl röra i seatingen.

Det kan ju också ha varit 2 equipment change - en över till gamla kabinen och en tillbaks till den nya. Det har hänt förut, och kan skapa rejäl röra i seatingen.
Jag är ju så pass flygnördig att jag kollar min seating alldeles för många gånger (!) och det var ingen förändring vad gällde kärran så sent som igår, och det enda som hände var att jag idag var flyttad långt bak i kabinen...

Aha, så igår hade du dina urpsrungsplatser och idag hade du fått nya platser och samma konfig? Ja då låter ju equipment change ganska långsökt. Inte helt omöjligt men ändå ganska otroligt.

Toppen