Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Egentligen Expedia gör fel då MCT för Köpenhamn vid byte mellan utrikes - utrikes är 45 minuter.
Inom Schengen räknas fortfarande som byte mellan utrikes - utrikes. Därför 35 min är under MCT.

Minimum Connect Times (MCT) för Köpenhamn:

SAS har MCT 30 minuter på vissa destinationer.

Oslo är ju inte inom Schengen. Norge är inte med i EU vet du. ;)

Edit: Tänk vad fel jag hade. De har ju skrivit under det. Jag googlade för att se hur Schengen och Nordiska Passunionen krockade, men det gjorde det ju inte tydligen. :)

Last edited:
Last edited:
Jo, dessa undantag finns i mitt inlägg men byte mellan SK496 - SK1477 är inte med i undantagna anslutningar.

SAS kanske har egna regler som de inte har reflekterat i publicerade MCT reglerna.

Men det är ju SK1477 till SK1410 som är aktuellt i detta fallet. SK496 går ju OSL-ARN så, det är inte så konstigt ;)

Oslo är ju inte inom Schengen. Norge är inte med i EU vet du. ;)

Edit: Tänk vad fel jag hade. De har ju skrivit under det. Jag googlade för att se hur Schengen och Nordiska Passunionen krockade, men det gjorde det ju inte tydligen. :)

Schengen och EU är två vitt skilda saker.

EDIT: jag ser att du han upptäcka det själv.

Lite märkligt men under en flygning mellan München och Köpenhamn så var det en person i stolsraden på andra sidan gången från mig som helt enkelt var för "stor" för att få på sig säkerhetsbältet. SAS-personalen ordnade så att han fick en egen stolsrad men att han satt utan säkerhetsbälte (och armstödet uppfällt) hela flighten utan att personalen brydde sig. Nu vill jag inte ge mig in i debatten om hur folk ser ut men det måste ju vara en säkerhetsrisk för personen själv och även andra i planet om någonting skulle hända i luften och personen skulle ramla ur sitt säte?

Lite märkligt men under en flygning mellan München och Köpenhamn så var det en person i stolsraden på andra sidan gången från mig som helt enkelt var för "stor" för att få på sig säkerhetsbältet. SAS-personalen ordnade så att han fick en egen stolsrad men att han satt utan säkerhetsbälte (och armstödet uppfällt) hela flighten utan att personalen brydde sig. Nu vill jag inte ge mig in i debatten om hur folk ser ut men det måste ju vara en säkerhetsrisk för personen själv och även andra i planet om någonting skulle hända i luften och personen skulle ramla ur sitt säte?
Konstigt, när min stolsgranne på en CRJ-900 var av en kroppshydda modell större (läs med overflow in i mitt säte) så fick han en bältesförlängare. Planet var fullt men jag har aldrig längtat efter seatblock så mycket som då.

Konstigt, när min stolsgranne på en CRJ-900 var av en kroppshydda modell större (läs med overflow in i mitt säte) så fick han en bältesförlängare. Planet var fullt men jag har aldrig längtat efter seatblock så mycket som då.

Ah, en sådan borde väl vara standard att ha på alla plan? I så fall var det bara lathet att inte leta upp den från personalens sida... Ja, jag var glad att vara i en annan stolsrad ;)

Toppen