Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Däremot om jag bokar en award åt en annan person, så blir det "under mitt EBG", så att säga. Då kan jag välja stol mm.

Precis, det rörde sig om en award bokning i det här fallet. Därav skälet till att vissa av förmånerna så som fasttrack och seat selection överfördes.

Precis, det rörde sig om en award bokning i det här fallet. Därav skälet till att vissa av förmånerna så som fasttrack och seat selection överfördes.

Jaså, även fasttrack?
Skulle inte tro att man får priotag på bagaget, eller fick du det med?
Lounge får man ju inte iaf, om man reser i Go.
Reste du Plus eller Go?

Jaså, även fasttrack?
Skulle inte tro att man får priotag på bagaget, eller fick du det med?
Lounge får man ju inte iaf, om man reser i Go.
Reste du Plus eller Go?

Jag reste i SAS Go eller Economy som det hette på den tiden, hade bara handbagage. Kom in på loungen med mitt TK Guldkort men statusen stod inte på boardingkortet så jag blev tvungen att visa upp det. Var mycket överraskad att det dök up en fasttrack inbjudan då det normalt inte ges till *G.

Har man tur så funkar det. Fick t.ex fasttrack trots att jag inte är EBG då personen som bokade resan hade sitt EB nummer inlagt i bokningen.

Så kan jag säga att det INTE fungerar. Jag har gjort säkert ett tjugotal bokningar åt FruAgehall och hon får inte mina statusförmåner trots detta.

Och nu jämför du äpplen och päron. När man gör awardbokningar envisas SAS med att antingen inte lägga in något EB-nummer alls eller stoppa in bokarens EB-nummer för alla personer, vilket är fel i båda fallen.

Jag börjar lite riktigt less på SAS medeltida underhållningssystem på longhauls. Senaste 3 resorna i C har inte systemet funkat alls eller så har kabinen varit tvungna att starta om systemet ett par gånger... Till SAS försvar är det rätt värdelöst även när det funkar med 7-8 filmer och några ensamma serier. Sist så tyckte även pursern att det var pinsamt och hon längtade efter de nya planen som introduceras 2015 ...

Slutar inte förvånas över hur lite SAS verkar veta vilka EBG dom har ombord. Senast jag åkte ORD - CPH var planet halvfullt och ändå hade dom seatat två personer precis bredvid mig medan raden framför var helt tom. Nu löste det sig ändå så vi kunde flytta runt (fick en egen 4-sätesgrupp) men varför inte gå igenom och fixa det innan boarding.

Slutar inte förvånas över hur lite SAS verkar veta vilka EBG dom har ombord. Senast jag åkte ORD - CPH var planet halvfullt och ändå hade dom seatat två personer precis bredvid mig medan raden framför var helt tom. Nu löste det sig ändå så vi kunde flytta runt (fick en egen 4-sätesgrupp) men varför inte gå igenom och fixa det innan boarding.

Dom har full koll om dom vill titta efter - men det är lite Jante över det, alltså typiskt skandinaviskt. Inget specifikt för SAS :(

Mvh
/NotRyan

Jag har gjort 9 legs med SAS i år hitills, jag har fått seatblock varje gång, utom senaste när hela kabinen i C var full. Jag hade ingen brevid mig sista gången jag kollade, men sen så sa purser till mig att det var 5st som uppgraderat i gaten, så då blev det fullt. I torsdags mellan ARN-CPH så var det fullt i hela planet utom två platser (i Plus), Så även där hade jag ingen brevid mig i mittensätet. Personen som satt på 2C var även han EBG.

Och nu lite OT: Personen som satt brevid mig mellan ARN-CPH sprang jag på i tunnelbanan inne i stan här i Shanghai igår. Jag stod i rulltrappan upp när han såg mig och viftade o hälsade. :) Visar sig att han är medlem här också, men tyvärr minns jag inte vad han heter, så om du läser detta, ge dig tillkänna. ;)

Last edited:
Toppen