Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Den informationen fanns ju inte när jag skrev det där. Å andra sidan skriver Palazzi att det, enligt hans och stolsgrannens klocka, var mer än 3h försening gate till gate.
 
Den informationen fanns ju inte när jag skrev det där. Å andra sidan skriver Palazzi att det, enligt hans och stolsgrannens klocka, var mer än 3h försening gate till gate.

Det blir ändå inte full återbetalning av biljetten plus kompensation som du skrev i ditt första mail.
 
Du har rätt. Jag läste lite slarvigt i lagen. Bivillkoret om 5h försening är inte uppfyllt så då lär det ju vara svårt att åberopa den här regeln.

Jo, tyvärr är reglerna rätt så strikta. Men om man ser den från den andra sidan så skulle alltför "snälla" regler kanske göra biljettpriserna högre. Dock så ser vi ju otal exempel på flygbolag som struntar i det som redan finns på EU nivå och hoppas komma undan med att kunden inte vet eller inte har tid.

Kompensation till Palazzi blir som NotRyan skrev en fråga för SAS kundservice och det kan hända att det finns en bra möjlighet för "goodwill" där. Isåfall kan det kanske bli en not under den andra tråden där SAS gjort något bra! :D
 
Jag har kontaktat SAS och frågat. Tror också det handlar om goodwill om jag får något, och då ska man väl känns sig ganska nöjd. Det som blir konstigt är situationen är just tiden gate to gate, då de bara dockade på bryggan i en riktning.
På Linate räknade de landning som sluttid.

Om man räknar stillastående plan handlar det som jag tidigare sagt om 179-184min (176 enligt flight stats).
Om gate-tiden räknats som påstigining i buss hade det blivit 185-190min, och än mer när bussen dockat vid gate/terminal (190-200?). Svårt att tyda reglerna i detta fall....

Vet inte om det tjänar till att bråka, då det helt enkelt inte finns någon förklaring var "gate" i detta fall syftar till. Gate skulle ju kunna tolkas även som stillastående på plattan, då det inte sällan saknas bryggor nog för alla plan...

Jaja, vi får se. Tycker det är spännande :)
 
Precis som Dr. Miles (se separat tråd http://www.businessclass.se/sas-gro...ry-schedule-change-10-dagar-efter-mailet.html) så har jag bekanta som fick en schedule change under sommaren. Denna schedule change medförde att de skulle ligga på gränsen till Minimum Connection Time. Pga semestertider fick de inte mailet inom de tio dagarna och således är ändringsmöjligheterna borta, detta var SAS väldigt tydliga med.

Bakgrund:
De har en resa CPH-PVG t/r bokad i höst. Biljetterna var tyvärr köpta med en hemresa som ej är ombokningsbar, så när de bestämde sig för att avsluta resan med några dagar i Peking hittade vi en connection som skulle ta dem från PEK-PVG så att de skulle hinna med SAS-flighten samma dag till CPH.

Vi respekerar givetvis att biljetten inte är ändringsbar. Men jag ringde ändå till SAS för att se om det gick att ändra PVG-CPH till PEK-CPH, dels pga schedule change men även för att se om SAS har någon Goodwill kvar. Svaret var som väntat nej, men det var nu det intressanta började.
De försökte istället sälja två enkelbiljetter PEK-CPH för 9.453 SEK per person, mer än vad den ursprungliga biljetten kostade! När jag förklarade att det är billigare att köpa en ny biljett så ville tjejen i kundtjänst sälja mig t/r PEK-CPH-PEK för ca 8.000 SEK per person. Jag sa att jag inte vill ha en t/r eftersom de inte har någon nytta av en returresa från CPH-PEK. Då sa SAS att de kan skippa returresan!
Jag ifrågasatte varför SAS uppmanar oss som konsumenter att köpa en t/r när vi har som avsikt att bara utnyttja utresan. Jag vill inte ta ansvar för detta sa jag. Dessutom, eftersom samtalet kan komma att spelas in (som den automatiska rösten säger innan man blir kopplad) så vill jag inte ha på band att jag köper t/r till mina bekanta där de (jag) har som uppsåt att bara utnyttja utresan.

I och med detta förslag uppmanar SAS mig som konsument att:
A) Medvetet missa returen från PVG-CPH på den ursprungliga biljetten.
B) Medvetet missa returen från CPH-PEK på den nya biljetten.

Jag föreslog att istället för att SAS uppmanar oss som konsumenter att bryta mot dessa två regler (booking ploys) att medvetet missa returflighten, så kan de bryta mot sina egna regler istället och visa Goodwill och flytta hemresan från PVG-CPH till PEK-CPH. Aktuell avresedag finns nämligen samma biljettklass tillgänglig, och vi är givetvis beredda att betala administrativa avgifter för detta.

Jag påpekade att det SAS föreslår oss att göra är emot hela systemet med prissättning som de flesta flygbolag använder, där t/r oftast är billigare än att köpa en enkelbiljett. Ja det är sant sa hon...!?
Dessutom är det antagligen emot SAS T&C. Som konsument kan jag bli skyldig att betala mellanskillnaden till vad en enkelbiljett hade kostat, plus eventuella straffavgifter för att bryta mot reglerna. Vilken regel då frågade kundtjänst? Jag vet inte specifikt vad regeln heter sa jag, men era jurister är säkerligen insatta och kan förklara för er.

Samtalet avslutades efter att hon därefter två gånger till försökte sälja både enkelbiljetter och t/r från PEK-CPH. Jag tröttnade och sa att vi nog inte kommer så mycket längre.
 
Toppen