Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Det är nog lite olika ifrån fall till fall.
Huvudsaken är ju att man själv blir nöjd. Det kändes som om det skulle gå att diskutera det, men jag var nöjd med 10k poäng och hade även varit nöjd med 8k poäng. Sedan hade jag inte varit ledsen om jag fick 15k ;)

Jag hade ställt in mig på 15k eftersom jag trodde det var det som gällde, det är väl därför jag känner mig lite missnöjd. I övrigt så var det en mkt trevlig besättning som gjorde ett bra jobb i främre kabinen så jag ska väl inte klaga allt för mkt :eek:
 
Jag hade en resa på poäng i torsdags ARN-OSL-CDG, hade bokat in så att jag hade 2h30min till godo för att hinna med tåget som skulle ta mig till en begravning i en annan del av Frankrike. Jag får en involuntary denied boarding ARN-OSL och blir istället routad via DUS till CDG. Vi blir tillslut 2h45min sena, missar tåget och sedermera begravningen. Eftersom jag inte nådde 3 timmars försening kan jag inte använda mig av EU 261/2004 för ersättning. Men finns det något annat sätt? Kan jag få poängen återbetalda?

Å jo. 261/2004 gäller trots att du inte blev försenad med tre timmar och ger halva ersättningen (då förseningen understiger 3 timmar). Du bör alltså kunna inkassera 200 EUR där. Jag undrar också om inte:

a) - återbetalning inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, av hela inköpspriset för biljetten, för den del eller de delar av resan som inte fullföljts och för den del eller de delar som fullföljts, om flygningen inte längre har något syfte med avseende på passagerarens ursprungliga resplan

går att hänvisa till. Din resa förlorade ju helt klart sitt syfte på grund av att du fick en IDB. Om du får igenom det är det alltså full återbetalning plus 200 EUR.
 
Ju fler som bojkottar SAS ju snabbare måste man rekonstruera och vi får "new SAS" som kan faktiskt kan konkurrera. Man är omkörda på alla kanter idag.

Inte en dag för tidigt i så fall.
I söndags ytterligare exempel på serviceskillnad LH och SK. Hustrun och jag flög economy Tirana- MUC med LH (Augsburg Air) samt MUC-CPH med SK. Från Tirana kom pursen fram och beklagade att de inte kunde uppgradera oss eftersom de inte hade catrering nog till oss (är Senator) men de kunde seata oss längre fram så vi fick mer plats. Bjöd dessutom oss på "överblivna chokladbitar från C. och var allmänt vänlig och omtänksam. Vi njöt av flyningen sista semesterdagen
Boardingen på SK i MUC lite strulig, många barn och riktigt gamla. När de väl preboardats så såg vi till att komma på bland Guld och C-klassarna. som vanligt ifrågasatt bland övriga. Väl ombord en Airbus hade vi sätena rad 10 med x-tra benplats vid nödutgången. Till vår förvåning höll en barnfamlilj redan på att sätta sig där med hjälp av cabin personalen. Påpekade att detta var våra säten och oavsett vilket sätter man väl aldrig barn vid en nödutgång. Fick ett riktigt snorkigt och förnedrande svar att det måste väl vi förstå att familjen måste sitta ihop och vi kunde väl hitta något längre där bak.
Det kunde vi inte förstå. Att detta måste lösas ombord i sista stund och på vår bekostnad. Värdinnan fortsatte vara översittande snorkig mot oss högt och ljudligt. Ingen skulle missa vilka typer vi var. Så för en gång skull förlorade både hustrun och jag tålamodet att bli förnedrade inför övrig pax av en tvärig danska. Jag tog fram mina Senator samt EBG-kort, bad henne behålla dem för att vi hade fått mer än nog och krävde om att bli avsläppta för att ta annat bolag vilket som helst upp till CPH.
Vrångt fick vi då våra platser och vad den stackars barnfamiljen tog vägen vet jag ännu inte.
Blev senare pinsamt löjligt när efter boarding completed en inställsam purser dök upp och beklagade åter och åter det intfäffade erbjöd oss både kudde och filt ( i värmen).

Vill med detta säga att god service behöver inte kosta utan lite vänlighet och omtanke räcker långt.
Något som stor del av SAS-personalen tyvärr glömt på senare tid, vilket jag märker inte minst bland resande kollegor som allt eftersom ger upp lojaliteten mot SAS.
 
Jag har aldrig förstått varför just en barnfamilj måste sitta tillsammans...och inte heller varför de inte kan checka in online och välja platser etc etc.

Jag skulle gjort som Ni om det inte löses - dvs i sista stund innan dörrarna stängs be att få kliva av planet!
 
Jag kan väl förstå att en barnfamilj vill sitta tillsammans, men det ska inte lösas ombord - man löser det senast vid incheckningan.
 
Ok, jag ger mig...men ofta hör jag att gate-personalen hänvisar just till ombordpersonalen...dvs skjuter problemet vidare.
 
Det ska vara löst innan man kommer till gate och borde skötas vid incheckningen.
Horribelt i min mening att börja flytta runt folk när väl boarding har börjat om det inte finns en mycket bra anledning till det, att barnfamiljer vill sitta tillsammans är inte en bra anledning i min mening. Barnfamiljen kunde ju enkelt sitta på några lediga platser längst bak om det nu var så att man önskade sitta tillsammans. Frågan är ju varför de inte bad om det redan vid incheckning.
 
Kan ju vara att den här familjen helt enkelt hade glömt det vid incheckningen, och då fick ombordpersonalen lösa det, vilket värdinnan verkade försöka göra på ett osedvanligt klumpigt sätt. Usch och fy...

Mvh
/NotRyan
 
Då kan de väl glömma det i ett par timmar till och sitta var för sig.

Jag blir så j-vla trött på alla föräldrar som tror att barn är en ursäkt för att bete sig hur som helst. Ungefär som alla tomtar som kör som skit själva men har en "Baby on board"-skylt och förväntar sig att alla andra ska visa hänsyn. Om du inte vill ha mig 2m bakom dig, ligg inte i vänsterfil!
 
Inte en dag för tidigt i så fall.
I söndags ytterligare exempel på serviceskillnad LH och SK. Hustrun och jag flög economy Tirana- MUC med LH (Augsburg Air) samt MUC-CPH med SK. Från Tirana kom pursen fram och beklagade att de inte kunde uppgradera oss eftersom de inte hade catrering nog till oss (är Senator) men de kunde seata oss längre fram så vi fick mer plats. Bjöd dessutom oss på "överblivna chokladbitar från C. och var allmänt vänlig och omtänksam. Vi njöt av flyningen sista semesterdagen
Boardingen på SK i MUC lite strulig, många barn och riktigt gamla. När de väl preboardats så såg vi till att komma på bland Guld och C-klassarna. som vanligt ifrågasatt bland övriga. Väl ombord en Airbus hade vi sätena rad 10 med x-tra benplats vid nödutgången. Till vår förvåning höll en barnfamlilj redan på att sätta sig där med hjälp av cabin personalen. Påpekade att detta var våra säten och oavsett vilket sätter man väl aldrig barn vid en nödutgång. Fick ett riktigt snorkigt och förnedrande svar att det måste väl vi förstå att familjen måste sitta ihop och vi kunde väl hitta något längre där bak.
Det kunde vi inte förstå. Att detta måste lösas ombord i sista stund och på vår bekostnad. Värdinnan fortsatte vara översittande snorkig mot oss högt och ljudligt. Ingen skulle missa vilka typer vi var. Så för en gång skull förlorade både hustrun och jag tålamodet att bli förnedrade inför övrig pax av en tvärig danska. Jag tog fram mina Senator samt EBG-kort, bad henne behålla dem för att vi hade fått mer än nog och krävde om att bli avsläppta för att ta annat bolag vilket som helst upp till CPH.
Vrångt fick vi då våra platser och vad den stackars barnfamiljen tog vägen vet jag ännu inte.
Blev senare pinsamt löjligt när efter boarding completed en inställsam purser dök upp och beklagade åter och åter det intfäffade erbjöd oss både kudde och filt ( i värmen).

Vill med detta säga att god service behöver inte kosta utan lite vänlighet och omtanke räcker långt.
Något som stor del av SAS-personalen tyvärr glömt på senare tid, vilket jag märker inte minst bland resande kollegor som allt eftersom ger upp lojaliteten mot SAS.

Jag har tyvärr nog drabbats av samma flygvärdinna...
På SAS kundtjänsts uppmaning har jag därför bokat mina kommande c på andra bolag. De sade att "vi" står bra i konkurrensen så jag blir ju tvungen att testa de andre...
 
Toppen