Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Såg i nyhetsbrev idag (och dessutom en fin banner på hemsidan) att man kan uppleva Skandinavien från 499 kronor (inklusive svenskt inrikesflyg). På hemsidan anger bannern en hel del olika priser för olika städer, några över 499 och en del under. Östersund ligger på prick 499. Det komiska är att det finns en utresa från ARN under kampanjperioden 1/8-31/10 som kommer nära det priset (den 6/8) och sen finns det några spridda hemresor, också under augusti. September-oktober har inte en enda resa för detta pris.

Varför skyltar man då ens med priset till en ort om det i princip inte finns några biljetter under en tre månaders kampanjperiod?

Bra fråga
Det kan ju ha gått åt eftersom det legat ute nån vecka

Men sen är de knappast 300 biljetter som finns till priset 499:- det kan ju vara några per plan

Bra fråga
Det kan ju ha gått åt eftersom det legat ute nån vecka

Men sen är de knappast 300 biljetter som finns till priset 499:- det kan ju vara några per plan

Tyckte mest det var konstigt att det inte fanns en enda biljett kvar under september och oktober, men att det fanns i augusti, tvärtom hade känts mycket rimligare

Vad i hela friden. Väntat 3 veckor för att få svar.
Då ville de ha kopia av biljetten med infon:
Fint hvis du sender det så snart som mulig, så skal jeg bli ferdig med dette i dag, ellers

får jeg ikke sett på dette før om tre uker !
6 veckor känns inte alls vettigt.
Blev totalt 3h19 min försenad på BGO-CPH. Så efter han fick biljetten svarade han:
Ingen

av dine flygninger har vært innstilt. Da du ankom under fire timer forsinket avkortes erstatning med 50%.
Googlar lite på det och hittar:
If the carrier offered you an alternative flight with a similar schedule, the compensation may be reduced by 50%.
Att det ska ha med 4h känns helt fel och det påpekade jag. Är det någon som har mer kött på benen ska jag nöja mig med 125 eller har jag rätt till 250? Jag flög BGO-SVG-CPH och det var först och främst BGO-SVG planet som var försent så jag missade original SVG-CPH (sedan var nya SVG-CPH flyget ytterst lite försenat).

Jag åkte med ARN-ORD i C och fick 10 000 poäng i kompensation.

De är inte dirket konsekvent i sin kompensation.. Läste här att ngn annan fått 15000 poäng men det ville SAS inte kännas vid, hon hävdade att kompensationen för en icke fungerande IFE i C var 8000 poäng. Beror tydligen på dagsformen :confused:

Dagens gnäll om vårt gemensamma flygbolag.

Försökte i helgen boka en bonusresa GOT-CPH-BLL-OSL-CPH-GOT på webben men fick upp felmeddelanden när flighter skulle väljas. Efter att ha försökt ett antal gånger ringde jag bokningen och fick först beskriva mitt problem för en kvinna som inte var allt för bevandrad i svenska språket (Tallinn) vilket gjorde konversationen något svårare. Efter detta fick kundtjänst själv försöka boka resan från mitt konto med resultatet att samma felmeddelanden kom upp. Att göra på detta sätt var en nödvändighet för att IT skulle kunna ta emot felanmälan, det räckte alltså inte med min beskrivning samt den felkod som kom upp.

Därefter bokade kundtjänst resan åt mig. Orsaken till felmeddelandena var som jag förstod det dels att ett ben utfördes av Cimber och dels att det på ett ben inte fanns platser i SAS GO (trots att så framgick där man väljer flight). Hur som helst lämnades mitt kreditkortsnummer ut och bokningen skulle slutföras efter samtalet. Jag förmodade att ingen avgift för telefonbokning skulle påföras eftersom det var tekniskt omöjligt att boka resan via webben samt att kundtjänst ej nämnde något om detta.

Efter att ha fått bekräftelsen via mail noterade jag att 150 SEK var påfört i serviceavgift, antagligen de obligatoriska 30 SEK + 120 SEK för telefonbokning. Även om det är en ringa summa så tycker jag inte att detta var helt okej. Chattade under gårdagskvällen med kundtjänst vilka hänvisade till Sales and Support nästkommande vardag (dvs. idag). Ringde dem idag men kunde inte få ett direkt svar, man skulle återkomma under dagen via mail. I svarsmailet meddelade man dock att man inget kunde göra utan hänvisade till Costumer Care via ett formulär.

Återstår att se vilket svar de ger...

Även om det inte är en stor summa, i själva verket inte alls värd att bråka om, men det är principen jag reagerar mot. Och att det ska vara så svårt att få ett rakt svar samt en motivering. I stället hänvisar man bara vidare och vidare.

/ En som har haft en väääääldigt lugn dag på jobbet... :rolleyes:

Last edited:
Sånt stör mig också något fruktansvärt. Precis som du säger så är det ju en struntsumma, men det är ju principen. Att då bara bli hänvisad fram och tillbaka är irriterande. Hur svårt skall det vara för den första instansen att anteckna problemet och sen göra en intern-eskalering!

Igår ställde SAS in de flesta flyg mellan Stockholm och Norrland, se artikel nedan.

Norran, Skellefteå » Inte nog med besättning

Min svägerska skulle flyga ned från Umeå till Stockholm och jag noterade att flightens status gick från att vara i tid till att ställas in cirka två timmar före avgång. Svägerskan fick ett sms där det stod att flighten ställts in strax efter detta och hon hänvisades att ringa SAS. När jag ringde SAS å hennes vägnar var det 43 minuters väntan och 10 samtal före i kön. Kvarvarande tid i kön eller antal före i kön upprepades aldrig under de två timmar jag satt i luren utan att få svar. Istället uppmuntrades man att gå med i Eurobonus (trots att Eurobonus numret angetts vid inringning) samt att man skulle boka biljetter till London eller Paris med SAS. Inga andra flyg gick under gårdagen och alla flyg idag utom sista flighten var redan fullbokade. När vi fortfarande inte fått svar från SAS efter två timmars köande i telefonen fattades ett snabbt beslut att boka tåg med SJ ned (som med 50% rabatt i första klass blev billigare än flygbiljetter). Ingen information på SAS hemsida och ingen hjälp via telefon. Dåligt av SAS. På försök ringde jag parallellt från en annan telefon för att kolla köläget innan jag gav upp helt och la på luren. Då påstod man att det var 73 minuters väntan och 15 samtal före. Antar att det bara var en sommarvikarie i tjänst att ta hand om samtalen och att personen hade en timmas lunch mellan 12 och 12. Nu väntar krav på återbetalning av biljetten samt ersättning enligt EU-reglerna. Det lustiga i artikeln i Norra Västerbotten är att SAS säger att maskiner var trasiga och att personal inte fanns för att sätta in extra maskiner. Vad gjorde personalen som skulle ha flugit de trasiga maskinerna då?

Last edited:
De är inte dirket konsekvent i sin kompensation.. Läste här att ngn annan fått 15000 poäng men det ville SAS inte kännas vid, hon hävdade att kompensationen för en icke fungerande IFE i C var 8000 poäng. Beror tydligen på dagsformen :confused:

Det är nog lite olika ifrån fall till fall.
Huvudsaken är ju att man själv blir nöjd. Det kändes som om det skulle gå att diskutera det, men jag var nöjd med 10k poäng och hade även varit nöjd med 8k poäng. Sedan hade jag inte varit ledsen om jag fick 15k ;)

Jag hade en resa på poäng i torsdags ARN-OSL-CDG, hade bokat in så att jag hade 2h30min till godo för att hinna med tåget som skulle ta mig till en begravning i en annan del av Frankrike. Jag får en involuntary denied boarding ARN-OSL och blir istället routad via DUS till CDG. Vi blir tillslut 2h45min sena, missar tåget och sedermera begravningen. Eftersom jag inte nådde 3 timmars försening kan jag inte använda mig av EU 261/2004 för ersättning. Men finns det något annat sätt? Kan jag få poängen återbetalda?

Toppen