Dagens
gnäll om vårt gemensamma flygbolag.
Försökte i helgen boka en bonusresa GOT-CPH-BLL-OSL-CPH-GOT på webben men fick upp felmeddelanden när flighter skulle väljas. Efter att ha försökt ett antal gånger ringde jag bokningen och fick först beskriva mitt problem för en kvinna som inte var allt för bevandrad i svenska språket (Tallinn) vilket gjorde konversationen något svårare. Efter detta fick kundtjänst själv försöka boka resan från mitt konto med resultatet att samma felmeddelanden kom upp. Att göra på detta sätt var en nödvändighet för att IT skulle kunna ta emot felanmälan, det räckte alltså inte med min beskrivning samt den
felkod som kom upp.
Därefter bokade kundtjänst resan åt mig. Orsaken till felmeddelandena var som jag förstod det dels att ett ben utfördes av Cimber och dels att det på ett ben inte fanns platser i SAS GO (trots att så framgick där man väljer flight). Hur som helst lämnades mitt kreditkortsnummer ut och bokningen skulle slutföras efter samtalet. Jag förmodade att ingen avgift för telefonbokning skulle påföras eftersom det var tekniskt omöjligt att boka resan via webben samt att kundtjänst ej nämnde något om detta.
Efter att ha fått bekräftelsen via mail noterade jag att 150 SEK var påfört i
serviceavgift, antagligen de obligatoriska 30 SEK + 120 SEK för telefonbokning. Även om det är en ringa summa så tycker jag inte att detta var helt okej. Chattade under gårdagskvällen med kundtjänst vilka hänvisade till Sales and Support nästkommande vardag (dvs. idag). Ringde dem idag men kunde inte få ett direkt svar, man skulle återkomma under dagen via mail. I svarsmailet meddelade man dock att man inget kunde göra utan hänvisade till Costumer Care via ett formulär.
Återstår att se vilket svar de ger...
Även om det inte är en stor summa, i själva verket inte alls värd att bråka om, men det är principen jag reagerar mot. Och att det ska vara så svårt att få ett rakt svar samt en motivering. I stället hänvisar man bara vidare och vidare.
/ En som har haft en väääääldigt lugn dag på jobbet...