Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Inte direkt passande här, utan mer en personlig klagan.

Kvällsflyget SK1720 från Köpenhamn till Helsingfors har länge avgått runt 21-22 så att man landar i Helsingfors vid midnatt eller lite efter. Det är nu ändrat så att det avgår 23 och landar 0135 på natten. Visst är det bra att det finns ett alternativ att åka vid 20 från Europa, byta i CPH, och komma hem "samma dag". Men när man skulle kunna åka vid 18 från Europa har jag ingen lust att landa mitt i natten. För återkommande resor är 0135 (enligt mig) en riktigt trist tid att landa, jämfört med att landa vid/runt midnatt.

Flyget innan avgår 18 från Kastrup så där är det svårt att hinna med eftermiddagsanslutningar från Europa.

Jag ser att flera andra destinationer har en liknande tidtabell (t ex TLL, BGO, SVG, TRD vid snabb sökning) men tidsskillnaden gör att FI/EE-resenärer drabbas mer. Samma gäller för övrigt på andra hållet för dessa flygplatser, morgonavgångarna är vid 06 och nästa flyg först vid 10. Så antingen får man vakna allt för tidigt, eller komma fram till Europa på eftermiddagen.

Inte allt för seriöst detta. Jag är inte planerare på SAS och vet inte vad som funkar bäst. Jag ser bara min sömn förstöras i båda ändar.

Trist läsning, hade nog satsat på en träningsrunda alt lite relationsbyggning med kund istället och ta morgonflyget, fick min livsranson när jag pendlade ARN-CPH för typ 20 år sedan, och då var det gott om kvällsflighter - sedan gör tidsskillanden sitt :-(

Jag som fått nyväckt intresse för norge har märkt just det Gnopps nämner. Det finns en hel del 23.00 flighter i SAS sortiment. Visst, man slipper den extra timmen mot finland, men det är ändå ingen höjdare att landa i utmarkerna (BGO eller SVG) omkring 00:30. Det tar tid att komma fram då. Det är taxi som gäller och det blir inte billigt.

Tittar man på fr24 på SAS-flighter från CPH efter 19:00 idag kan man se att SAS har en imponerande rad med avgångar i "23-blocket":

1764007854168.png

Dessa avgångar torde fånga in de flesta ankommande Europa-flyg men nackdelen blir den sena hemkomsten (i synnerhet för flygen till Finland/Estland)

En oanad effekt av att hubben är i Cph. Tiderna anpassas till publiken som flyger direkt och de med anslutning, tja där anses avståndet så kort att man inte vill rucka på schemat in till CPH för att tidigarelägga ankomsttiden.
Ironiskt nog hade det alltså varit bättre med en hub längre söderut, eftersom ingen skulle komma på att lägga en anslutning CDG-OSL med avgång 23.00.

Använder kvällens ankomster till OSL som exempel.

11:30 PM
LH866
FRA

resp
11:35 PM
AF1274
CDG

är de flighterna med legacy-bolag från europa som anländer senast. Därefter bara Norwegian, SAS-flighter och udda bolag.

Det lär ju till stor del ha att göra med maximering av maskinerna/crew att göra också. Att få in så många möjligheter till slingor som möjligt innan de skall placeras på outstation inför kommande kalenderdag. De sena avgångarna möjliggör säkert i många fall att det ryms en hel extra runda under maskinens "arbetsdag"/slinga, jämfört med sista avgång en timme tidigare.

Last edited:
Ännu värre är det för min del somantingen måste ta ett 06:00 flyg eller 15:55 (senast möjliga) för att komma mig till BGO och faktiskt även OSL från UME.
Drygt som fan då jag egentligen ska veckopendla.
Det är nog både kapat på avgångar från UME men även ARN.
Det stökar till det riktigt ordentligt för mig.

En oanad effekt av att hubben är i Cph. Tiderna anpassas till publiken som flyger direkt och de med anslutning, tja där anses avståndet så kort att man inte vill rucka på schemat in till CPH för att tidigarelägga ankomsttiden.
Ironiskt nog hade det alltså varit bättre med en hub längre söderut, eftersom ingen skulle komma på att lägga en anslutning CDG-OSL med avgång 23.00.

Använder kvällens ankomster till OSL som exempel.

11:30 PM
LH866
FRA

resp
11:35 PM
AF1274
CDG

är de flighterna med legacy-bolag från europa som anländer senast. Därefter bara Norwegian, SAS-flighter och udda bolag.
Fast den sena flighten från CPH till Oslo och Stockholm har ju funnits i en evighet (jag började använda den runt 2008). Skillnaden är väl att den nu avgår 23:10 jämfört med 22:55 för ett par år sedan, men det är ju marginellt. Dessutom var den oftast försenad förut för att vänta in sena pax.

Dock enig om att det blir väldigt sent till Estland och Finland. Å andra sidan möjliggör anslutningen att man faktiskt kan arbeta en hel dag även på destinationer i södra Europa, vilket ju är bra.

Tittar man på fr24 på SAS-flighter från CPH efter 19:00 idag kan man se att SAS har en imponerande rad med avgångar i "23-blocket":

Visa bifogad bild 170381

Dessa avgångar torde fånga in de flesta ankommande Europa-flyg men nackdelen blir den sena hemkomsten (i synnerhet för flygen till Finland/Estland)
Så det är det jag saknar, avgångar vid 21-22 istället för 23 (med matchande anslutningar från Europa).

SK1428 har absolut funnits länge. Har tagit den ett otal gånger.

Men jag TROR lite som intition är inne på att det fanns fler avgångar runt 21. Dessa verkar ha flyttats till 23-blocket. Ur strikt ekonomiska skäl är detta nog vettigt då planen kan utnyttjas fler timmar per dag och fler passagerare kan ansluta från Europa-flygen in till Köpenhamn. Men ur bekvämlighetsskäl är det inte bra

Toppen