Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

stopover

Medlem
SAS garanterar väl fortfarande att gaten är öppen till 15 min före avgångstid på inrikes och Europa? Så ja, du stressade alldeles i onödan.
Det är 20 minuter som gäller inom Skandinavien & Europa:

"Boarding, closes 20 minutes before departure, applies to all travelers"

Jag replikerade då att det var väldigt onödigt att utsätta sina passagerare för stress om det inte var nödvändigt.

Härligt och framför allt oerhört viktigt att du gav dem feedback kring detta.
 

Sir Lemon

Medlem
Jag fattar ju att det var pga ngn tanke att komma iväg tidigare, men nånstans får man väl hålla en tidtabell åt båda håll, just för att tider är ngt man ämnar hålla (varken före eller efter utsatt tid).

Är dock fortfarande pissed och känner mig lite lurad på konfekten.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Sir Lemon

Medlem
OT: Flixbuss-chauffören var snäll nog, när vi anlände till Jkpg från GOT, att släppa av mig mittemot där jag bor på infarten mot Jkpg. Det brukar bara hända när jag åker Busforyou. Så god avslutning på spontanutflykten till Stockholm igår em med retur ikväll för att nyttja månadens Platinum-food. Slutet gott - allting gott! Uppskattar denna gemenskap vi har på sajten mkt mer än vad ni anar. Synd att gårdagens icke-officiella-get-together ställdes in. Hade varit kul att inledda Amexmåltiden med er.:)
 
Sas återbetalningsbara biljetter är tydligen inte alls alltid återbetalningsbara.

Ska göra en resa i sommar upp till Kiruna där utresan är i SAS plus smart, och hemresan är i SAS plus pro. Ifall vi kanske skulle vilja förlänga resan med några dagar och boka om till ett senare flyg.
Såg idag att hemresan hade sjunkit runt 400kr per person och tänker att jag kanske kan ringa in och försöka lösa mellanskillnaden på något sätt i och med att hemresebiljetten är ombokningsbar/återbetalningsbar. Där fick jag som svar att ombokning ej var möjlig, med återbetalning av mellanskillnad då min biljett, och biljetten med det nya "priset" var i olika bokningsklasser. från bokningsklass P till bokningsklass A (båda Sas plus pro). visst det är väl någon systemgrej jag inte förstår mig på.
Istället frågade jag sas agenten att göra en återbetalning av min hemresa så kan jag göra en ny bokning till det nya priset istället. Detta gick tydligen inte heller, för i och med att inte BÅDE utresa OCH hemresa är återbetalningsbara så skulle jag endast få tillbaka skatten på den delen av resan som jag nu ville avboka. (Även fast jag bara ville avboka den delen som skulle vara återbetalningsbar.)
Frågade då om jag hade haft min utresa och hemresa i separata bokningar ifall det hade funkat då. och då självklart hade det fungerat att avboka och få full återbetalning på hemresan. Så vad jag lärt mig av detta är att, om jag ska ha olika biljettyper på ut & hemresa med olika flexibilitet. Så ha dessa i separata bokningar.
Har detta löst sig?
Jag har en utresa i sas business (fly premium 30.0000p) och hemresa i sas go PRO betald med poäng men vill hellre ta en *A award om det släpps närmre inpå (kan bli efter utresa)
Men i mitt fall borde det väl gå utan problem att avboka hemresan endast och behålla utresan (och även åka på utresan först) och få full återbetalning för sas plus PRO på hemvägen?
 

HCas

Medlem
Ikväll drabbades jag återigen, fast i egna landet, av idiotin att gå från ”boarding” till ”final call” på 2 minuter (ARN-GOT).

Min flight skulle gå (ej-bussgate) 20.30. På mitt boarding card stod boarding 20.00. Kl 19.50 stod inget. 19.52 boarding. 19.54 Final Call. Jag anlände 19.58 icke utan viss stress.

Nu sitter vi i planet och klockan är 20.23. Fortfarande på marken och gate ej stängd.

Eftersom jag blev lite sur över att tvingas gå med raska (nåja, inte alltför raska då jag upplevt det förr) steg efter att ha varit nödd att i stress glupska i mig min Braastad i loungen tillsammans med min latte, sa jag ngt syrligt till gatepersonalen (E10) att det var onödigt stressigt att slå på ”final call” på ARN 36 minuter före avgång.

De blev lite sura och muttrade ngt (förmodligen tröstande) att det var lugnt.

Jag replikerade då att det var väldigt onödigt att utsätta sina passagerare för stress om det inte var nödvändigt.

För mig är en del av upplevelsen att flyga att ha gott om tid i loungen, på flygplatsen, i planet och slippa onödig stress. Särskilt när man har betalt extra (nåja, SAS Premium poäng men iaf) för att just få den lugna upplevelsen i sin helhet. Att flyga plus/business brukar jag använda till att inte behöva hänga över relingen när gate öppnar. Föredrar att kunna anlända senare. (Jag vet att en del av oss har annan uppfattning och älskar att gå ombord först).

Hade jag velat ha stress och rysk roulette med att jag kommer med eller ej hade jag istället valt tåget. :(

Är jag för petig eller håller ni med om min kritik?

Edit 1: 20.24: Dörren stängd.
Edit 2: 20.35: Vi lämnar gate.
Håller helt med dig om att det är orimligt men det har ju aldrig funnits någon systematik i hur de olika beskeden ("go to gate", "gate open", "boarding", "final call") används. Den boarding-tid som skrivs ut på boardingkortet är ju heller ingen vägvisare; på outstations kan den vara innan det inkommande planet ens är planerat att landa. Naturligtvis borde det styras upp och ges någon form av bestämda betydelser som man faktiskt kan använda sig av, men gissningsvis bryr sig 99% av resenärerna ändå inte så det lär inte hända.
 

Tomas E

Medlem
Ikväll drabbades jag återigen, fast i egna landet, av idiotin att gå från ”boarding” till ”final call” på 2 minuter (ARN-GOT).

Min flight skulle gå (ej-bussgate) 20.30. På mitt boarding card stod boarding 20.00. Kl 19.50 stod inget. 19.52 boarding. 19.54 Final Call. Jag anlände 19.58 icke utan viss stress.

Nu sitter vi i planet och klockan är 20.23. Fortfarande på marken och gate ej stängd.

Eftersom jag blev lite sur över att tvingas gå med raska (nåja, inte alltför raska då jag upplevt det förr) steg efter att ha varit nödd att i stress glupska i mig min Braastad i loungen tillsammans med min latte, sa jag ngt syrligt till gatepersonalen (E10) att det var onödigt stressigt att slå på ”final call” på ARN 36 minuter före avgång.

De blev lite sura och muttrade ngt (förmodligen tröstande) att det var lugnt.

Jag replikerade då att det var väldigt onödigt att utsätta sina passagerare för stress om det inte var nödvändigt.

För mig är en del av upplevelsen att flyga att ha gott om tid i loungen, på flygplatsen, i planet och slippa onödig stress. Särskilt när man har betalt extra (nåja, SAS Premium poäng men iaf) för att just få den lugna upplevelsen i sin helhet. Att flyga plus/business brukar jag använda till att inte behöva hänga över relingen när gate öppnar. Föredrar att kunna anlända senare. (Jag vet att en del av oss har annan uppfattning och älskar att gå ombord först).

Hade jag velat ha stress och rysk roulette med att jag kommer med eller ej hade jag istället valt tåget. :(

Är jag för petig eller håller ni med om min kritik?

Edit 1: 20.24: Dörren stängd.
Edit 2: 20.35: Vi lämnar gate.
Tycker du resonerade helt rimligt. Av de flygplatser jag flyger från ofta tycker jag Heathrow (och särskilt BA) är värst på att byta till boarding och final call långt före det faktiskt stämmer. Förmodligen tycker de att folk behöver lång tid på att ta sig gaten.

Det är möjligt att gatepersonalen 1954 trodde att flyget skulle gå i tid, men kombinationen att utlysa "final call" 16 min före du garanterat släpps ombord (2010 med SAS 20 min) och bara 2 min efter boarding-meddelande, är orimligt. Sådär 5-10 min innan är väl däremot fullt rimligt, om man ser meddelandet som en uppmaning att "nu är det dags att springa, lille vän".
 

KalleSus

Medlem
Jag kommenterade för någon timme sedan ett inlägg i den här tråden, om ett rykte att SAS ställer av 18 Airbus 320Neo från idag för att göra någon typ av inspektion. Jag har absolut ingen som helst egen information om detta, och kan varken bekräfta eller dementera uppgiften.
Däremot såg jag samma information på norska sajten Flyprat, skrivet av en person som jag litar på.

När jag nu går in på Businessclass möts jag av detta meddelande från en "okänd moderator":

Your post in the thread SAS - Det här gjorde Ni inte så bra! was deleted. Reason: Var tydligen inte officiell info och första inlägget togs bort, samt citering

Min kommentar till detta:

- Jag visste inte att vi här enbart diskuterar saker som är officiell info.

- Nyheten ligger redan ute på ett antal kvällstidningar och kommenteras av pressfolk på SAS

 
Last edited:

Ricci

Medlem
Jag kommenterade för någon timme sedan ett inlägg i den här tråden, om ett rykte att SAS ställer av 18 Airbus 320Neo från idag för att göra någon typ av inspektion. Jag har absolut ingen som helst egen information om detta, och kan varken bekräfta eller dementera uppgiften.
Däremot såg jag samma information på norska sajten Flyprat, skrivet av en person som jag litar på.

När jag nu går in på Businessclass möts jag av detta meddelande från en "okänd moderator":

Your post in the thread SAS - Det här gjorde Ni inte så bra! was deleted. Reason: Var tydligen inte officiell info och första inlägget togs bort, samt citering

Min kommentar till detta:

- Jag visste inte att vi här enbart diskuterar saker som är officiell info.

- Nyheten ligger redan ute på ett antal kvällstidningar och kommenteras av pressfolk på SAS

Jag tar på mig detta. Jag fick info om detta på kvällen som jag snabbt läste och ville inte lägga ut all info och hoppades att det fanns mer offentlig info om det. Efter lite eftertanke anmälde jag mitt eget inlägg och ville ta bort det.
Har för några år sedan arbetat på ett reservdels bolag inom flygbranschen dock inom deras IT.
Mycket förkortat, den info jag fick var "major AOG" gällande SAS och 12st A320.
 
Last edited:
Toppen