Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

pswe

Medlem
Rent formellt sett så har de ju rätt när de säger "vi har landat före planerad ankomsttid". Hade man landat planerad ankomsttid hade man blivit fösenade. Däremot är det meningslös information...

Men det finns andra sådana meningslösa utrop också.. "Om du flyger vidare inrikes med <bolag> så skickar vi vidare ditt baggage automatiskt". Informationen är ju primärt till de som inte flyger så ofta och som inte vet att så alltid är fallet. Men varför har man då utelemenat fallet om man flyger vidare utrikes med samma bolag - där säger man inte ett ord. Också ett exempel på att det man säger inte är fel, men inte heller innehåller helhetsbilden...
Just skillnad mellan inrikes och utrikes skulle jag gissa kommer från hur tullfilter kan påverka hanteringen på sina håll.
 
Rent formellt sett så har de ju rätt när de säger "vi har landat före planerad ankomsttid". Hade man landat planerad ankomsttid hade man blivit fösenade. Däremot är det meningslös information...

Men det finns andra sådana meningslösa utrop också.. "Om du flyger vidare inrikes med <bolag> så skickar vi vidare ditt baggage automatiskt". Informationen är ju primärt till de som inte flyger så ofta och som inte vet att så alltid är fallet. Men varför har man då utelemenat fallet om man flyger vidare utrikes med samma bolag - där säger man inte ett ord. Också ett exempel på att det man säger inte är fel, men inte heller innehåller helhetsbilden...

Just skillnad mellan inrikes och utrikes skulle jag gissa kommer från hur tullfilter kan påverka hanteringen på sina håll.
Kanske helt enkelt för att många passagerare frågar om bagaget går vidare vid inrikes?
 

mha321

Medlem
Kanske helt enkelt för att de ofta får den frågan ifrån passagerarna.
Jag tycker mig sett att det resulterar att de nu istället får frågan om utrikes, eftersom de inte säger något om det. Det vore ju enkelt att bara ta bort inrikes i utropet, eftetsom det väl gäller att bagaget skickas vidare oberoende av om det är inrikes eller utrikes?
 

DRG

Medlem
Just skillnad mellan inrikes och utrikes skulle jag gissa kommer från hur tullfilter kan påverka hanteringen på sina håll.
Tror också det är skälet i tex Oslo är det ju bara vissa bolag där man kan gå genom det snabba tullfiltret utan att hämta ut bagaget. Dvs de läser alltid upp meddelandet men med olika info för olika skandinaviska huvudstäder ( minns faktiskt inte hur det är i CPH, men kan inte minnas att de säger något där dock)
 

eddo

Medlem
Någon med tips på hur man får SAS att inte strula till biljettering vid ombokning av award med Star Alliance?

Samtal 1: ombokar under morgonen idag. Ber agenten säkerställa att det skickas för biljettering då de ofta missat förut.

Samtal 2: vid 15.30-tiden ringer jag igen för att jag inte fått nya biljetterna ännu. Förklarar att jag gärna vill att de tittar på det under dagen då det blivit strul tidigare när biljettering inte skett i tid. "Det är en risk man får ta när man ombokar" enligt agenten så jag tackar för mig och lägger på.

Samtal 3: huaca direkt efter samtal 2 och hoppas att jag får prata med någon lite mer serviceminded person. Han säger att allt ser ut som det ska men kan inte påskynda biljettering.

Samtal 4: kl 16.50, agenten säger att agent 1 missat att skicka på biljettering. Hon gör det nu och ber mig vänta till imorgon. Att ingen av de andra kunde upptäcka den missen trots att jag påtalar i varje samtal att det hänt förut!?
 

fcx

Medlem
Någon med tips på hur man får SAS att inte strula till biljettering vid ombokning av award med Star Alliance?

Samtal 1: ombokar under morgonen idag. Ber agenten säkerställa att det skickas för biljettering då de ofta missat förut.

Samtal 2: vid 15.30-tiden ringer jag igen för att jag inte fått nya biljetterna ännu. Förklarar att jag gärna vill att de tittar på det under dagen då det blivit strul tidigare när biljettering inte skett i tid. "Det är en risk man får ta när man ombokar" enligt agenten så jag tackar för mig och lägger på.

Samtal 3: huaca direkt efter samtal 2 och hoppas att jag får prata med någon lite mer serviceminded person. Han säger att allt ser ut som det ska men kan inte påskynda biljettering.

Samtal 4: kl 16.50, agenten säger att agent 1 missat att skicka på biljettering. Hon gör det nu och ber mig vänta till imorgon. Att ingen av de andra kunde upptäcka den missen trots att jag påtalar i varje samtal att det hänt förut!?
Tyvärr är det möjligt att #4 är den som hade fel och #1-3 faktiskt hade rätt. Oavsett vilket så verkar det vara en riktig shit-show just nu. Enda säkra kortet är att boka av och boka nytt.
 

eddo

Medlem
Tyvärr bara HUAACA som funkar tills man hittar nån som verkligen vet vad de håller på med.
Ja det verkar vara den vinnande taktiken. En annan gång lyckades jag hamna hos en stjärna som lovade att hålla koll på bokningen under dagen och se till att den biljetterades innan EB-avdelningen gick hem (vilket även skedde, biljetter kom 16.55, även om jag såklart inte vet om det var pga honom).
Tyvärr är det möjligt att #4 är den som hade fel och #1-3 faktiskt hade rätt. Oavsett vilket så verkar det vara en riktig shit-show just nu. Enda säkra kortet är att boka av och boka nytt.
Absolut möjligt såklart. Problemet är ju som vanligt att alla säger olika och man inte vet vem som har rätt eller fel.
Är det nogon dom lyckats ha någon nytta av diamond chatten för att få dem att ställa ut biljetter när det hör händer?
Jag är bara simpel EBG efter att graceperioden efter mitt pandemi-EBD gick ut i månadsskiftet okt/nov. EBD har väl dock mindre risk att råka ut för problemet eftersom man hamnar hos mer erfarna agenter (vilket jag tyckte funkade bra sista månaderna som EBD).
 

mha321

Medlem
Jag är bara simpel EBG efter att graceperioden efter mitt pandemi-EBD gick ut i månadsskiftet okt/nov. EBD har väl dock mindre risk att råka ut för problemet eftersom man hamnar hos mer erfarna agenter (vilket jag tyckte funkade bra sista månaderna som EBD).

Mindre risk kan det nog vara. Men har råkade själv ut för det idag också...
 
Toppen