Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Dom lyckades skaka fram någon annan som kunde ta hand om incheckningen till slut. Så tror alla kom med som planerat. Men usel information, och en rätt trist flygplats att stå och vänta timvis i för incheckning. nu har vi landat på Arlanda. Gick av 00:10. Första väskan skulle komma 00:23. Nu 00:40, ingen skymt av några väskor.

Är det här standard för SAS numera, att dom inte har nog personal? Senast i San Francisco fick vi vänta över 90 minuter på bagaget för SAS hade inga på plats.
Nu är det väl inte SAS personal som lastar och lossar på SFO, den tjänsten köper det av något annat flygbolag eller ett
Ground Handling Företag

Nu är det väl inte SAS personal som lastar och lossar på SFO, den tjänsten köper det av något annat flygbolag eller ett
Ground Handling Företag
Lite småkrasst så är det väl så överallt? SAS (flygbolaget) köper tjänsten av t.ex. SGH, som visserligen ägs av SAS Group. Men oaktat så är det ju SAS man har köpt sin biljett av, så vem som inte levererar i kulisserna är ju ganska ointressant ur ett kundperspektiv...

Dom lyckades skaka fram någon annan som kunde ta hand om incheckningen till slut. Så tror alla kom med som planerat. Men usel information, och en rätt trist flygplats att stå och vänta timvis i för incheckning. nu har vi landat på Arlanda. Gick av 00:10. Första väskan skulle komma 00:23. Nu 00:40, ingen skymt av några väskor.

Är det här standard för SAS numera, att dom inte har nog personal? Senast i San Francisco fick vi vänta över 90 minuter på bagaget för SAS hade inga på plats.

Standard när man landar sent. Tror knappt någon jobbar på Arlanda då.

Det går troligen snabbare om man själv får krypa in i planet och leta fram sin väska ?
Blir kanske light versionen på biljett som innehåller incheckad väska - man får själv lasta och lasta ur den från planet...

/ TT

• Gilla
Reactions: fcx

Landade på Arlanda vid 19.30 igår, väskan kom ut på bandet efter ungefär en minuts väntan så variationen är stor.

Liten uppdatering, jag fick utlägg ersatta från SAS relativt omgående: 14 kalenderdagar, men jag väntar fortfarande på svar kring min EU 261/2004 claim.
Jag gjorde mitt anspråk på ersättning för utlägg i samband med att jag fyllde i mitt EU 261/2004 claim, så uppenbart hat SAS läst det men sedan har det varit knäpptyst, supporten både i chatt och telefon kan inte ge mig någon som helst information trotts mitt case-id, utan drar till med klassiker som: - Det är på gång, du hör av dem inom ett par dagar.

I mailet jag fick som bekräftelse för att de mottagit min claim står det If you are one of our EuroBonus Diamond or Gold travelers, you will of course be prioritized.

Givetvis glömde jag att bookmarka sidan där tracking-länken finns på efter jag var klar med mitt claim, you snooze you lose.
Det är för mig märkligt hur SAS kundtjänst själva inte kan spåra på detta nummer.

Jag har varit kontakt med Diamond-support och vanliga kundtjänst ett par gånger kring mitt ärende, Diamond hänvisar till kundtjänst och kundtjänst ljuger frisk om att handläggarna hanterar ditt ärende just nu och kommer höra av sig om några dagar samt jag ser att tagit väldigt lång tid och jag kommer eskalera detta, en handläggare kommer kontakta dig inom ett par dagar. Detta har jag hört i månader nu.

Det där upprepande ljugandet stör mig, även om det på något sätt är vad jag är van vid och tom förväntar mig, ex. biljetter som skall ställas ut som aldrig ställs ut, och när jag ringer tillbaka efter några dagar är de inte ens skickade för biljetterna av föregående operatör. Detta är bara ett exempel, ett annat är special-meal som aldrig läggs till en bokning osv trotts operatörens försäkran.
Just de här lögnerna precis hela tiden istället för att ta ansvar så ljuger man sig ut ur situationen.

Jag skyller inte detta på enskilda operatörer utan det är en arbetsplatskultur på SAS call-centers i Sverige, ett ledningsproblem där chefer med personalansvar uppenbarligen inte bryr sig och deras chefer i sin tur verkar inte heller bry sig eller följa upp en rutten kultur där ingen vill ta ansvar eller känner ansvar, varken stolthet eller en känsla av att göra rätt samt att sätta i system att ljuga för sina kunder är kutym. Problemet när en företagskultur spårar ut är allt för ofta chefer som bara är chef/administratör och inte ledare.

Jag har varit kontakt med Diamond-support och vanliga kundtjänst ett par gånger kring mitt ärende, Diamond hänvisar till kundtjänst och kundtjänst ljuger frisk om att handläggarna hanterar ditt ärende just nu och kommer höra av sig om några dagar samt jag ser att tagit väldigt lång tid och jag kommer eskalera detta, en handläggare kommer kontakta dig inom ett par dagar. Detta har jag hört i månader nu.
Jag hade problem och ringde in ang EU261, efter de vanliga bortförklaringarna som var liknande ditt så sa jag att ni kan ju inte behandla en Diamond så här. Lite tystnad och sen ringde hon, allt hon behövde var bokningsnumret.
Kommer tillbaka och har all fakta, så jo de kan ringa och få veta precis allt. Så stå på dig på ett trevligt sätt.
Annars skicka in den på nytt och spara länken.

Det där upprepande ljugandet stör mig, även om det på något sätt är vad jag är van vid och tom förväntar mig, ex. biljetter som skall ställas ut som aldrig ställs ut, och när jag ringer tillbaka efter några dagar är de inte ens skickade för biljetterna av föregående operatör. Detta är bara ett exempel, ett annat är special-meal som aldrig läggs till en bokning osv trotts operatörens försäkran.
Just de här lögnerna precis hela tiden istället för att ta ansvar så ljuger man sig ut ur situationen.

Jag skyller inte detta på enskilda operatörer utan det är en arbetsplatskultur på SAS call-centers i Sverige, ett ledningsproblem där chefer med personalansvar uppenbarligen inte bryr sig och deras chefer i sin tur verkar inte heller bry sig eller följa upp en rutten kultur där ingen vill ta ansvar eller känner ansvar, varken stolthet eller en känsla av att göra rätt samt att sätta i system att ljuga för sina kunder är kutym. Problemet när en företagskultur spårar ut är allt för ofta chefer som bara är chef/administratör och inte ledare.
Inget jag skriver med lätthet eller glädje men börjar luta åt att SAS spelat ut sin roll, kanske bäst med en ”reset and reboot”?
Skummar man forumet slås man av alla dumheter/konstigheter SAS ägnar sig åt. Övriga bolag ändrar/ställer in också men det dåliga bemötandet vid kontakt med kundtjänst (rena lögner och påhitt) verkar nästa uteslutande handla om SAS (även om det finns enstaka undantag bland övriga legacy carriers).
Till detta kommer att arbetstagare och arbetsgivare verkar avsky varandra.
:(

Inget jag skriver med lätthet eller glädje men börjar luta åt att SAS spelat ut sin roll, kanske bäst med en ”reset and reboot”?
Skummar man forumet slås man av alla dumheter/konstigheter SAS ägnar sig åt. Övriga bolag ändrar/ställer in också men det dåliga bemötandet vid kontakt med kundtjänst (rena lögner och påhitt) verkar nästa uteslutande handla om SAS (även om det finns enstaka undantag bland övriga legacy carriers).
Till detta kommer att arbetstagare och arbetsgivare verkar avsky varandra.
:(

Min uppfattning är att de flesta andra bolag beter sig ungefär lika dumt/konstigt i form av kundtjänst (det är åtminstone min erfarenhet), och att det är två anledningar ett det mest handlar om sas på forumet. Dels är sas extremt överrepresenterade bland de bolag som faktiskt används av medlemmarna. Och man har en tendens att skriva när det är dåligt mer än när det är bra. Dels har de lika uselt beteende mot statuskunder som de har mot "vanliga", medans de flesta andra bolag har en bättre kundtjänst för just statuskunder, viket också är överrepresenterade här.

Sedan håller jag med dig om att framförallt mellan piloter och ledningen verkar situationen ha gått så långt att man gediget avskyr varandra, och vägrar tro att den andra sidan ens försöker. På en nivå som nog aldrig går att reparera.

Och även i frågan reset and reboot får jag hålla med.. Det går inte att lösa på något sätt, bara att fortsätta skjuta problemet framför sig. Och när stämningen är så dålig som det är kan man inte eller försöka skjuta det framför sig tills "de jobbiga personerna som har varit med sedsn de bra dagarna och vill ha kvar dem har gått i pension", för under tiden har även nya dragits in i stämningen.

Men frågan är vad det blir för reboot och vad som händer på vägen. Risken är nog påtaglig att de resenärer som förlorar mest på en sådan är just vi som hänger här inne. Om det tex blir reset, reboot, uppköp av tex lh i slutändan är sannolikheten ju mycket mycket större att det blir "nästa eurowings" än att det blir "nästa Swiss"... Eller varför inte uppköp från Ryan tex? Men det kan inte fortsätta som det gör heller...

Min uppfattning är att de flesta andra bolag beter sig ungefär lika dumt/konstigt i form av kundtjänst (det är åtminstone min erfarenhet),
Helt klart subjektivt. Under pandemin fram tills idag sticker SAS ut som klart sämst framförallt gällande kunskapsnivån hos kundtjänst. Har förutom SAS haft flertalet om- och avbokningar med BA och LX/LH och min upplevelse är att de man pratar med vet vilka villkor som gäller, så är det endast i undantagsfall hos SAS.

Dels är sas extremt överrepresenterade bland de bolag som faktiskt används av medlemmarna.
Sant.

Dels har de lika uselt beteende mot statuskunder som de har mot "vanliga", medans de flesta andra bolag har en bättre kundtjänst för just statuskunder, viket också är överrepresenterade här.
Säkert sant men inget jag vägde in, endast EBS och ingen annan flygbolags-status.
Edit. Sedan kanske jag inte kvalar in som ”vanlig” resenär heller.

Toppen