Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

D

Deleted member 4971

Guest
Supporten från sin bästa sida idag, ville boka en TRavel pass biljett på min vanliga linje imorn, som vanligt. Men Senaste veckan har flighten endast haft 6-10 säten plus. Just imorgon är det 6 verkar det som, för det finns inga lediga att boka. Jag ringer och då klockan är efter 19 hamnar jag i tjotahejti. Förklarar läget att det verkar slut på Plus stolar men att det bör finnas Economy ledigt som vanligt. Frågar om de kan skjuta in fler plus stolar alternativt kan boka in mig på en Go plats...5 min på hold senare får jag veta att nepp, går inte. Kan inte skapa fler plus säten och mitt travelpass tillåter inte bokning i go...

Vafan gör jag nu? Antagligen får jag bränna poäng för en award istället

Du får ta dig i kragen och boka minst 48 timmar innan, då är du garanterad en plats. TP bokas alltid som C-klass.
 

agehall

Medlem
Blev nekad prioritytag på CPH för mig och min fästmö. Visade A3G i när vi flög i Go. Tillslut satte hon på det på min väska och för min fästmö så frågade hon sin kollega och hon sa också nej... Men hon kunde vara snäll(!) och göra det ändå.

Ska man vara petig är väl inte det en förmån för ditt resesällskap (om de inte också är *G vill säga). Men på din väska bör det sättas en tag utan tjafs.

Är det här man bölar av sig om sina i-landsprobelm eller? OK, Here we go. :)

Första resa som EBG, en Amex 2-4-1, väljer sittplatser CPH > NRT och NRT > CPH, all good. All good.
Loggar in nu 22 timmar innan för att se om någon bättre plats har blivit ledig för mig och frun, ser då att vi blivit ombokade till mitt-säten och mitt i mittsäten. Tack SAS.
Vänta nu - har du bokat en 2-4-1 i economy?

Ringer dygnet-runt-supporten. Dom säger att jag inte var EBG enligt deras system (hur kunde jag då boka plats gratis i förväg?), men "let me talk to my manager, please hold". Trixar om oss till skitplatser längst bak i planet, ber om ursäkt, and that's it.
Retar mig som fan att dom f*ckar våra platser och sen inte kan fixa det. Visst, i-landsproblem, men jag har kämpat och investerat massa pengar och tid på att få EBG, för att sen bara få samma halvdana icke-ansvarstagande-service som jag fick som EBB/EBS.

... och jag som älskar SAS :'(.

Hur formulerar jag mitt mail till deras klaga-service?

Tja, du har nog tyvärr inte så mycket att hämta, men skicka ett meddelande via deras formulär på hemsidan. Det här är tyvärr sådant som händer ifall man inte håller koll på sin bokning.
 

Totopez

Medlem
Supporten från sin bästa sida idag, ville boka en TRavel pass biljett på min vanliga linje imorn, som vanligt. Men Senaste veckan har flighten endast haft 6-10 säten plus. Just imorgon är det 6 verkar det som, för det finns inga lediga att boka. Jag ringer och då klockan är efter 19 hamnar jag i tjotahejti. Förklarar läget att det verkar slut på Plus stolar men att det bör finnas Economy ledigt som vanligt. Frågar om de kan skjuta in fler plus stolar alternativt kan boka in mig på en Go plats...5 min på hold senare får jag veta att nepp, går inte. Kan inte skapa fler plus säten och mitt travelpass tillåter inte bokning i go...

Vafan gör jag nu? Antagligen får jag bränna poäng för en award istället
Det låter rätt galet att man inte ska få resa i en lägre klass än den man betalt för.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Det låter rätt galet att man inte ska få resa i en lägre klass än den man betalt för.

Det är mer hur produkten är uppbyggd. En resa med Travel Pass bokas i C-klass (SAS Plus). Bokar man minst 48 timmar innan avgång är man även garanterad plats ombord. Och har man då 6 säten till salu i C-klass så får man helt enkelt ha lite framförhållning om det är en linje som lätt blir full.
 
Det är mer hur produkten är uppbyggd. En resa med Travel Pass bokas i C-klass (SAS Plus). Bokar man minst 48 timmar innan avgång är man även garanterad plats ombord. Och har man då 6 säten till salu i C-klass så får man helt enkelt ha lite framförhållning om det är en linje som lätt blir full.
Nu har en scout på Arn pratat med service desken åt mig, pga equipment change har antalet plus gått ned från 10 till 6, dessutom är det 7 bokade så en har hamnat på standby. Deras råd var att boka en tp på närmast andra tillgängliga flyg (vilket är 16:25 :O ) och sen chansa på att de i incheckningen på morgonen kan snurra runt lite säten/fixa låsningen pga eq change, annars får jag väl köpa en stol på plats
 

Agö

Medlem
Nu har en scout på Arn pratat med service desken åt mig, pga equipment change har antalet plus gått ned från 10 till 6, dessutom är det 7 bokade så en har hamnat på standby. Deras råd var att boka en tp på närmast andra tillgängliga flyg (vilket är 16:25 :O ) och sen chansa på att de i incheckningen på morgonen kan snurra runt lite säten/fixa låsningen pga eq change, annars får jag väl köpa en stol på plats
Vad är egentligen beläggningen på Visby-Arlanda?
 

Nystrom

Medlem
Nu har en scout på Arn pratat med service desken åt mig, pga equipment change har antalet plus gått ned från 10 till 6, dessutom är det 7 bokade så en har hamnat på standby. Deras råd var att boka en tp på närmast andra tillgängliga flyg (vilket är 16:25 :O ) och sen chansa på att de i incheckningen på morgonen kan snurra runt lite säten/fixa låsningen pga eq change, annars får jag väl köpa en stol på plats
Äh, vad är detta för larv? Har du bokat en "förnämligare biljett" så är det väl en enkel åtgärd för SAS att utöka antal PLUS-säten. Den slutliga justeringen kan man göra vid boarding då man har koll på antal incheckade passagerare i respektive klass. Har själv varit med om en liknande situation men efter samtal med servicedisken så tillkom en rad PLUS då GO hade mer än 10 platser kvar...
 
@Agö morgonflighten är ca 65-70% belagd en normal dag, imorgon är det 36 i go och 7 i plus (atr72 17 rader + 1/2 18 = 70 säten. Så riktigt uselt imorn.

@Nystrom ja så har det varit förut när jag ringt, men nu ringde jag för sent så jag hamna i tjotahejti supporten :(
 
Supporten från sin bästa sida idag, ville boka en TRavel pass biljett på min vanliga linje imorn, som vanligt. Men Senaste veckan har flighten endast haft 6-10 säten plus. Just imorgon är det 6 verkar det som, för det finns inga lediga att boka. Jag ringer och då klockan är efter 19 hamnar jag i tjotahejti. Förklarar läget att det verkar slut på Plus stolar men att det bör finnas Economy ledigt som vanligt. Frågar om de kan skjuta in fler plus stolar alternativt kan boka in mig på en Go plats...5 min på hold senare får jag veta att nepp, går inte. Kan inte skapa fler plus säten och mitt travelpass tillåter inte bokning i go...

Vafan gör jag nu? Antagligen får jag bränna poäng för en award istället
Revenue Management f*ck up deluxe!

Snakkede lige med en bekendt som tidligere har arbejdet en del år med RM i SAS. Reaktionerne var lidt a la: "Hmmm!", "WTF!!??", "But why?", "Det bør ikke...." - resten nævnes nok bedste over en øl...
 
Ok early bird, var på plats vid incheckningen 45 min innan avgång. Inga problem alls, de bara skratta åt situationen och boka om mig. Nu är vi 8 på 6 säten ;)

Edit: men endast 4 frukost lastade :p
 
Last edited:
Toppen