Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Bryant

Medlem
Jag tvekade först till att skriva här men det är ju per definition SAS även om detta handlar om Tallinn. Se detta som en varning.

Har en 2-4-1 som är bokade sedan ett tag tillbaka. Hittills har jag gjort 2 ändringar.

Ändringen jag gjorde idag var att ARN-LHR-YUL-SFO med SK/AC blev ARN-ORD med SK, allt i C.

"I just have to check if it would be any change in taxes" sa hon på andra sidan luren.

Väntade någon minut och när hon kommer tillbaka så säger hon glatt, No change, you only have to pay changing fee...

Jag stället då frågan om jag inte ska få en refund eftersom jag flyger en sträcka med SAS istället för 3 med AC/SK. Det blir tyst i luren.

Jag förklarar att jag vet att SAS inte tar någon bränsleavgift. Hon börjar skruva på sig lite och säger " öh, jo men då måste jag få återkomma eftersom en sådan uträkning tar väldigt lång tid att göra". Mitt svar blir gör det, men återkom inom en timme eftersom jag kommer att sitta i möten hela dagen.

15 minuter senare ringer hon upp och förklarar att det blir en refund på ca 2300:- per person!

Va f-n! Vad ha de gjort om jag inte känt till att en SAS flight är billigare än om man bokar *A..? Hade tagit "mina" 4600:- och lagt i drickslådan? Bara för att hon konstaterade att min resa inte skulle kosta mig mer så försökte hon mörka istället för att ge mig en refund...

Irriterad är bara förnamnet!
 

palmen

Moderator
@Bryant riktigt dåligt men det verkar som om de har en hel del nya där som inte har stenkoll på hur saker och ting fungerar (det är dock ingen ursäkt). Om det handlade om okunskap så får man väl lägga det på "alla gör misstag"-kontot, men om det var medvetet är det oerhört illa i min mening.

Känns som det kunde vara värt att påpeka till SAS via feedback-formuläret för det där är inte OK oavsett.
 

Bryant

Medlem
@Bryant riktigt dåligt men det verkar som om de har en hel del nya där som inte har stenkoll på hur saker och ting fungerar (det är dock ingen ursäkt). Om det handlade om okunskap så får man väl lägga det på "alla gör misstag"-kontot, men om det var medvetet är det oerhört illa i min mening.

Känns som det kunde vara värt att påpeka till SAS via feedback-formuläret för det där är inte OK oavsett.

Ska vänta och se hur återbetalningen fungerar innan jag drar iväg mitt mejl.

Jag förstår att de inte behåller pengarna som dricks, det var lite ironiskt men det är otroligt dåligt att de inte orkade bry sig om att det faktiskt blev billigare. För min del handlade det om att resan blev ca 50% billigare.

Jag kommer att ringa tillbaka när jag fått mina pengar för att be någon räkna på det där igen.

Jag har fått så många konstiga mejl efter denna ombokning... Trots att jag och sambon har samma resa så skiljer det 1993:- i skatter på våra kvitton....
 
Flög med SAS mellan ARN-KLR förra veckan. Flygningen utgjordes dock av Jet Time besättning då man ingår i ett sk wet lease-avtal. De två unga flygvärdinnorna tramsade och skrattade hysteriskt igenom hela säkerhetsgenomgången samt samtliga announcements. Flygvärdinnan som pratade i högtalarsystemet fick fram ungefär var 3:e ord. Har aldrig varit med om det det tidigare. Ruskigt pinsamt , oprofessionell respektlöst mot passagerarna. Så får det inte gå till.
Som något av en expert på just jettime wet lease sas så kan jag meddela att detta är inget som helst ovanligt. Det sker i regel minst ett par flighter i månaden. Har många andra liknande exempel
 

DonM

Medlem
Jag bokade en EB reward biljett(Oslo - Paris) till min fru under en kampanj i december. Kostade 20.000 poäng istället för 40.000.
Ringe SAS kundservice i slutet av förra veckan och fick hjälp att ändra avgång till ett senare flyg på returen. Inga problem och 'service med ett leende'. Det blev noga påpekat att en ombokning kostar kr 153 i avgift som jag givetvis accepterade.
Kollade mina EB poäng ett par dagar senare och ser att de har återbetalat mina 20.000p för att därefter dra 40.000p. Blev mycket besviken och skickade genast en mail till guld supporten och bad dem rätta upp. Har ännu inte hört något efter 6 dagar.
Om reglerna nu säger att man måste betala dagens pris i poäng vid ombokning (har inte kollat) så måste de väl upplysa om detta på samma sätt som för de kr 153,- ?!
Någon här som vet om jag rätt till originalpriset, eller är mina poäng förlorade??
 

palmen

Moderator
Jag bokade en EB reward biljett(Oslo - Paris) till min fru under en kampanj i december. Kostade 20.000 poäng istället för 40.000.
Ringe SAS kundservice i slutet av förra veckan och fick hjälp att ändra avgång till ett senare flyg på returen. Inga problem och 'service med ett leende'. Det blev noga påpekat att en ombokning kostar kr 153 i avgift som jag givetvis accepterade.
Kollade mina EB poäng ett par dagar senare och ser att de har återbetalat mina 20.000p för att därefter dra 40.000p. Blev mycket besviken och skickade genast en mail till guld supporten och bad dem rätta upp. Har ännu inte hört något efter 6 dagar.
Om reglerna nu säger att man måste betala dagens pris i poäng vid ombokning (har inte kollat) så måste de väl upplysa om detta på samma sätt som för de kr 153,- ?!
Någon här som vet om jag rätt till originalpriset, eller är mina poäng förlorade??
SAS har mig veterligen rätt här, du måste betala poängpriset som gäller vid ombokningstillfället. Däremot borde de absolut ha upplyst dig om att det kommer att kosta 20k poäng till.
 

mha321

Medlem
SAS har mig veterligen rätt här, du måste betala poängpriset som gäller vid ombokningstillfället. Däremot borde de absolut ha upplyst dig om att det kommer att kosta 20k poäng till.
Jag har varit på väg att av misstag göra sådan ombokning ett par gånger (en gång hade jag glömt bort att det var en kampanjbokning.. ), och det stämmer att de drar ordinarie poängen om inte kampanjen fortfarande är aktiv. Däremot har jag alltid fått informationen i samband med att jag försökte boka om, att det är ett ändrat pris, och därmed kunnat låta bli.

Bara för att priset är i poäng och inte kronor betyder det självklart inte att det är ok att inte informera kunden om att de kommer att debitera dig en annan kostnad!! Du har ju faktiskt inte godkänt den debiteringen.

Jag tycker du ska höra av dig till kundtjänst och klaga, med argumentationen just att de inte informerade. Tycker du ordentligt ha en chans att få tillbaka åtminstone en del av beloppet pga dålig hantering.
 
Jag kan tycka att det är en väsentlig skillnad på en ombokning och en av- och nybokning (om inte annat i juridisk mening). Om det är en ombokning jag vill göra och berättar det för handhavande kundtjänstarbetare så ska jag få just det, och inte en av- och nybokad resa till vid det tillfället gällande regler och kostnad, utan accept. I det här fallet verkar det ju inte vara möjligt att göra en ombokning men utan accept på ytterligare debitering så torde det inte vara ok. Någon ordning får det ju vara även på SAS.
 

DonM

Medlem
Kollade mina EB poäng ett par dagar senare och ser att de har återbetalat mina 20.000p för att därefter dra 40.000p. Blev mycket besviken och skickade genast en mail till guld supporten och bad dem rätta upp. Har ännu inte hört något efter 6 dagar.
Liten (positiv) uppdatering - Jag har ännu inte fått något svar från customer care (på mail skickad förra veckan och påminnelse skickad i dag). Var just inne och kollade om jag fått poäng från en flight tidigare i veckan och ser till min stora glädje att de har krediterat mig 20.000 poäng. Dvs - allt är som det skall vara.
Återstår bara att se om det kommer någon mail med förklaring / ursäkt / ..., men det är inte så viktigt nu när poängen är på plats. Bra jobbat SAS!
 

johhenrik

Medlem
Återstår bara att se om det kommer någon mail med förklaring / ursäkt / ..., men det är inte så viktigt nu när poängen är på plats. Bra jobbat SAS!
Jag skulle ju skita i om ursäkten kom eller inte. Det faktum att de fixade detta så snabbt är dock väldigt snyggt tycker jag. Ibland blir man mer nöjd som kund om det först blir problem och de sen löser det snyggt än om de gjort rätt från början. ;)
 
Toppen