Senaste nytt

SAS Connect tar över flygningar från City Jet?

011430121

Medlem
Fick information om att SAS kommer ta över City Jets SAS flygningar och deras CRJ som de har för att flyga SAS flygningarna.
Det jag tänkte borde inte SAS Link vara det bolag som skulle passa in här.
Notera mitt ? I rubriken, men personen som informerade mig är involverad i SAS Connect.

Cityjet har varit i rekonstruktion sedan i maj i år - mycket på grund av att Lufthansa inte valde att förlänga avtalet.

Men nu verkar det vara en lösning på gång för bolaget. Jag kan inte läsa hela artikeln men det verkar som att Cityjet blir danskt :)

Kan undra om maskinerna nu kommer registreras om från irländsk registrering till dansk eller till och med svensk registrering?

Cityjet har varit i rekonstruktion sedan i maj i år - mycket på grund av att Lufthansa inte valde att förlänga avtalet.

Men nu verkar det vara en lösning på gång för bolaget. Jag kan inte läsa hela artikeln men det verkar som att Cityjet blir danskt :)

Kan undra om maskinerna nu kommer registreras om från irländsk registrering till dansk eller till och med svensk registrering?

Det är Dansken Lars Thuesen som under 2025 fyller 69 år som tar över 92% av bolaget för ca 35 miljoner SEK
Lars Thuesen är ägare till JetTime, han bjöd även på X-Flyer innan det bolaget gick överstyr, är även delägare i Air Baltic på runt 1,6%
var finanschef hos SAS i början av 1990 talet
Det kommer att flyga 15 CRJ900 för SAS och ha tre maskiner i ”reserv”
8% av bolaget kommer ägas av leasingbolaget EIC Aircraft Leasing Limited

Det skall påpekats att affären inte är helt klar, de gamla ägarna kan överklaga affären till den 17 oktober.

Det är Dansken Lars Thuesen som under 2025 fyller 69 år som tar över 92% av bolaget för ca 35 miljoner SEK
Lars Thuesen är ägare till JetTime, han bjöd även på X-Flyer innan det bolaget gick överstyr, är även delägare i Air Baltic på runt 1,6%
var finanschef hos SAS i början av 1990 talet
Det kommer att flyga 15 CRJ900 för SAS och ha tre maskiner i ”reserv”
8% av bolaget kommer ägas av leasingbolaget EIC Aircraft Leasing Limited

Det skall påpekats att affären inte är helt klar, de gamla ägarna kan överklaga affären till den 17 oktober.

Tack för sammanfattning :)

Jo jag har koll på att Lars även äger Jettime :)

SAS och Jettime har redan ett pågående samarbete gällande tre B737-800 som hjälper till i produktionen - primärt från CPH.

Tack för sammanfattning :)

Jo jag har koll på att Lars även äger Jettime :)

SAS och Jettime har redan ett pågående samarbete gällande tre B737-800 som hjälper till i produktionen - primärt från CPH.
Jag Googlade det mesta, kollade även att minnet stämde.
Angående minnet hade inte JetTime ett antal ATR 72-500 som flög för SAS för ca 7-8 år sedan

Jag Googlade det mesta, kollade även att minnet stämde.
Angående minnet hade inte JetTime ett antal ATR 72-500 som flög för SAS för ca 7-8 år sedan
Fick mig att komma att tänka på den insomnade linjen LPI-CPH, och mycket riktigt, fann nedan i min mailbox:

Avgång: lö 26 nov 2016
06:00 - 07:05 Linköping, City Airport - Köpenhamn, Kastrup (Terminal 3)
SK1891 Trafikeras av: Jet Time | Flygplanstyp: Aerospatiale/Alenia ATR 72
Bokningsklass: SAS Go | Bagage: 1 st/pers

Toppen