Senaste nytt

SAS Charter!

Tobbe.O

Medlem
Så var det dax för årets stora chartergenomgång på SAS! :) En vecka varje sommar går jag dagligen igenom flygplatserna i Skandinavien som har SAS chartertrafik och sammanställer detta.

SAS charterflighter kännetecknas genom flightnummer SK7XXX - siffran 7 följt av tre siffror till. SAS utför charterflygningar åt bland annat Apollo, Airtours, Ving & Tui.

Just chartern ligger mig själv varmt om hjärtat. Det var där mitt flyg och SAS intresse en gång startade :) Det var så min familj fick möjligheten till att uppleva delar av världen utanför Sverige i mitten på 90-talet. Jag mins fortfarande SAS charter ombord på MD80, B737-700, A321 mm. Hur taxfreekatalogen kommer hem i brevlådan några veckor före avresa, planet som fylls till brädden och alla människor som har samma mål i sikte med 1-2 veckor med sol och bad och kanske Zorba i tankarna. Det är härligt ös i motorerna när fullsatt SAS A321 ska iväg från Kreta! :)

Nu drömde jag mig iväg... :rolleyes:
Iallafall så visar årets genomgång att SAS charter är tillbaka med besked! I sommar flyger SAS 137 flighter ut från Skandinavien och lika många tillbaka, dvs totalt 274 flighter / vecka!

2020 & 2021 hoppade jag över då något som heter Covid upptäcktes... ;)

2019 - totalt 264 flighter/vecka
2018 - totalt 274 flighter/vecka
2017 - totalt 210 flighter/vecka.

Tidigare år användes många olika flygplansmodeller, medans det idag nästan uteslutande är nya och fina A320Neo. Även om man i år flyger lika många charterflighter som 2018 så transporterar man något fler passagerare.

320Neo har 180 stolar.
274 flighter x 180 stolar = ca 49 000 stolar/vecka :)

Antalet avgångar mellan Sverige, Norge och Danmark är lite olika fördelat. Flest avgångar är det från Norge med sina 55 flighter/vecka medan Arlanda har flest avgångar från enskild flygplats med sina 34 avgångar/vecka.

Lördag och söndag är största charterdagarna och på lördagar är Chania på Kreta mest trafikerad flygplats. Lägg till 1 reguljärflight med SAS till Chania och det totala antalet SAS plan som vänder på Chania blir 17 stycken på lördagar! :)

Följande flygplatser flyger SAS charter ifrån:

Sverige:
- Stockholm Arlanda
- Göteborg

Danmark:
- Köpenhamn
- Ålborg
- Billund

Norge:
- Oslo
- Bergen
- Bodö
- Harstad
- Haugesund
- Kristiansand
- Molde
- Stavanger
- Tromsö
- Trondheim
- Ålesund

(Jag hoppas inte jag missat någon)

Tack vare chartern utnyttjar SAS flottan optimalt. Planen blandas och kan antingen gå heldag i chartertrafik eller starta dagen med en charter och fortsätta dagen med reguljärtrafik eller tvärtom. SAS charter finns året runt men det är på sommaren den verkligen växlar upp.

Inser att ovanstående inlägg är lite nördigt men är man SAS entusiast så är man! Jag bjuder på det! :)
 
Last edited:

STO-ARN

Medlem
Så var det dax för årets stora chartergenomgång på SAS! :) En vecka varje sommar går jag dagligen igenom flygplatserna i Skandinavien som har SAS chartertrafik och sammanställer detta.

SAS charterflighter kännetecknas genom flightnummer SK7XXX - siffran 7 följt av tre siffror till. SAS utför charterflygningar åt bland annat Apollo, Airtours, Ving & Tui.

Just chartern ligger mig själv varmt om hjärtat. Det var där mitt flyg och SAS intresse en gång startade :) Det var så min familj fick möjligheten till att uppleva delar av världen utanför Sverige i mitten på 90-talet. Jag mins fortfarande SAS charter ombord på MD80, B737-700, A321 mm. Hur taxfreekatalogen kommer hem i brevlådan några veckor före avresa, planet som fylls till brädden och alla människor som har samma mål i sikte med 1-2 veckor med sol och bad och kanske Zorba i tankarna. Det är härligt ös i motorerna när fullsatt SAS A321 ska iväg från Kreta! :)
Själv flög jag, för första gången i mitt liv, en Charterflygning (efter 50 år av reguljärflygande). Landade i går med en SAS A-320, SK7828 CHQ-ARN. Veckan innan nedfärd med SAS A-321 (dock ej den för vissa destinationer tillfälligt insatta A-321-LR/"Long range"), SK7827. Fick extra comfort med att just min rad hade ledigt säte pga A-321:ans större sätescapacitet, jämfört med ursprungliga A-320. Även hemresan slumpade det sig med extra ledigt säte bredvid min & hustruns två säten (pga sjukdomsfall/utebliven resenär). Som "lite bortskämd/van Businessresenär" kändes ledigt "B-säte" som extra bonus, på en fyra-timmarsflygning Stockholm-Chania, Kreta, t&r...Vänlig och snabb kabinbesättning båda flygvägar. Hyfsat bra förbeställd mat (kyckling ut och kalkon hem), samt också välfungerande förbeställd "taxpaid-påse", på returen... Charter, här Apollo som researrangör, med reseledare på plats, har sina fördelar med förbeställd busstransfer...
 
Last edited:

fcx

Medlem
Varför flyger inte SAS charter med sin A330 eller A350 till Thailand? Borde väl lätt kunna fylla en sån maskin om man erbjuder attraktiva flygtider för charterresenären?
Finns flera förklaringar. Ett skäl är att det blir väldigt mycket styr och logistik om man har en chartertur där plan och besättning inte kan vända tillbaka och flyga direkt hem igen.
 

JacobGBG

Medlem
Härligt inlägg. Väldigt spännande att se hur inkopplade Norges charterresenärer är med SAS. Pilotstrejken måste ha varit långt mer frustrerande där än i Sverige.
 
Toppen