Så vad det äntligen dax även för mig att gå på semester!
Hem från jobbet i fredags och igår iväg med SAS charter tillsammans med Apollo till Kreta
Uppstigning i Blekinge klockan 01:00 och ankomst till CPH klockan 03.30. In till Terminal 3 och incheckning. I automaten väljer vi SAS charter knappen istället för vanliga SAS knappen. (SAS appen stödjer tyvärr inte charterresor). Printar boardingkort och bagagetaggar.
Hela kabinen är i Go utförande, således tyvärr ingen möjlighet att flyga Plus. Jag har förbokat sittplatser till ut och hemresan. Ju längre fram du vill sitta ju högre pris och första raden och nödutgången är dyrast. Bokade rad 7 ut och rad 28 hem. Blev totalt 600 danska kronor för tre personer.
Incheckat bagage (20kg/person) har vi valt vid bokning till en kostnad om 170 SEK / person för tur och retur. Handbagage ingår med 5kg.
Lämnar väskan i SAS bagdrop och går vidare mot säkerhetskontrollen. Fast track går tyvärr ej att använda på SAS charterflygningar.
Står i kö i ca 15 minuter genom vanliga säkerhetskontrollen, sen blir det att titta lite tax-free och flygplan. Valde att inte lägga till lounge besök denna gång.
Vidare mot gate B6 och SK7725. Boarding startar vid 05:50 och planet är fullt till sista plats - precis som det ska vara på charter!

Idag flygs turen av SAS Connect och besättningen är dansk/svensk. Glad och alert crew. Vi står kvar vid gaten ett tag för att invänta starttillstånd. 06:20 är planerad avgångstid och vi kommer iväg vid ca 07:15.
Upp i luften och iväg! Efter start påbörjas försäljning ombord. Det är SAS vanliga meny kort och den största skillnaden är väl egentligen att kaffe och te kostar pengar om du inte förbeställt mat. Vi har förbeställt mat till både ut och hemresan - 120 SEK/flight/person. Dryck köper vi till och jag passar på att prova Mikkeller ölen med den vackra burken (SAS entusiast som jag är så sparar jag såklart den tomma burken i handbagaget

)
Det blir frukost med varmt bröd till detta.
Samt kaffe på maten. Helt okej måltid.
Efter frukosten är avslutad delas varma kanelsnäckor ut till de som förbeställt mat.
Sen passar jag på att äta muffinsen som jag köpte vid försäljningen tidigare. Citron muffinsen från Hedh Escalante är mycket god
Tyvärr är maskinen inte utrustad med wifi ännu. Dock oklart om WiFi fungerar på charterflygningar (2019 gjorde det inte det)
Senare under flighten rullar dryckesvagnen ett extra varv och många köper vattenflaskor inför den stundande värmen på Kreta.
Inflygning och 11:20 sätter vi hjulen i marken på Chania Airport - 20 minuter efter tidtabell.
Finns inga bryggor på Kreta så det blir ut på trappen i den härliga värmen och njuter samtidigt av utsikten på alla plan - parkerar jämte SAS maskinen från Stavanger och Arlanda maskinen ankommer strax efter. Sedan buss till terminalbyggnaden. En byggnad som förövrigt fick ett ordentligt lyft åren innan pandemin. Bagaget kommer så småningom på bandet och därefter går vi vidare ut genom dörrarna. Där står flertalet Apollo medarbetare med sina pärmar och vinkar. Går fram till en trevlig kille som hälsar välkommen och önskar våra namn. Vi prickas av och får buss nummer 33 . Han önskar oss en go ferie på skorrande danska.
Vidare ute på parkeringen står en svensk tjej från Apollo och visar vägen och framme vid bussen en norsk kille från Apollo. Busschauffören är grek och frågar efter hotellnamnet och stuvar in bagaget efter hur turen planeras.
Det gäller att det rullar på. SAS ankommer med 17 charter flighter till Chania från hela Skandinavien under varje lördag. Apollo samarbetar med 203 hotell på Kreta och majoriteten av gästerna kommer via Chania Airport. Även om några flighter också går till Heraklion och Sitia Airport.
När bussen är full presenterar Apollo killen sig och informerar snabbt om det viktigaste och hur vi når Apollo om man har några frågor eller akut ärende/händelser. All information finns i Apollo appen och Apollo är nåbara 24/7 både via telefon och sms. Killen kliver av och den grekiska busschauffören kör till respektive hotell och släpper av.
Väl framme vid vårt hotell ca 1,5h efter avstigning på planet hoppar vi av och hinner inte mer än ut från bussen förrän tjejen i receptionen är ute och ropar! Hello xxx welcome!
Incheckning, lunch och sen hopp i pollen!
Sammanfattning är en stabil och trevlig SAS flygning och en trevlig start på semestern.
Nu blir det en veckas semester. Återkommer med en uppdatering om hemresan!