Senaste nytt

SAS byter till Terminal 2 i Frankfurt

Jag hade Frankfurt som min hemma flygplats i många år, så jag skulle säga att det är svårt med transfer, om man tittar på både AF och BA så flyger de ofta med små flygplan, och de har en mkt större möjlighet med transfer.
Dock väldigt positivt att SAS byter terminal, mkt smidigare och enklare för allt utom att ta tåget vidare (då får man ta bussen i 5 min till tåg stationen). Lounge är väl AF som gäller, dock ingen höjdare.

Det känns som om SAS har tagit bort FRA och MUC flyg för flyg med tron om att Lufthansa och SAS skulle vara BFF (best friends forever) och då var det troligen mer kostnadseffektivt att låta Lufthansa flyga dessa sträckor. Nu är det nya tider och helt plötsligt inte lika enkelt att bygga upp nya strukturer. Inte helt olikt en skilsmässa i vanliga livet.

För många år sedan tror jag SAS och Lufthansa delade 50/50 på sträckan ARN-FRA och de senaste 3 (?) åren tror jag alla deras gemensamma flyg utförts av Lufthansa.

Det känns som om SAS har tagit bort FRA och MUC flyg för flyg med tron om att Lufthansa och SAS skulle vara BFF (best friends forever) och då var det troligen mer kostnadseffektivt att låta Lufthansa flyga dessa sträckor. Nu är det nya tider och helt plötsligt inte lika enkelt att bygga upp nya strukturer. Inte helt olikt en skilsmässa i vanliga livet.

För många år sedan tror jag SAS och Lufthansa delade 50/50 på sträckan ARN-FRA och de senaste 3 (?) åren tror jag alla deras gemensamma flyg utförts av Lufthansa.

Ja, de hade ett joint venture tidigare. Men det verkar som att det avslutades 2013.

Ett stort misstag från SAS om man ser tillbaka är att inte redan där försöka ta sig ur Star.
Under förutsättning att det var på SAS initiativ som det avslutades, det går också att bygga ett narrativ där SAS lämnade Star Alliance för att de andra medlemmarna inte ville vara partners utan bara konkurrenter.

Under förutsättning att det var på SAS initiativ som det avslutades, det går också att bygga ett narrativ där SAS lämnade Star Alliance för att de andra medlemmarna inte ville vara partners utan bara konkurrenter.
”Joint venture-samarbetet trädde i kraft 1995 och har varit oförändrat sedan dess. Under tiden har marknadsförutsättningarna och konkurrenssituationen förändrats. Till exempel har Lufthansa beslutat att överföra all sin europatrafik utanför Frankfurt och München till sitt dotterbolag Germanwings, vilket innebär en helt ny affärsmodell.”

Lufthansa gav noll inflytande till SAS och styrde ensamt, SAS blev utstött.

Frågan är ju om det finns underlag för 15+ flighter per dag från ARN/OSL/CPH när man räknar in alla Lufthansas flighter också.

Om SAS flyger CRJ/ERJ så kommer de nog kunna ha bra beläggning. Lär behövs en A320 dock som övernattar och sen går till CPH på morgonen för att mata till SAS longhaul (om nu folk i den regionen kan tänka sig en transfer istället för direkt med LH om sas prissätter det väl).

SAS bruker ikke night stop til feed av long haul, det er 08xx avgangen ut fra CPH som returnerer rundt 1200 som mater long haul. Night stop er hovedsaklig i Norden for å feede feederflightene (eks KRS-CPH-FRA og så ta med seg en tysker FRA-CPH-ATL).

Toppen