Senaste nytt

SAS Business, är inte maten för dålig?

Taxman

Medlem
Jag flög nyligen ARN-EWR och EWR-CPH i business med SAS, första gången, och blev förvånad över hur undermålig maten var. Jag kan givetvis haft otur men svårt att tro det när det på båda flygningarna serverades vad som kändes som vanlig ekonomiklassmat som körts i micron. Inget fint upplägg som på andra bolag utan bara ganska tråkigt.

Personalen var toppen på båda flygningarna men maten var för dålig. Jag skulle säga att de enda bolagen som är sämre är Jet Airways och BA, men båda dessa var omkring tio år sedan så har säkert förbättrat sig sedan dess. Flugit med Qatar, Etihad, Emirates, Turkish, Thai och Austrian inom samma tioårsperiod och alla har serverat bättre mat än SAS. Oftast också bättre dryckesutbud.

Är det här normalt för SAS Business?

Skulle nog påstå raka motsatsen. Maten på SAS håller hög kvalitet jämfört med andra flygbolag. Visserligen serveras varmrätterna i formar som värmts upp i ugnen snarare än mat som läggs upp på tallrik. I mitt tycke är det BRA flygplansmat som är just flygplansmat, snarare än flygplansmat som låtsas vara restaurangmat. Jämfört med andra flygbolag där man lägger upp på tallrik, visserligen finare upplägg men ofta mer i syfte att maten ska se bra än ut snarare än att smaka bra. Ofta man får torr och kall mat på t.ex Singapore och Qatar när de lägger upp rätterna i galley.

Även förrätter, bröd, frukost, dessert håller i mitt tycke bättre kvalitet på SAS än många andra flygbolag.

Håller inte alls med, SAS mat i Business brukar vara riktigt bra.

Men gillar man inte att äta allt i en "skål" som värmts i ugn förstår jag att man blir besviken.

Sas platear inte på tallrik som vissa andra bolag gör, men maten smakar ofta bättre än på andra bolag. Att kalla det ekonomi mat får stå för dig, men jag har då aldrig ätit något i economy som ens är i närheten av den mat sas serverar i Business.

Verkar som att själva upplägget är vad du stör dig på, så har det varit på sas åtminstone typ 10 år så det är inget nytt.

Instämmer med föregående inlägg, SAS har alltid levererat bra mat när jag flugit med dom, uppskattar deras presentation med alla rätter på vagnen så man kan se vad man får

Kan hålla med om att upplägget kanske inte är så upphetsande men smaken har oftast varit bra. Åtminstone inte på något sämre än andra. Har haft några riktiga bottennapp (Air China, LOT, COPA, Avianca, Turkish (ett par varma, kalla alltid topp)) medans andra, i min mening och såvitt jag kommer ihåg, hållit i stort sätt samma nivå.
Jag tycker dock varm mat på flyg generellt är allt annat än upphetsande medan det kalla känns fräschare och mer tilltalande. Varma tycker jag ofta blir sörjigt med för mycket vätska vilket inte är konstigt med tanke på varmluftsugn. Svårt att få sparris knaprig, potatis/rotfrukt inte för svampig/mjölig/konstig och protein väl tillagat i samma form, temperatur och med samma tid.

Toppen