Senaste nytt

SAS Business, är inte maten för dålig?

Väl på ämnet mat (inte i business) så har man gjort lite nedskärningar i matserveringen i ekonomiklass. Ost och kex numera borta från brickan, i alla fall på avgångar från Newark. Bilden tagen på SK904 för tre veckor sedan. Inte heller någon dressing till sallad/förrätt. Bortsett från det tycker jag att maten på SAS håller bra standard även där bak.

IMG_0131.jpeg

Jeg var på weekend rejse til Boston med familien - samlet set rigtig fine flyvninger både ud og hjem. Vi var på A321LR ud og A330 hjem - på A321LR var servering på bakke, det var der kun til de som valgte "express meal" på A330. Jeg fik desværre ikke et billede af menuen på udrejsen, men jeg fik tatar og laks. Laks var pre-ordered ud fra menuen som var at finde i appen - desværre var de retter som man kunne vælge ikke de som fandtes på flyet. Samme oplevelse hjem hvor menuen var en anden på flyet end det som man kunne pre-order i appen.

Jeg er stor tilhænger af preorder - men det er ærlig talt ikke særlig godt når de retter som serveres er noget andet. Når man har lavet preorder kan man ikke vælge noget andet med mindre der er noget til overs. og når man så rejser med en 13-årig som er en smule selektiv med hvad hun spiser kan det godt give problemer. Heldigvis gik det OK. Er der andre som har oplevet dette, at preorder menuen ikke var det som faktisk blevet serveret? Jeg fik fisk som var helt OK, men tydeligvis ikke den jeg havde bestilt. Min datter fik også fisk, og hun bryder sig ikke om linser - men så blev der ekstra dessert. Det var ingen af retterne som matchede menu vs preorder hverken ud eller hjem.

Hjem fik jeg retten med oksekød som var OK, dog til den salte side.

Service på begge flyvningerne var virkelig god. Maden var også god, specielt ud af København er der lige gjort lidt ekstra ud af det med lækkert brød, smør og salat. Som det er sagt tidligere så er præsentationen af hovedretterne ikke så flot som på en restaurant, men smag og kvalitet af selv maden var der intet galt med.

Udrejse - Copenhagen to Boston

photo_2025-03-31_18-43-11.jpgphoto_2025-03-31_18-43-15.jpgphoto_2025-03-31_18-43-18.jpgphoto_2025-03-31_18-43-22.jpg

Dette var pre-order menuen København til Boston

photo_2025-03-31_18-43-51.jpgphoto_2025-03-31_18-43-56.jpgphoto_2025-03-31_18-43-59.jpg

photo_2025-03-31_18-44-03.jpg

Hjem - Boston to Copenhagen

photo_2025-03-31_18-42-52.jpg

photo_2025-03-31_18-43-04.jpg
photo_2025-03-31_18-43-08.jpg

Dette var preoder menuen

photo_2025-03-31_18-44-09.jpgphoto_2025-03-31_18-44-13.jpgphoto_2025-03-31_18-44-16.jpgphoto_2025-03-31_18-44-19.jpg

Hej,
Kan inte påstå att maten som serverades på Cph- Bkk ner och retur var något att ens stoppa i käften, den förbannade svampen fanns med i det som jag tycke var bukfylla och som grädde på moset serverades ljummet kaffe på hemresan/ frukosten.

Mvh
Den alltid lika ödmjuke
Airbus747

Hej,
Kan inte påstå att maten som serverades på Cph- Bkk ner och retur var något att ens stoppa i käften, den förbannade svampen fanns med i det som jag tycke var bukfylla och som grädde på moset serverades ljummet kaffe på hemresan/ frukosten.

Mvh
Den alltid lika ödmjuke
Airbus747
Jag vill hålla med dig Åkte CPH-BKK t/r i helgen och hade förbeställ. Vilket jag ändå inte fick mitt val. Finns mycket att göra med maten. Jag åt inte den alls på vägen ner mer än ostbrickan. Hem tog jag oxköttet men det var kasst detta med. Har åkte andra gånger i vinter med SAS då har maten varit bra. Tilläggas att inga tofflor och bed madrass denna gången.

Jag vill hålla med dig Åkte CPH-BKK t/r i helgen och hade förbeställ. Vilket jag ändå inte fick mitt val. Finns mycket att göra med maten. Jag åt inte den alls på vägen ner mer än ostbrickan. Hem tog jag oxköttet men det var kasst detta med. Har åkte andra gånger i vinter med SAS då har maten varit bra. Tilläggas att inga tofflor och bed madrass denna gången.
Tofflorna var "out of stock" när jag åkte linjen i mars.. Bäddmadrass ges väl inte längre ut? Dock hade de några om man specifikt bad om det.

Förra gången fick vi alla fall i februari både ut och hem tofflor och bädd madrassen låg i sätet. Säkert sparkrav så som maten ha ha

Det är intressant att följa det här men vilka flygbolag tycker ni då serverar bra mat i business.

Jag tycker Saudi har bra arabisk mat, uniteds hamburgare var kass, koreans bibimbat (felstavat?) var ok, air france sisådär, virgin var ok osv. Minns Qatar som bra men några år sen nu, LH first var nog bra men minns bara löjrommen osv.

Jag är oftast nöjd trots allt

Kan lägga till att när air europa serverade äggröra i gjutgärnsgryta till frukost så överträffades mina förväntningar. Den var dessutom krämig.

Attachments

• IMG_4367.jpeg
    IMG_4367.jpeg
    391,4 KB · Visningar: 136
Last edited:
Maten är lika dålig som inredningen i deras 350, dom är som vanligt 5 år efter i uppgradering av sin flotta men förstår varför då man läst deras ekonomirapport. Men sluta för hel,,,, att lura oss blåögda Svenskar med er produkt. Den är out!

F
Maten är lika dålig som inredningen i deras 350, dom är som vanligt 5 år efter i uppgradering av sin flotta men förstår varför då man läst deras ekonomirapport. Men sluta för hel,,,, att lura oss blåögda Svenskar med er produkt. Den är out!
Får väl se. flyger snart till Bangkok i Business med A350.

Last edited:
Det var bättre för när SAS flög 747 och hade First class menar du eller vad jämför du med?

Och vilken ekonomirapport? SAS är inte börsnoterat längre så det duggar inte lika tätt med rapporterna nu.

Toppen