Senaste nytt

SAS Braathen level flight intjäning = 0 ?

Storguten

Medlem
Blev just varse om att flighter utförda av SAS nya wet-lease partner Braathen inte ger level flight intjäning. Samarbetet med XFly, FlyBe samt Jettime flighter mellan ARN-VBY gav alltid både points samt flights intjäning.

I mitt fall så har det ingen betydelse då jag intjänar status via poäng men kan tänka mig att en hel del affärsresenärer som upphåller sin status via antal flighter kommer att drabbas av detta då Braathen skall flyga på ett antal inrikeslinjer.

Fick reda på detta pga att jag skulle lägga till ett inrikes ben till VBY på en EWR-ARN award flight i maj. Trots att agenten kunde se att minst 2 av 4 flighter denna dag till VBY hade award availability i båda klasserna så vart han låst från att boka dessa. Däremot vart det inget problem att t.ex. lägga till ett ben till CPH för den är ju inte Braathen operated.

Är det någon annan BC medlem som har tjänat in level flights med Braathen ännu ?

Fast vad som är tillgängligt för awardbokning har ju inget att göra med om man tjänar poäng eller ej. SAS och dess partners har på olika grunder begränsat vilka flygningar som går att kombinera med varandra när man bokar award för att hålla tillgängligheten uppe/nere, vilket ofta ger tokiga konsekvenser.

Tillgängligheten på bonusplatser ("awards") har inget att göra med om man kan tjäna poäng på samma avgång med en betald biljett ("revenue"). Och vem som utför flygningen spelar ingen roll för intjäningen sålänge det är bokat som en SAS-avgång med flightnummer SKXXX (förutom charter som börjar på SK77...).

Fast vad som är tillgängligt för awardbokning har ju inget att göra med om man tjänar poäng eller ej. SAS och dess partners har på olika grunder begränsat vilka flygningar som går att kombinera med varandra när man bokar award för att hålla tillgängligheten uppe/nere, vilket ofta ger tokiga konsekvenser.
Ja det stämmer att det inte alltid går att kombinera pga olika grunder. Dock så har jag aldrig tidigare haft problem att lägga på en VBY flight på en award flight under lågsäsong tidigare, dessutom en lördag förmiddag, när det har funnits gott om availability på award sidan.

Vet att detta är off topic med just level flight intjäning som tråden handlar om men jag tror ändå att det är sammankopplat. Han kunde inte se tillgänglighet när han tittade på hela sträckan EWR-VBY som en renodlad SAS Award, däremot fanns availability när den söktes som en Partner award. Eftersom min EWR-ARN flight var en renodlad SAS award så gick den inte att kombinera. Detta var hans gissning.

Det blir trots allt billigare för mig, pengamässigt, att boka en separat award på denna då avgifterna på den flighten är 418 kr. Hade jag kunnat lägga till det på USA flighten så hade det kostat $75 enligt agenten. Dock så kostar det ju en extra 5000 EB poäng :)

Tillgängligheten på bonusplatser ("awards") har inget att göra med om man kan tjäna poäng på samma avgång med en betald biljett ("revenue"). Och vem som utför flygningen spelar ingen roll för intjäningen sålänge det är bokat som en SAS-avgång med flightnummer SKXXX (förutom charter som börjar på SK77...).
Vet att det vart rörigt med att blanda in award tillgängligheten i denna tråd. Tråden handlar ju om "flyg intjäning" och inte poäng intjäning. Är dessutom fullt medveten om poäng intjäning på SAS branded flighter ;)

Alla på SAS kundservice har inte alltid koll på allting, tyvärr, utan ibland har dom fel. Prövade du att ringa in igen och prata med en annan agent? Kallas HUACA (hang up and call again = lägga på och ringa igen)

Detta var hans gissning
Fint av agenten att erkänna att det är en gissning. Svaren där ifrån är lite som lotto, extremt sällan man vinner (får rätt svar).

Att det gått 7 dagar sedan BRA började flyga för SAS är nog orsaken och att allt system mässigt inte lirar ännu (de håller ju fortfarande på att fixa med övergången till Skyteam).

Men att det inte går att boka genomgående Awards lär ha extremt liten korrelation på om man får segment för en flight eller ej, personligen skulle jag gissa att sambandet inte ens existerar.

Alla på SAS kundservice har inte alltid koll på allting, tyvärr, utan ibland har dom fel. Prövade du att ringa in igen och prata med en annan agent? Kallas HUACA (hang up and call again = lägga på och ringa igen)
Det stämmer att kundservice kan vara skiftande. Dock verkade denna medarbetare väldigt erfaren. Det har också märkts att dom som svarar på linjen åt vad SAS nu kallar "Premium" kunder generellt har mer erfarenhet nu den senaste tiden. Detta är ju i linje med vad som sas i sista Diamond eventet.

HUACA har jag använt ett antal tillfällen i tidigare ärenden med framgångsrika resultat som följd. Kan bli aktuellt i detta fall också.

Fick in poängen på denna flight dock inte "flight intjäning" Som jag nämde i tråden så har det ingen betydelse för min del. Kan dock tänka att det är av intresse för många pendlare som drar in sin status på antal flighter isf poäng. Dvs om detta nu stämmer med just Braathen eller om det är något temporärt eftersom det är ett så nytt samarbete.

Fint av agenten att erkänna att det är en gissning. Svaren där ifrån är lite som lotto, extremt sällan man vinner (får rätt svar).

Att det gått 7 dagar sedan BRA började flyga för SAS är nog orsaken och att allt system mässigt inte lirar ännu (de håller ju fortfarande på att fixa med övergången till Skyteam).

Men att det inte går att boka genomgående Awards lär ha extremt liten korrelation på om man får segment för en flight eller ej, personligen skulle jag gissa att sambandet inte ens existerar.
Vad gäller korrelationen så tror jag definitivt på ett samband men "time will tell" i detta fall :)

Det stämmer att kundservice kan vara skiftande. Dock verkade denna medarbetare väldigt erfaren. Det har också märkts att dom som svarar på linjen åt vad SAS nu kallar "Premium" kunder generellt har mer erfarenhet nu den senaste tiden. Detta är ju i linje med vad som sas i sista Diamond eventet.

HUACA har jag använt ett antal tillfällen i tidigare ärenden med framgångsrika resultat som följd. Kan bli aktuellt i detta fall också.

Fick in poängen på denna flight dock inte "flight intjäning" Som jag nämde i tråden så har det ingen betydelse för min del. Kan dock tänka att det är av intresse för många pendlare som drar in sin status på antal flighter isf poäng. Dvs om detta nu stämmer med just Braathen eller om det är något temporärt eftersom det är ett så nytt samarbete.
Om du saknar segment för en flygning så kan du mejla Guld/Diamond-supporten. E-postadressen hittar du i appen

Toppen