Det är väl dem som har kallats ”Kina-maskinerna” och som haft telexprintern till höger om styrmans säte istället för i mitten mellan sätena som de ”ordinarie” maskinerna?!
Det gäller väl i så fall SE-RER och SE-RES som har ett förflutet i Air China.
Frågan är hur SAS gör med -700 då ARN ska bli all- AIRBUS innan 2021. Jag kan tänka mig att de sparar ett större antal i Norge de närmaste åren men vad sker här? Det borde rimligtvis bli NEO med några CRJ som komplement och ändrad schedule inrikes för att tillpassa denna flotta.
Huvudparten av de leasade 737-700 kommer nog att försvinna ganska snart efter att Stockholm blir ren Airbusbas.
En av GECAS-maskinerna (SE-REZ) har f.ö. redan återgått till ägaren. Och en är ju avställd på grund av sprickor i vingfästena (SE-RET).
Övriga är förhållandevis åldersstigna med runt 15 år på nacken, liksom SAS ursprungliga 737-700 (fyra återstår av de sex som levererades runt 2000).
Jag kan tänka mig att det blir de fyra nyare -700 (med winglets) som nylevererades till SAS 2007-2010 som blir de som stannar kvar längst i flottan (LN-RRA, LN-RRB, LN-RNU, LN-RNW).