Senaste nytt

SAS Boeing 737-600 checkar ut innan jul

KalleSus

Medlem
Min minnesbild är att en valmöjlighet även var Airbus A320. Pilotfacket förordade A320 framför alla andra. SAS struntade i MBL och annat i samband med detta, ville inte prata med pilotfacket och fick följaktligen smäll på fingrarna av arbetsdomstolen.
Airbus 319 var med i diskussionerna, liksom Avro RJ100. Men dessa två föll bort lite tidigare i diskussionerna (Airbus för att den ansågs vara för stor för att ersätta DC9, och Avro bland annat för att vara för liten och med sämre driftsekonomi)
Mer om spelet kring detta finns att läsa i boken "SAS Flygplan 1946-2014" skriven av tre herrar som var inblandade i SAS flottplanering under många år (Birger Holmer, Ulf Abrahamsson och Bengt Olov Näs)
 
Last edited:

Robert flysas

Moderator
Någon som vet om SK600 flygs av LN-TUF Tyra Haraldsdatter ? Den har jag varit ombord på många ggr och har fina bilder och filmer. Vore extra roligt. Inte flugit grisen senaste året.
 

Senator

Moderator
Jag trodde "din tid är förbi" gällande min relation med Grisen. Men morgondagens SK605 ARN-ZRH har gått från A320NEO till B737-700 och nu dagen innan när jag skall checka in ser jag Grisen. Tur det är SAS Plus ombord Grisen --> LX FCL A --> LX FCL E --> 1A LX F A330 --> där enbart vistelsen i FCL A är kortare i tid ;)
 
Toppen