Senaste nytt

SAS Boeing 737-600 checkar ut innan jul

KalleSus

Medlem
Du minns nog fel. Eftersom 737-600 introducerades efter köpet av Linjeflyg. Således har Linjeflyg aldrig haft 737-600.
De flög väl däremot 737-500? @KalleSus
Det var 737-500 som ersatte Fokker. Efter SAS uppköp av Linjeflyg målades en handfull av dessa om i SAS-färger och fick ett relativt kort liv i SAS. De såldes sedermera till bl.a. LOT och BMI.
De sista 737-500 försvann från SAS-flottan 1995 och 737-600 började fasas in hösten 1998 - så några -600 har aldrig flugit för Linjeflyg.
 

KalleSus

Medlem
Lite tragikomiskt är att SAS köp av 737-600 troligen har medfört att vi inte fick flyga MD95 utan kanske i bästa fall en B717 innan även den gick i graven.....
Valet i mitten av 90-talet stod ju mellan 737, MD95 och Fokker 100.
Tyvärr blev ju valet 737-600 vilket resulterade (indirekt) att Fokker gick i konkurs strax efteråt och att MDC blev uppköpta av Boeing nåt år senare - vilket räddade kvar MD95-projektet i form av just Boeing 717.
Men för oss resenärer hade nog MD95 varit ett betydligt bekvämare alternativ...
 

Senator

Moderator
Det var 737-500 som ersatte Fokker. Efter SAS uppköp av Linjeflyg målades en handfull av dessa om i SAS-färger och fick ett relativt kort liv i SAS. De såldes sedermera till bl.a. LOT och BMI.
De sista 737-500 försvann från SAS-flottan 1995 och 737-600 började fasas in hösten 1998 - så några -600 har aldrig flugit för Linjeflyg.

Nu är mitt minne skakigt men kom det inte in ett antal B737-500 vid förvärvet av Braathens i Norge som var efter 1995?

Mina föräldrar åkte Grisen i torsdags som SK899 BGO-ARN i Plus.

Min första flight var februari eller mars 1999 mellan CPH-STR. När jag pendlade STR-ARN, ARN-CPH-STR 2001 så blev det mycket av Grisen för min del.
 

NotRyan

Medlem
Nu är mitt minne skakigt men kom det inte in ett antal B737-500 vid förvärvet av Braathens i Norge som var efter 1995?

Mina föräldrar åkte Grisen i torsdags som SK899 BGO-ARN i Plus.

Min första flight var februari eller mars 1999 mellan CPH-STR. När jag pendlade STR-ARN, ARN-CPH-STR 2001 så blev det mycket av Grisen för min del.
Helt rätt, ditt minne är inte så skakigt... Det kom in -400, -500 och dessutom någon -700 har jag för mig från Braathens.
 

KalleSus

Medlem
Helt rätt, ditt minne är inte så skakigt... Det kom in -400, -500 och dessutom någon -700 har jag för mig från Braathens.
Alldeles riktigt. -400 och -500 är borta, men ex-Braathen -700 finns fortfarande i flottan. Huvudsakligen med Oslo som bas, men sen något år tillbaka finns ju en av dessa i Stockholm, LN-TUF.
Det utmärkande för dessa är att de inte har Vikingnamn. LN-TUF bär det stolta nämnet Tyra Haraldsdatter.
 

fcx

Medlem
Valet i mitten av 90-talet stod ju mellan 737, MD95 och Fokker 100.
Tyvärr blev ju valet 737-600 vilket resulterade (indirekt) att Fokker gick i konkurs strax efteråt och att MDC blev uppköpta av Boeing nåt år senare - vilket räddade kvar MD95-projektet i form av just Boeing 717.
Men för oss resenärer hade nog MD95 varit ett betydligt bekvämare alternativ...

Min minnesbild är att en valmöjlighet även var Airbus A320. Pilotfacket förordade A320 framför alla andra. SAS struntade i MBL och annat i samband med detta, ville inte prata med pilotfacket och fick följaktligen smäll på fingrarna av arbetsdomstolen.
 

Senator

Moderator
Helt rätt, ditt minne är inte så skakigt... Det kom in -400, -500 och dessutom någon -700 har jag för mig från Braathens.

Alldeles riktigt. -400 och -500 är borta, men ex-Braathen -700 finns fortfarande i flottan. Huvudsakligen med Oslo som bas, men sen något år tillbaka finns ju en av dessa i Stockholm, LN-TUF.
Det utmärkande för dessa är att de inte har Vikingnamn. LN-TUF bär det stolta nämnet Tyra Haraldsdatter.

Jag hade för mig att -500 var kvar ett bra tag till? Kan det ha varit 2012?
 

fcx

Medlem
Jag hade för mig att -500 var kvar ett bra tag till? Kan det ha varit 2012?

Nu ska jag sticka ut hakan igen, men jag har en klar minnesbild från MD80-pensioneringen om att vi pratade om den efterföljande 737 classic-pensioneringen från SAS och gemensamt konstaterade att det kommer inte alls att bli någon gravöl för den maskinen som inte var någon fröjd att åka med. Så, den borde ha varit kvar till minst hösten 2013.
 

Bern

Medlem
Nu ska jag sticka ut hakan igen, men jag har en klar minnesbild från MD80-pensioneringen om att vi pratade om den efterföljande 737 classic-pensioneringen från SAS och gemensamt konstaterade att det kommer inte alls att bli någon gravöl för den maskinen som inte var någon fröjd att åka med. Så, den borde ha varit kvar till minst hösten 2013.

Gick fram till jul 2013 ungefär, lång tråd på flyprat om någon vill läsa: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS? - Flyprat

Och en video, lite stillsammare sorti än turen med MD80 ;):
 
Toppen