Senaste nytt

SAS börjar ta betalt för sätesval i SAS Plus och Business

Problemet finns väl delvis redan idag? Om det vid bokning bara finns utspridda lediga platser kvar uppstår väl samma sak? I teorin kan du se i förväg att så är fallet, men det förutsätter ju tex att du bokar visa sas sida..

Jo, delvis finns problemet. I economy är det lättare att leka hela havet stormat och lösa en sådan situation. I business blir det svårare, men som @Hachans skriver så går det nog ändå. En tvååring kan ju inte sitta själv, det går ju inte.

KLM har en lösning på problemet. De garanterar, troligtvis genom någon algoritm, att barn under 12 år får sitta med vuxen från samma grupp. Det hade kanske varit snyggt om SAS kunde erbjuda något liknande, för att minska oro. Att betala kan man ju naturligtvis göra, men många kommer skippa det och chansa.

Jo, delvis finns problemet. I economy är det lättare att leka hela havet stormat och lösa en sådan situation. I business blir det svårare, men som @Hachans skriver så går det nog ändå. En tvååring kan ju inte sitta själv, det går ju inte.

KLM har en lösning på problemet. De garanterar, troligtvis genom någon algoritm, att barn under 12 år får sitta med vuxen från samma grupp. Det hade kanske varit snyggt om SAS kunde erbjuda något liknande, för att minska oro. Att betala kan man ju naturligtvis göra, men många kommer skippa det och chansa.

Observera att KLMs nyckelord där är ”en vuxen från gruppen”. Vilket innebär att de sett till att det inte finns något kryphål för familjer att sitta tillsammans utan att betala. Det står inte heller att de sätter en tillsammans på den vuxnas valda sittplats utan kan mycket väl vara så att de flyttar sällskapet någon annanstans.

Observera att KLMs nyckelord där är ”en vuxen från gruppen”. Vilket innebär att de sett till att det inte finns något kryphål för familjer att sitta tillsammans utan att betala. Det står inte heller att de sätter en tillsammans på den vuxnas valda sittplats utan kan mycket väl vara så att de flyttar sällskapet någon annanstans.

Känns som en bra lösning, tänker jag. Hela familjen behöver inte sitta tillsammans så länge små barn har sällskap av en vuxen.

Fast är det inte just det som är problemet - resenärer som vill sitta tillsammans chansar på att övriga resenärer som flytta på sig. Det finns ju surpellar med starka preferenser om plats (läs: undertecknad) som ogillar att flytta på sig särskilt om man aktivt valt en plats. Jag vill nog hävda att man får lägga in kostnaden för säte i totala resbudgeten, särskilt om man måste sitta tillsammans som i fallet med två-åringen. Sen kan jag hålla med om att det är sura pengar som hellre läggs på färgglada drinkar

/Surpelle

Jag undrar hur det löser sig om de flesta betalat för sin plats. I Go spelar det antagligen ingen roll om det blir en flytt från 37C till 38C då det antagligen inte är en betalplats.

Nu beror det iofs på hur SAS implementerar detta, men normalt är det så att man håller sig med en dold platskarta. Varje resenär som är biljetterad har en reserverad plats i den dolda platskartan. Om någon annan dyker upp och betalar/väljer den sittplatsen, så möbleras den dolda platskartan om. Platserna som tilldelats i den dolda kartan syns inte för den som ska köpa plats - där ser alla platser lediga ut.

Logiken i den dolda platskartan kan flygbolaget konfigurera på olika sätt. Den kan tex vara sådan att den inte splitrar på Vuxen och Barn i en och samma bokning. Tex om du och ditt barn är i 3AB i den dolda kartan och någon köper 3A flyttas ni till 5AB. Finns det en ensamresenär i 5A i den dolda kartan flyttas han/hon till 3B t.ex.

Bygger SAS upp sin logik med skydd för att vuxen/barn ska sitta tillsammans, så är risken mycket liten för att det skulle bli konflikt även om de flesta köper en plats. I det fall att det finns så lite oköpta platser kvar att logiken inte längre kan flytta om dig och ditt barn, så kommer de platserna inte lägre att gå att köpa - de kommer att se ut som valda för den som köper plats.

I det fall att du köper biljett för dig och ditt barn när alla par-platser är sålda så kan logiken inte hjälpa. Så är det frivillig ommöblering efter baording som gäller, men risken är alltså liten och det är ju inte en försämring från nuvarande sätt.

Nu beror det iofs på hur SAS implementerar detta, men normalt är det så att man håller sig med en dold platskarta. Varje resenär som är biljetterad har en reserverad plats i den dolda platskartan. Om någon annan dyker upp och betalar/väljer den sittplatsen, så möbleras den dolda platskartan om. Platserna som tilldelats i den dolda kartan syns inte för den som ska köpa plats - där ser alla platser lediga ut.

Logiken i den dolda platskartan kan flygbolaget konfigurera på olika sätt. Den kan tex vara sådan att den inte splitrar på Vuxen och Barn i en och samma bokning. Tex om du och ditt barn är i 3AB i den dolda kartan och någon köper 3A flyttas ni till 5AB. Finns det en ensamresenär i 5A i den dolda kartan flyttas han/hon till 3B t.ex.

Bygger SAS upp sin logik med skydd för att vuxen/barn ska sitta tillsammans, så är risken mycket liten för att det skulle bli konflikt även om de flesta köper en plats. I det fall att det finns så lite oköpta platser kvar att logiken inte längre kan flytta om dig och ditt barn, så kommer de platserna inte lägre att gå att köpa - de kommer att se ut som valda för den som köper plats.

I det fall att du köper biljett för dig och ditt barn när alla par-platser är sålda så kan logiken inte hjälpa. Så är det frivillig ommöblering efter baording som gäller, men risken är alltså liten och det är ju inte en försämring från nuvarande sätt.

Ja, det är kanske så det fungerar för att undvika jobbiga situationer att hantera ombord. Till skillnad från KLM så garanterar man det dock inte, kanske för att det inte fungerar exakt så, kanske för att man vill sälja tjänsten i stället - det är ju en betydande intäkt det handlar om (10% av genomsnittligt biljettpris?).

SAS brukar ju inte vara ett under av tydlig kommunikation och att de skulle gå ut med en garanti även om de implementerat något regelverk har jag svårt att tro.
Men precis som du säger, ändringen är ju till för att tjäna pengar så att de skulle starta betalda sittplatser med att göra undantag är lite ologiskt.

Jag har en business bonus resa med SAS till Los Angeles för mig och morsan, nu kunde brorsan få ledigt och följa med så då bokade jag en ny resa i Plus för mig och bytte namn från mig till brosan på andra bokningen, det var inga problem.
Nu när jag kollar på deras bokning så har den varningen : Det verkar som att din bokning saknar giltiga dokument för dina tilläggstjänster. Kontakta SAS Customer Service för att få hjälp.

Jag hade ju sen tidigare valt stolar på alla flyg , och som Diamond är ju det gratis, nu står ju inte mitt EB nummer kvar på bokningen utan det är ju mammas och brorsan och båda är Basic.
När jag försöker byta plats så ser det bara ut som att jag kan göra det på CPH-LAX benet , på alla andra ben står det att jag inte kan reservera en sittplats.
I bokningsöversikten så står det att de har de platser som jag valt sen tidigare.

Vågar jag bara lämna det såhär eller finns risken att SAS avbokar resan på grund av någon utebliven betalning?
Screenshot 2023-11-14 183836.png

Toppen