Senaste nytt

SAS börjar flyga Köpenhamn till JFK

sembl

Medlem
Nopp, det är AirTrain som gäller mellan terminalerna på utsidan.

Jag kliar mig fortfarande i huvudet på denna satsning från SAS. Har man plan över som man inte vet vad man ska göra med ? Måste ju finnas massa andra smarta destinationer än att köra med så många flyg till NYC där det är mindre konkurrens.
 

mha321

Medlem
Det logiska vore ju att ANA, LOT och SAS går ihop och tar över en av de gamla BA-loungerna när de flyttar. Men... Logik och SAS i samma mening när det handlar om lounges?

Men om ANA och LOT kanske löser det och så åker SAS in på trekvart i deras lösning.

Men det kan ju också bli så att alla 3 flyttar vidare till någon annan terminal när BA flyttar ut, om nu de beryktade renoveringarna av terminalen faktiskt ska ske, och att en deal med BA om deras lounge ligger kvar fram tills det händer. Inget av de 3 bolagen har ju direkt stor presence på JFK, så en flytt av dem behöver ju inte lika mycket framförhållning som BA.

Håller för övrigt med om att det är en konstig satsning från SAS. Samtidigt är NYC ju den isärklass populäraste destinationen - trots allt har SAS redan idag 4 avgångar till Newark Men att lägga ut en, liten, avgång på JFK där det inte heller finns mycket anslutningar. Visserligen går mer asien-trafik åt det hållet nu, men det kan knappast räcka med connections för det på JFK.

För det blev väl i slutänden aldrig något av med det där att en del var oroliga att EWR-flighter skulle försvinna ur sökningar på NYC i samband med ändringen tidigare i höst?
 

fcx

Medlem
Nopp, det är AirTrain som gäller mellan terminalerna på utsidan.

Jag kliar mig fortfarande i huvudet på denna satsning från SAS. Har man plan över som man inte vet vad man ska göra med ? Måste ju finnas massa andra smarta destinationer än att köra med så många flyg till NYC där det är mindre konkurrens.
Jag tror att det här ska ses som en testballong i flera dimensioner. Uppenbarligen har man en maskin över.

BA experimenterar med ett tidigt morgonflyg från New York, nu ska SAS se om man kan få napp med ett sent kvällsflyg till Europa, för de som vill tillbringa hela dagen (och lite till) på plats i New York och sedan åka till Europa.

Vad gäller att man lagt det på just JFK så kan det vara ett sätt att sätta tryck på ledningen för EWR. Och för United.

Eller så är SAS helt ärliga med vad de säger och JFK är en medveten placering av linje, som en test för att se om man kanske ska flyga på JFK även med "normal" tidtabell.

Sen så har man också puttat bort Finnair från New York, och vill inte heller släppa in Norse på hemmamarknaden (inte för att de skulle ta kunder, men väl sänka marginalerna). United och Delta är inte heller helt välkomna konkurrenter om trafiken, speciellt som både United och Delta plockar amerikanska premium-pax.
 
Jag kollade ett datum i början av juni. Då flyger SAS alla 4 avgångarna till EWR och den nya avgången till JFK.

Dagflighterna till EWR samt flyget till JFK flygs med A330, medan kvällsflyget till EWR flygs med A321.

När det gäller lounge så diskuterades det i en annan tråd vad som krävs för att man ska öppna en egen lounge. Jag tror inte att det räcker med en flight till/från JFK för att SAS ska öppna en egen lounge. Men SAS, LOT och ANA får väl lösa det tillsammans. Även United flyger från Terminal 7.
 

AABack2ARN

Medlem
Det verkar faktiskt som om United helt lämnat JFK nu. Tror sista flighten var i samband med skiftet mellan sommar- och vintertabellerna.

...Vad gäller att man lagt det på just JFK så kan det vara ett sätt att sätta tryck på ledningen för EWR. Och för United....
Kan helt klart ligga något i detta. Och kanske ett bra pris från JFK som nu står med en (nästan) tom terminal 7 efter att UA och BA lämnat den...
 

Kris

Medlem
Det här är ju olidligt spännande. Kunde inte låta bli att boka en okynnestur om ett par månader. Hoppas det håller tills dess... :) Fick dock bli från EWR hem av praktiska orsaker.

Provade på att lägga bud på uppgradering. Men för cph-jfk är detta "inte tillgängligt". Är det standard för A321lr? Eller ett symptom av en ny linje?
 

M.K

Medlem
9FC5040B-16DC-4E6C-80F1-913727B6FFC5.jpeg


Någon som provat den nya stora Centurion loungen där? Den öppnade väl i början av året? Kul drag av SAS att även trafikera JFK tycker jag.
 
Min gissning:
SAS har här, efter pandemin, fått en slot på JFK. Det har varit svårt / omöjligt / dyrt tidigare. Nu börjar man med en suboptimal slot när det gäller tid på dygnet (ffa till USA), men hoppas på en bättre slot framöver.

Gissar vi kommer se en del bra kampanjer och fler bonusplatser på denna linje.
 

Lauda 777

Medlem
Tror definitivt att det finns flygplan över, kommer dröja innan Bejing och Shanghai flygs normalt. Vet inte ens ifall Hong Kong fanns kvar som destination innan pandemin?
 
Toppen