Senaste nytt

SAS Avslutar linjen till Shanghai 8:e November

Alla rutter där det innebär en fördel för kinesiska bolag genom att de kan flyga över Ryssland är i riskzonen att försvinna. Större bolag som LH / AF mfl kommer säkert behålla sina rutter även om de blir hårt konkurrensutsatta både från kostnad och flygtidsperspektiv dock. Men en liten spelare som SAS med hårda kostnadsoptimeringskrav på sig slänger nog lätt in handduken tills situationen förändras. Att de skulle skifta till annan asiatisk destination är tveksamt; samma grundproblematik kvarstår.
Dock har ju även de börjat dra sig ur. BA och LH har ju lagt ner/planerar lägga ner senaste. Virgin flyger inte längre alls osv.

Lite smått panik imorse med två notiser om ändringar i familjens bokningar (samma flyg, olika kabiner) i vinter. Men löste sig bra efter samtal med kundtjänst, reroute via AMS med KLM samma datum dessutom blev de i SAS Plus placerade i Business Class.
Tråkigt nog ändrade SAS mina biljetter i Business Class till Premium Economy i slutet av förra veckan, kundtjänst hänvisade till att ombokningen till Business Class var ett misstag. Även om jag förstår SAS agerande och att jag nu får det jag faktiskt bokade, så hoppades jag ändå att det hade skötts lite snyggare än en ny bekräftelse per mail drygt 7 veckor senare utan någon ytterliggare information. Att SAS skulle hedra ombokningen till Business Class är kanske lite väl mycket goodwill att önska, men med Premium Economy hos KLM ingår inte tjänster som lounge och fritt val av sittplats på short haul vilket gör det hela lite mer trist. Men men!

Tråkigt nog ändrade SAS mina biljetter i Business Class till Premium Economy i slutet av förra veckan, kundtjänst hänvisade till att ombokningen till Business Class var ett misstag. Även om jag förstår SAS agerande och att jag nu får det jag faktiskt bokade, så hoppades jag ändå att det hade skötts lite snyggare än en ny bekräftelse per mail drygt 7 veckor senare utan någon ytterliggare information. Att SAS skulle hedra ombokningen till Business Class är kanske lite väl mycket goodwill att önska, men med Premium Economy hos KLM ingår inte tjänster som lounge och fritt val av sittplats på short haul vilket gör det hela lite mer trist. Men men!
Undrar hur det blivit om ingen skrivit på forum att dom blivit ombokade från Plus till Business? Kanske hade SAS upptäckt det ändå?

Är det någon här som fått poäng enligt sin ursprungliga SAS biljett efter genomförd resa?
Jag fick detta svar från guld mailen när jag påpekade att jag fått 8818 bonus och 4370 nivåpoäng mindre än vad jag skulle ha fått med min ursprungliga resa.

"Hej virablåtira

Tack för att du kontaktar oss.

Jag beklagar att du blivit ombokad till KLM.

Tyvärr så stämmer poängen i detta fall, när vi har ställt in ett plan och vi har behövt använda oss utav KLM så får du poäng enligt rutten med det bolaget.

Detta gäller bolagen Wideroe samt KLM när du har haft SAS som operatör innan ombokning.

Jag förstår att detta inte är svaret du vill ha men jag kan tyvärr inte gå vidare med din begäran.

Önskar dig en trevlig dag och en god fortsättning!"

Jag fick detta svar från guld mailen när jag påpekade att jag fått 8818 bonus och 4370 nivåpoäng mindre än vad jag skulle ha fått med min ursprungliga resa.

"Hej virablåtira

Tack för att du kontaktar oss.

Jag beklagar att du blivit ombokad till KLM.

Tyvärr så stämmer poängen i detta fall, när vi har ställt in ett plan och vi har behövt använda oss utav KLM så får du poäng enligt rutten med det bolaget.

Detta gäller bolagen Wideroe samt KLM när du har haft SAS som operatör innan ombokning.

Jag förstår att detta inte är svaret du vill ha men jag kan tyvärr inte gå vidare med din begäran.

Önskar dig en trevlig dag och en god fortsättning!"

Skriv igen och använd termen "Original routing credit".

Toppen