Senaste nytt

SAS app:en - Hur kan den bli ännu bättre?

Två saker som stör mig.
25 minuter före planerad boarding start börjar appen pinga "Gå till gate". Upprepas 3 minuter senare.
Gaten är 3 minuters gång från loungen enligt flygplatsens (CPH) egen uppskattning.
Vet inte om det är appen som går på klocka eller om det är flygPlatsdata som triggar, men störigt är det .

Appen skickar notis om "Ny gate". Kanonbra, men varför uppdateras inte informationen i resan och boardingpasset samtidigt? Även om man tvingar refresh kommer inte den nya gaten upp. Först när boarding startar uppdateras boardingpasset.

Verkar som appen har olika källor för samma data?

Två saker som stör mig.
25 minuter före planerad boarding start börjar appen pinga "Gå till gate". Upprepas 3 minuter senare.
Gaten är 3 minuters gång från loungen enligt flygplatsens (CPH) egen uppskattning.
Vet inte om det är appen som går på klocka eller om det är flygPlatsdata som triggar, men störigt är det .

Appen skickar notis om "Ny gate". Kanonbra, men varför uppdateras inte informationen i resan och boardingpasset samtidigt? Även om man tvingar refresh kommer inte den nya gaten upp. Först när boarding startar uppdateras boardingpasset.

Sånt är ett otyg och borde gå att fixa.
Inget (nåja) gör mig så pissed som att bli iväglurad/påtvingad stress från loungen till gate i onödan. Det är ju själva grundidén med lounge, att inte behöva springa till gate och framförallt inte behöva tillbringa onödig tid där. :(

Last edited:
Två saker som stör mig.

Android eller iOS?
Har inte märkt nåt repetitivt pling för Go To Gate, men detta med "Ny gate" har varit struligt för mig på iOS.

Två saker som stör mig.

Just med "gå till gate" är nog ett led i SAS utökade strategi för att hålla punktligheten bättre :) Då rör sig fler tidigare mot gaten och de som är långt iväg skyndar sig mera :)

Det skulle kunna visa rätt information. SK927 CPH-BOS idag 10-10. Står 14.05 on-time i appen. På flightboard här har det stått sedan 12.00 "mer info 14.10". Hade varit lite less om jag litade på appen för info om flyget och drog ut till flygplatsen för tidigt i onödan.

Det skulle kunna visa rätt information. SK927 CPH-BOS idag 10-10. Står 14.05 on-time i appen. På flightboard här har det stått sedan 12.00 "mer info 14.10". Hade varit lite less om jag litade på appen för info om flyget och drog ut till flygplatsen för tidigt i onödan.
Exakt samma problem har jag också sett.

Ett exempel
Appen säger "Gå till gate" och On-time 12:35. Flygplatsskyltar säger "Mer info 12:45". Vid gater är planet inte där - det har inte ens lyft från sin föregående sträcka, dvs är minst 1,5h försenat.
11:04 kommer SMS från SAS som säger "Försenat, mer info 12:45". Appen säger on-time (eller möjligtvis 10 minuters försenad avgång, minns inte exakt).
12:36 kommer SMS från SAS som säger "Försenat till 14:35". Appen visar fortfarande on-time (eller möjligtvis 10 minuters försenad avgång, minns inte exakt).
13:10 kommer SMS med voucher för förfriskningar

Jag minns inte exakt när ny beräknad avgångstid kom upp i appen, eventuellt inte förrän inkommande plan hade landat eller någonstans mellan 1245 och 1300. Men oavsett, förseningsinfo som tom triggar SMS används inte av appen.

Toppen