Senaste nytt

SAS Amex Elite - 20p/100kr på SAS biljetter..

M.K

Medlem
@Canadien har du gjort det ofta i år också? Flera har rapporterat om problem med SEB när de fyllt på och haft spend över sin limit. Borde gå då de faktiskt tjänar mer pengar på det, men nu är detta SEB som kanske har andra mål med sin kortverksamhet. :)
 

TP12

Medlem
@Canadien har du gjort det ofta i år också? Flera har rapporterat om problem med SEB när de fyllt på och haft spend över sin limit. Borde gå då de faktiskt tjänar mer pengar på det, men nu är detta SEB som kanske har andra mål med sin kortverksamhet. :)

Brukar göra det inför helger med dubbla poäng. Gjorde en inbetalning idag för att ha utrymme till helgen :)

Inte haft några problem men man vet ju aldrig. Är väl ganska lätt att höja kreditgränsen i appen annars om det behövs.
 

mha321

Medlem
Flera har rapporterat om problem med SEB när de fyllt på och haft spend över sin limit.
Men är det någon som faktiskt rapporterat att de fått problem om de bara betalat av "ner till noll" mer än en gång? Jag har inte följt det noga, men min uppfattninhg var att de flesta (alla?) som haft problem är de som betalat sig till "negativ nivå", vilket är något annat.

Men en bra början är att helt enkelt sätta betaldatum på fakturan till dagen efter man fick den. På det stätet går man ju åtminstone tillbaka till full spendmöjlighet så fort som möjligt.
 

Berglund

Medlem
Du har ”alltid” rätt att betala tillbaka en skuld så fort den har uppstått.

”Den som är satt i skuld är aldrig fri”.

Bostadslån som är skrivna på en viss tid är en sak, där kan ränteskillnadsersättning utgå eftersom man per definition bryter kontraktet.

En korttidskredit, såsom exempelvis ett kreditkort, kan du alltid återbetala till fullo i samma stund som skulden har uppstått. Det finns mig veterligen inget svenskt (eller amerikanskt!) kreditkort som i skrift förbjuder dig att återbetala skulden tidigare än vad som överenskommits.
 

M.K

Medlem
Konstigt att folk i flera grupper rapporterat om att de fått problem när de spendat över sitt kreditutrymme. Allt är förvisso inte sant på nätet.
 

palmen

Moderator
Konstigt att folk i flera grupper rapporterat om att de fått problem när de spendat över sitt kreditutrymme. Allt är förvisso inte sant på nätet.
Problemet har väl uppstått för de som har en månadsinkomst angiven på X kronor men under en månad spenderade typ 5X på kortet under flera månader.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

Canadien

Medlem
@Canadien har du gjort det ofta i år också? Flera har rapporterat om problem med SEB när de fyllt på och haft spend över sin limit. Borde gå då de faktiskt tjänar mer pengar på det, men nu är detta SEB som kanske har andra mål med sin kortverksamhet. :)

Ofta kanske är att ta i, men 2 ggr i Oktober, en gång i September och ett par gånger under sommaren. Har också rätt låg limit på 60k och har behövt köpa säng och lite andra större grejer.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

Delayed

Medlem
Problemet har väl uppstått för de som har en månadsinkomst angiven på X kronor men under en månad spenderade typ 5X på kortet under flera månader.
Ja de kanske resonerar så även om jag har väldigt svårt att förstå varför. Sen är det ofta lång tid sedan man i ansökan uppgav en inkomst och den är väl ofta högre idag, kanske rejält högre.
 

palmen

Moderator
Ja de kanske resonerar så även om jag har väldigt svårt att förstå varför. Sen är det ofta lång tid sedan man i ansökan uppgav en inkomst och den är väl ofta högre idag, kanske rejält högre.
Har man rent mjöl i påsen så kan man ju påvisa sin högre inkomst utan problem. Man kan ju även höja sin kreditgräns mm.
Det är helt klart att vissa "beteenden" triggar att de tittar lite mer på köpmönster mm.
 
Toppen