Senaste nytt

SAS Amex Elite - 20p/100kr på SAS biljetter..

Och på SAS Classic-kortet gäller från 1 januari bara 10 p/100 kr på SAS istället för 30. Det är dock lite svårt att klaga på att kortet inte är värt avgiften när det är gratis. Jag kan dock tycka att det har gått lite väl kort tid mellan höstens kampanjer för att få kunder att nyteckna sig för olika SAS-brandade Amex, och att intjäningen sänks för inköp hos SAS.

Det är lite förbryllande att samtidigt som Amerikanska kort blir mer och mer generösa så är det motsatt utveckling i Sverige.
Försämring av intjäningen på SAS-brandade Amexkort måste väl helt eller delvis bero på SAS? Det här kommer bara ca fyra månader efter att växelkursen från MR till Eurobonuspoäng försämrades från 12:1 till 16:1, utan att växelkursen ändrades för något annat bolags program. Om det sedan är SAS som höjt priset för Amex, eller Amex som inte lyckats få SAS att förlänga villkor som var väl förmånliga för Amex lär vi väl inte få reda på.

Enig med föregående, tror det är SAS. Jag tycker dock inte det är rätt väg att gå.

Belöna, behåll och utöka hellre lojalitet med fler olika kampanjer, speciellt med status och poäng som inte innebär en direkt kostnad, särskilt inte i nuvarande läge med minimalt resande. Det verkar de allra flesta andra bolag i reseindustrin tycka också.

• Gilla
Reactions: hco
Beror också på att marginalerna i USA är avsevärt högre än i Sverige för Amex.. pga EU. Så kan ju också bero på att Amex drar in lite efter en cost benefit analys av just denna förmån.

Det är lite förbryllande att samtidigt som Amerikanska kort blir mer och mer generösa så är det motsatt utveckling i Sverige.

@igelkotten Amex är ett amerikanskt bolag och tjänar allt mer i Sverige pga dollarförsvagningen. En trend jag tror fortsätter. Tack till Biden för det då han är globalist och inte kommer köra med ”America First”politik.

Amex och andra amerikanska bolag behöver alltså inte höja sina marginaler här längre till skillnad från ett blödande SAS. Man kan tycka att Amex istället får utrymme för fler perks med oförändrad vinst allt lika men då även med möjlighet till ökande marknadsandel. Denna sänkning känns alltså återigen som SAS beslut

Last edited:
@igelkotten Amex är ett amerikanskt bolag och tjänar allt mer i Sverige pga dollarförsvagningen. En trend jag tror fortsätter. Tack till Biden för det då han är globalist och inte kommer köra med ”America First”politik.

Amex och andra amerikanska bolag behöver alltså inte höja sina marginaler här längre till skillnad från ett blödande SAS. Man kan tycka att Amex istället får utrymme för fler perks med oförändrad vinst allt lika men då även med möjlighet till ökande marknadsandel. Denna sänkning känns alltså återigen som SAS beslut

Mitt inlägg syftade på att Amex tjänar mycket mer på varje transaktion i USA än de gör på den europeiska marknaden. Dollarkursens eventuella effekt är alldeles för svår att gissa på för mig, beror helt på bolagets struktur, hedging osv.

Gällande just denna förmån är det svårt att säga med säkerhet att det är SAS som valt att ta bort den. Kanske är det så att Amex betalar SAS en fast summa, eller liknande ogynnsam ersättning, för dessa sas.se-poäng. Kanske har de märkt att nu när ingen kan boka flygbiljetter längre, så har ändå en övertygande andel valt att behålla SAS Amex, och därigenom "visat" att denna förmån inte är en dealbreaker?

Intressant diskussion. Bland mina icke BC vänner har jag hört av ett antal att de sagt upp sina kort eller nedgraderat med motiveringen att det ändå inte går att resa nu. Jag har också gjort det och har bara kvar mitt Plat. Vanligtvis brukar jag också värva några till SAS korten under varje +25% kampanj. Det intresset är tyvärr som bortblåst numera. Bara en vän sedan februari (som sa upp sitt dyrare Elite efter min värvning till billigare kort). Jag tror därför SAS korten redan minskar i antal. Detta hjälper knappast till.

Tar vi ett annat exempel som Nordic Choice kreditkort har det varit många kampanjer i år. Jag tror knappast att SEB står för den kraftigt ökade poängkostnaden med 2x och t o m 3x intjäning.

Avslutningsvis, när månadsavgifterna för många kortprodukter höjdes tidigare var det argumentation att det berodde på den urstarka USD kursen tack vare Trumps politik. Det borde rimligtvis gå åt andra hållet nu då USD redan fallit med nästan 20% från toppnoteringen. Sänkta priser eller fler/bättre perks. Detta gäller även t ex Apple produkter men det är en annan diskussion.

Last edited:
Mitt inlägg syftade på att Amex tjänar mycket mer på varje transaktion i USA än de gör på den europeiska marknaden. Dollarkursens eventuella effekt är alldeles för svår att gissa på för mig, beror helt på bolagets struktur, hedging osv.

Gällande just denna förmån är det svårt att säga med säkerhet att det är SAS som valt att ta bort den. Kanske är det så att Amex betalar SAS en fast summa, eller liknande ogynnsam ersättning, för dessa sas.se-poäng. Kanske har de märkt att nu när ingen kan boka flygbiljetter längre, så har ändå en övertygande andel valt att behålla SAS Amex, och därigenom "visat" att denna förmån inte är en dealbreaker?

Den deal Amex gjorde med IAG gällde för hela världen, om SAS inte lyckats få till
någon deal talar ju mycket för att det beror på SAS.

IAG and American Express extend global partnership
Under the agreements American Express will make a payment to IAG Loyalty of approximately £750 million,
a significant part of which is a pre-purchase of Avios points that American Express will utilise in
the UK and world-wide for its British Airways co-branded cards and Membership Rewards Programme.

Den deal Amex gjorde med IAG gällde för hela världen, om SAS inte lyckats få till
någon deal talar ju mycket för att det beror på SAS.

IAG and American Express extend global partnership
Under the agreements American Express will make a payment to IAG Loyalty of approximately £750 million,
a significant part of which is a pre-purchase of Avios points that American Express will utilise in
the UK and world-wide for its British Airways co-branded cards and Membership Rewards Programme.

Finns helt säkert en deal med SAS också, även om eventuell förskottsköp säkert skiljer sig stort då det finns betydligt fler BA Amex än SAS Amex. Generellt sätt bör dock villkoren vara likadana, och det är inte speciellt med IAG-avtalet (Amex får säkert en rabatt på att förköpa dessa Avios för £750m.

Det är väl rätt sannolikt att sas.se-förmånen kostar Amex pengar? Genom att ta bort sas.se-förmånen, så sparar ju Amex in antalet Eurobonuspoäng de använder av sin förköpta pott, alternativt antalet poäng de behöver köpa av SAS. Sistnämnda kan mycket väl också vara dyrare än förstnämnda.

Som sagt innan, det kan mycket väl vara SAS som tagit beslut här, men jag tycker inte det är så självklart som andra påstår. I min mening mer sannolikt att Amex tagit ett beslut baserat på analys av denna förmåns kostnad och hur viktig den är för kunderna.

Toppen