Senaste nytt

SAS American Express

Status
Stängd för vidare inlägg.
Talade lite med Amex i terminal 4 på ARN idag. De hade där ett erbjudande där man fick 10 000 poäng i startbonus, samt dubbla extrapoäng under de tre första månaderna (dvs 40 poäng per 100 kr). Skillnaden mot erbjudandet på hemsidan (6000 i startbonus och vanliga extrapoäng) var att det var årsavgift på 1000 kr från början.

Vilket erbjudande ska anses som bäst egentligen? Dubbla extrapoäng under en period kan ju ge rätt mycket poäng..

Såvida du inte har några specifika investeringar i åtanke så är min tumregel när det gäller CC-churning att en årsavgift kraftigt vattnar ur ens vinster. Speciellt då det finns hyffsat med alternativ för kreditkort mot FFPs nu.

Jag har hört tidigare om hur AMEX hanterar växlingskurser.
Det var så att AMEX växlar alla valutor utom USD till USD först, sedan växlar den till lokal valuta vilket AMEX kortet är utställt. (i Sverige är det SEK)

Den stora skillnaden som många inte tänker på är att Amex är en bank. Visa och MC mfl är inga banker utan bara produkter som banker köper. Detta gör att det finns en skillnad i hur F/X kurser sätts. Vill ni ha mer info om detta kan jag ta fram det. Från mycket säkra källor, iallafall när det gäller Amex...;-)

Tycker själv det är lite konstigt hur systemet fungerar om man redan har ett amex kort.

Har ett amex plat. och var tvungen att skaffa ett nytt kort med SAS i sig. Så de slog ihop EB kortet och skapade detta nya kort.

Det som jag har funderat över är om detta SAS EB kort har samma amex nivå som mitt befintliga kort har.

Men så som jag har fattat det hela är Amex EB kortets nivåer bara EB nivåerna.

Det som SAS sa var att jag kan flytta över poängen från Amex plat. kortet till det nya Amex EB kortet

Jag undrade också om det. Mitt fall var AMEX på IKEA.
IKEA tar emot Diners, vilket i min mening tar lika höga avgifter som AMEX gör.
Jag undrar om AMEX har irriterat på Ingvar Kamprad på något sätt...

Tror att det beror på att IKEA lyckats förhandla till sig en bra deal med DC medans amex antagligen vill ha för mycket betalt :)

Ser att det talas om olika tidsgränser för när man kan ansöka om nytt kort. För min del så gick det väldigt smidigt. Ville inte betala årsavgiften så jag avslutade kortet. Redan efter 3-4 mån. Ansökte jag om ett nytt kort och lyckades få 30000 eb poäng fastän jag inte ens är silver så det verkar gå att ansöka om ett nytt kort ganska snabbt inpå.

Hej!
Jag har fått min "50% poängrabatt resa" efter att ha shoppat för 150.000 kr, tänkte genomföra den i januari. Kan man säga upp sitt kort innan resan eller måste man vara Amex innehavare tills resan är klar?

MartinH: när jag flyttade från Sverige sa jag upp mitt SAS AMEX och har hunnit få två stycken 150.000 vouchers. Båda mina resor är bokade men ingen är ännu genomförd. Resan måste kanske bokas innan man säger upp kortet men så fort du fått bokningen går det utmärkt att säga upp kortet. Du har ju fullgjort dina förpliktelser för att få vouchern!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen