Senaste nytt

SAS aktier

TomJ

Medlem
Skillnaden i pris där beror nog på osäkerheten. Om du visste att SAS stod kvar i minst 1.59 så är det vinst att köpa rätterna. Risken är dock att aktien har fallit ända ner till 1.16 tex, och då har du betalat 0. 43 för en tecknngsrät som har noll värde.

Och ja du kan sälja dina SAS idag och sedan köpa nya på teckningsrätterna senare. Huruvida man bör eller inte är en helt annan fråga, men man kan eftersom man har dem kvar. :)

Stort tack för svaret. Det verkar ju helt logiskt, annars hade ju ingen haft någon nytta av en köpt teckningsrätt :)
 

Homer

Medlem
Gerald Engström har sålt alla sina SAS-aktier

Gerald Engström, fjärde största ägare i SAS, har sedan i fredags sålt samtliga sina 13 miljoner aktier i bolaget, på nivån 2,00-2,50 kronor. Men han behåller teckningsrätterna som han planerar att lösa in mot nya aktier.

”Det här är en av mina sämre affärer i livet”, säger Gerald Engström till Di.


Ett alternativ hade ju kunnat vara att låna ut dina aktier till blankare till väldigt hög ränta, men det har du avstått?
”Jag har blivit tillfrågad angående mina SAS aktier men avböjt. Jag tycker inte det hade känts rätt.”


Varför?
”Det skulle ju riskera att missleda småsparare ytterligare om det snurrat runt fler aktier än det gör nu. Nuläget går inte att bedöma på något annat sätt än att aktiekursen ska ner lite grann och teckningsrätterna ska upp lite grann.”
 

mha321

Medlem
Hur räknar man egentligen där. Är kabin faktorn bara räknad på passagerare, eller räknar man på något sätt in hur stor del av frakt kapaciteten som används?

För på en (hel?) del longhaul drar ju rätt mycket frakt.
 

intuition

Medlem
Hur räknar man egentligen där. Är kabin faktorn bara räknad på passagerare, eller räknar man på något sätt in hur stor del av frakt kapaciteten som används?

För på en (hel?) del longhaul drar ju rätt mycket frakt.
Flygbolagen brukar redovisa två olika loadfactors - en passagerare som är betalande passagerare / sittplatser och en som är frakt-loadfactor (betalande ton/möjliga ton)
 

intuition

Medlem
Här ser du t.ex. Finnairs siffror för september. Till Asien var passagerare LF 18,5% medan gods var 87,9%...

Ay performance.png
 
Toppen