Senaste nytt

SAS aktier

Sas ser fortsatt mycket stark ut trots sur börs i övrigt. Aktien har inte varit i närheten att falla igenom det gamla motståndet 23sek. Tror vi kan se minst 24,5-25 snart utan news!
44FAD71C-543E-4DD6-8CAB-3C2AE697ED28.jpeg

Visst är den intressant och fortfarande lågt värderad men att inte ge utdelning i år kommer att straffa den i förhållande till andra aktier.
Finns "säkrare" alternativ med bättre direktavkastning och värdeökning i mitt tycke. Jag äger den fortfarande men kommer avyttra den snart efter årsstämman i mars.

Jag kommer gå på årsstämman som faktiskt bestämmer eventuell utdelning. Vad gäller aktien gillar jag nya stödet och handelsmönstret, faller t ex på låga volymer och stiger på högre som idag. Rent tekniskt tror jag på hög sannolikhet för ny toppning snart. Frågan är hur högt den kan gå denna omgång?

Gällande årsstämman:
Har ni sett något förslag om förändring i styrelsen, tänker främst på att Norska staten nu avyttrat sitt ägande?

Gällande årsstämman:
Har ni sett något förslag om förändring i styrelsen, tänker främst på att Norska staten nu avyttrat sitt ägande?
Nä, inte hittat något. Nu finns väl fortfarande Norske Bank kvar och att man låter kanske samma personer sitta kvar för representera norska delen.
Blir förmodligen inte så stor skillnad mer än nu är det bara "två" storägare som behöver komma överens.

Jag kommer gå på årsstämman som faktiskt bestämmer eventuell utdelning. Vad gäller aktien gillar jag nya stödet och handelsmönstret, faller t ex på låga volymer och stiger på högre som idag. Rent tekniskt tror jag på hög sannolikhet för ny toppning snart. Frågan är hur högt den kan gå denna omgång?
Jag tror absolut den kan klara av att gå upp ett par kronor kanske tom till 30:- men frågan är vad händer när konjunkturen stannar av och oljepriset kommer gå upp? Men som sagt tok för lågt värderat på drygt 9 miljarder idag.

Intressant artikel här hur en annan storägare tänker om SAS från 2018
Storägare ser fördubblingspotential i SAS | Affärsvärlden

Jag tror absolut den kan klara av att gå upp ett par kronor kanske tom till 30:- men frågan är vad händer när konjunkturen stannar av och oljepriset kommer gå upp?

Inte ”när” utan om. Du glömmer en viktig aspekt. Med höga oljepriser går Norge och NOK som tåget. Det är SAS största marknad och valutaintäkt. SAS gynnas mycket mer av det än om Sverige haltar.

Inte ”när” utan om. Du glömmer en viktig aspekt. Med höga oljepriser går Norge och NOK som tåget. Det är SAS största marknad och valutaintäkt. SAS gynnas mycket mer av det än om Sverige haltar.
Jag tänker inte bara på Sverige marknaden. Lönsamheten på långlinjerna kommer bli utsatta för prispress från dom andra bolagen.

Såklart finns det risker. Lite trött bara på all negativitet kring SAS som hänger kvar. De har gjort en fantastisk turn-around och har bra intjäning.

Självklart ska vi hålla koll på omvärldsfaktorer som i alla aktier, enig i det, men tänk om folk är trötta på LCC och SAS istället trendar ännu mer?

Jag vill oavsett ha mer än dagens kurs innan jag gör någon vinsthemtagning. Återkommer i tråden ”när” (;)) det blir aktuellt :cool:

Edit. Härlig avslutning strax under dagshögsta på 23,96sek. Mot nya höjder!

Toppen