Senaste nytt

SAS aktier

nu är jag lite taggad på att trada lite SAS igen.
Hur funkar det med aktieägare rabatt på resor? Jag gick in via länken, sökte på en random resa. priset är då högre än sökning via generella sas sökmotorn... hur är det möjligt?

OBS jag äger inga aktier just nu, så är inte säker på hur man ev loggar in för att bevisa något men som sagt kollar jag pris via shareholder länken är det sämre pris.

Då jag loggat in och bokat resor via länken har det alltid varit minst 10% billigare. Med reservation för att det någon månad sedan jag sökte då de inte erbjuder rabatt på plus vilket jag vanligtvis föredrar till Europa. På de privata inrikesresorna där Go räcker har jag i stort sätt bara använt poäng sedan jag fick fly premium.

SAS aktien är löjligt billig nu och du behöver bara 400. Köp 1200 och sälj 800 vid nästa stora uppgång. Då har du dessutom fått dem gratis. :)

Men vart är någonting billigt, just den frågan är något man ser dagligen på skit forum som placera m.m gällande investeringar. Det är ju betydligt bättre att bilda sig en egen uppfattning innan man köper t ex SAS aktier.

Företag som inte gynnar sina aktieägare är något jag i alla fall inte lägger en krona på. Du kan du ju lika gärna köpa olja eftersom priset är löjligt billigt just nu

Att blanka SAS har givit betydligt mer avkastning, i alla fall för min del, men som sagt, alla har olika uppfattningar om en aktie.

nu är jag lite taggad på att trada lite SAS igen.
Hur funkar det med aktieägare rabatt på resor? Jag gick in via länken, sökte på en random resa. priset är då högre än sökning via generella sas sökmotorn... hur är det möjligt?

OBS jag äger inga aktier just nu, så är inte säker på hur man ev loggar in för att bevisa något men som sagt kollar jag pris via shareholder länken är det sämre pris.
Sökmotorn visar Go Light priset och Shareholder är alltid Go. Shareholder-priset är 99% högre än Light, men alltid lägre än vanlig Go. Vid en jämförelse jag gjorde häromdagen till London så var Shareholder Go bara några få kr dyrare än Light.

Sökmotorn visar Go Light priset och Shareholder är alltid Go. Shareholder-priset är 99% högre än Light, men alltid lägre än vanlig Go. Vid en jämförelse jag gjorde häromdagen till London så var Shareholder Go bara några få kr dyrare än Light.
Ah, där har vi det, tack. Då är det ok med några kronor mer om det betyder baggage plus ev mer poäng. Tack.

Men vart är någonting billigt, just den frågan är något man ser dagligen på skit forum som placera m.m gällande investeringar. Det är ju betydligt bättre att bilda sig en egen uppfattning innan man köper t ex SAS aktier. Företag som inte gynnar sina aktieägare är något jag i alla fall inte lägger en krona på. Du kan du ju lika gärna köpa olja eftersom priset är löjligt billigt just nu
Att blanka SAS har givit betydligt mer avkastning, i alla fall för min del, men som sagt, alla har olika uppfattningar om en aktie.

3,5 årsvinster (2018) före skatt är SAS värderat till på börsen just nu, med ett p/e på mindre än en tredjedel av snittet på börs . Totalt värde enligt DnB på 44:- per aktie för vår marknadsledare i Skandinavien med passagerarrekord på över 30 miljoner resande 2018. ROIC på fina 14%. Alltid uppköpschans.

Var och en får bilda sig en uppfattning vad som är prisvärt och just nu pressas kursen av SAS negativa/osäkra guidning inför nuvarande räkenskapsår. Jag vidhåller dock att med fortsatt ok konjunktur är SAS definitivt prisvärd på nuvarande nivåer enligt min uppfattning.

Jag är också besviken på utdelningen, de bokförde 33 miljoner till personalen i Q4 som belastade resultatet, trevligt för dem, men likabehandlingsprincip borde gällt. 100 miljoner även till oss, ca 26 öre per aktie hade varit passande. Sista ordet är dock inte sagt i saken då det är vi på bolagsstämman i mars som bestämmer. Läget har klarnat till dess och vi har en intressant trafikrapport för första månaden i Q1 redan i morgon. Har vi dessutom ett högre kredit betyg och gynnsam finansiering på plats för dyra konvertibeln är det faktiskt viss sannolikhet för direktavkastning redan från 2018.

BDA5A61E-DA2F-4A9C-896C-081B51284D30.jpeg
Vet vilket bolag jag väljer alla dagar i veckan.

Bra start på Q1. Fullare flyg och högre biljettintäkter. Uppskattningsvis etthundra miljoner sek. Samtidigt lägre enhetskostnader ex.fuel. Högre ancilleries räknar jag också med då fler light sålts nu med extratjänster och mer poängsälj, delvis tack vare Elite kampanjen kanske ;)

Vi ser att oljan är under $60 och jet fuel är nu under $600! SAS har till skillnad från NAS möjlighet att sänka sina fuel-kostnader även på sin typ av hedge-lösning upplystes vi om på earnings call.

Långt ifrån domedagsscenariot detta, tycker det ser strålande ut jag. :D

Toppen