Senaste nytt

SAS aktier

Som konstaterats här, SAS har ställt in 700 flygningar de senaste 3 månaderna | Sida 14 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor är aktien upp ca 4-5 % idag. Hittade nedan två artiklar som sammanfattar en analys från Sydbank inför delårsrapporten på fredag, 31/8.

SAS/Sydbank: Stigende billetpriser var værn mod aflysninger i Q3
Billetpriserne agerede formentlig bolværk mod et stort antal aflysninger samt stigende priser på brændstof i SAS' tredje kvartal, vurderer Sydbank.

Luftfartsselskabet er fredag klar med regnskab for maj, juni og juli, og forinden står det klart, at SAS' konkurrenter generelt har præsteret lidt bedre end ventet, påpeger analysechefen i banken, Jacob Pedersen.

- De er alle negativt påvirket af højere brændstofpriser og afbrydelserne i det europæiske luftrum, hvor mangel på flyveledere i lufthavnene og strejker i Frankrig har medført væsentligt flere aflysninger og forsinkelser end normalt, siger han i en optakt.

- Høj rejselyst har dog betydet, at billetpriserne over en bred kam har været noget bedre end forventet. Dermed ser det ud som om, at flyselskaberne aktuelt formår at sende en lidt større andel af brændstofprisstigningerne videre til kunderne, end hvad der normalt er muligt så hurtigt efter omkostningsstigningen, lyder det fra Sydbanks analysechef.

Han henviser samtidig til, at SAS i perioden har offentliggjort pæne tal for trafikken. Det gælder blandt andet yieldstigningen - omsætningen per fløjet passagerkilometer - på omkring 6 pct. i perioden.

Til gengæld regner Jacob Pedersen med, at brændstofomkostningerne vil have en negativ påvirkning på over 500 mio. svenske kr., mens aflysningerne formentlig koster SAS et tocifret millionbeløb.

Samlet set venter han et resultat før skat og engangsposter på 1883 mio. svenske kr., hvilket vil være en ganske lille forbedring i forhold til 1863 mio. kr. i samme kvartal sidste år.

- De højere billetindtægter kan formentlig stort set dække meromkostningerne fra højere brændstofpriser og aflysninger, og det repræsenterer en noget bedre udvikling, end vi havde forventet for bare få måneder siden, fastslår han.

Jacob Pedersen regner med, at SAS holder fast i forventningerne til hele 2017/18 netop på grund af de dyrere billetter i feriekvartalet. Han havde tidligere set dollarmodvind og brændstofudgifterne forårsage, at SAS ville ende i den lave ende af forventningerne om et resultat før skat og engangsposter i intervallet 1,5 til 2,0 mia. svenske kr.

- Siden har billetpriserne overrasket markant positivt. Dermed ser indtjeningstilbagegangen i andet halvår 2017/18 ud til at blive markant mindre, end vi tidligere forventede - selv på trods af aflysningerne. Derfor bør SAS' prognose ikke komme i fare, lyder det fra Jacob Pedersen.
Forventer solidt kvartalsresultat fra SAS - CHECK-IN.dk

Trods store omkostninger til aflysninger og stigende brændstofpriser, forventer Sydbank et SAS-kvartalsresultat på mere end 1,4 milliarder svenske kroner.

Det er et særdeles vigtigt kvartal, som SAS på fredag den 31. august vil præsentere resultat af. Finansårets tredje kvartal, der strækker sig fra den 1. maj til den 31. juli er et af de to kvartaler, hvor SAS mere eller mindre skal tjene hele årets bundlinje hjem.

Trods mange genvordigheder i løbet af sommeren som følge af leverandørsvigt hos Scandinavian Airlines Ireland (SAIL) og den irske underleverandør CityJet, ser det alligevel ud til, at SAS kan komme ud af kvartalet med et ganske pænt resultat.

Således forventer aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank, at SAS vil præsentere et primært driftsresultat på 1.883 millioner svenske kroner og et nettoresultat på 1.435 millioner svenske kroner. Det estimerede driftsresultat vil i givet fald være 10 procent lavere end samme periode året før, hvor SAS kom ud med et primært resultat på 2.094 millioner svenske kroner.

Trafikvæksten har i kvartalet været på beskedne to procent med et ledsagende fald i belægningen på 0,6 procentpoint, men samtidig har yieldstigningen været på hele seks procent, hvorfor det tilsyneladende er lykkedes for SAS at vælte hovedparten af brændstofstigningerne over på kunderne.

“De højere billetpriser kan formentlig stort set dække meromkostningerne fra højere brændstofpriser og aflysninger, og det repræsenterer en noget bedre udvikling, end vi havde forventet for bare få måneder siden,” skriver aktieanalysechef Jacob Pedersen i et såkaldt AktieUdsyn for SAS.

Indtjeningsmodvinden er svækket
Selvom der i de kommende måneder stadig vil være høje brændstofpriser og en stærk amerikansk dollar, hvilket ikke er gunstigt for SAS, så er indtjeningsmodvinden ikke på samme niveau som i det foregående kvartal.

Der har derfor særlig været bekymring om, hvorvidt de stigende brændstofpriser ville svække de prognoser, som SAS selv opererer med i forhold til det svensk-danske flyselskabs forventninger for hele året. Men en stærk prisudvikling har tilsyneladende afblæst bekymringen om et resultat i den lave ende af prognosen.

“Derfor ser indtjeningstilbagegangen i andet halvår af 2017/18 ud til at blive markant mindre, end vi tidligere forventede – selv på trods af aflysningerne. Derfor bør SAS´ prognose ikke komme i fare. Vi forventer, at SAS fastholder prognosen,” lyder det fra Jacob Pedersen.

SAS-aktien blev på Københavns Fondsbørs mandag eftermiddag handlet til kurs 12,4, hvilket svarer til en stigning på 1,9 procent siden i fredags. Sydbank har i 13 måneder haft anbefalingen “køb” på SAS-aktien, hvis kurs i samme periode er faldet med omkring 15 procent.
 
Jag tror SAS går med mer vinst än analytikerna tror. SAS aktien är lågt värderat men marknaden tycker den är rätt. Detta jämfört med Norrsken å Finnair som har betydligt högre p/e tal
 
Efter att ha köpt upp mig rejält i slutet av juli/början av augusti var dagens kursutveckling verkligen trevlig. Detta utan positiva nyheter.

Bland de 1-2% största ägarna just nu faktiskt enligt förra rapporten. :p Jag är övertygad om att det kommer en bra rapport på fredag där helårsprognosen 1,5-2 miljarder sek i vinst bekräftas i den högre delen av prognosen.

Hoppas också på inlösen av de sista preffarna för rimligare finansiering samt raka besked om SAIL-situationen och lösningar kring detta.
 
Nja jag hoppas inte på inlösen snart på prefferna. Vill gärna ha kvar till slutet av feb 2019. Bättre är tycker jag att man ger en mindre utdelning på aktierna och verkligen får momentum i den så andra ser den som en möjlig investering. Grattis till ett lyckat köp.
 
Tack, jag hade också preff som var en lyckad investering det också. Sålde dock av de som inte blev inlösta nu i sommar och gick in tungt i stamaktien istället på rean.

Med den cashflow som SAS haft nu tror jag tyvärr för din del att de sista löses in nu tidig höst. Besked om utdelning hoppas jag också på men räknar inte med ett eventuellt svar här redan nu. Om jag hade fått bestämma hade jag startat med en mindre fast ökande utdelning i början av Q2 varje år, och en sommarresultatbaserad bonusutdelning i slutet av Q3 2019. De kvartal som alltid går bäst för flygsektorn.
 
Nja jag hoppas inte på inlösen snart på prefferna. Vill gärna ha kvar till slutet av feb 2019. Bättre är tycker jag att man ger en mindre utdelning på aktierna och verkligen får momentum i den så andra ser den som en möjlig investering. Grattis till ett lyckat köp.
Det går dessutom att få duktig hävstång på preffarna, så förhoppningsvis löser de inte in dem ännu...
 
Toppen