SAS Airbus 321LR - samlingstråd

Tobbe.O skrev:Första bilden på SAS A321LRVisa bifogad bild 108003Klicka för att utvidga...
Har en ”date” med damen ifråga till Boston i mitten av januari.

Måste säga att den nya yttre målningen som hon kommer att få tilltalar mig.

Hoppas även det inre, vilket jag tycker är viktigaste, faller mig i smaken.

Ut resan rad 1, vilket är 2-2 seating returen är rad 2 där man sitter 1-1

Undrar vad Corona gör med marknaden för narrowbody på longhaul. Känns som det antingen kommer bli succé då efterfrågan inte räcker till att fylla de stora flygplanen, men då på befintliga linjer. Eller så dör marknaden så pass att de linjer dessa flygplan är tänkta att flyga på ej längre finns, och bolagen istället fokuserar på färre linjer.

Scanwing skrev:Undrar vad Corona gör med marknaden för narrowbody på longhaul. Känns som det antingen kommer bli succé då efterfrågan inte räcker till att fylla de stora flygplanen, men då på befintliga linjer. Eller så dör marknaden så pass att de linjer dessa flygplan är tänkta att flyga på ej längre finns, och bolagen istället fokuserar på färre linjer.Klicka för att utvidga...

Vanskligt att sia om men min gissning är att vi kommer gå mot färre linjer och färre avgångar men större flygplan. Airbus kanske gav upp A380 lite för tidigt...

HCas skrev:Vanskligt att sia om men min gissning är att vi kommer gå mot färre linjer och färre avgångar men större flygplan. Airbus kanske gav upp A380 lite för tidigt...Klicka för att utvidga...
Eller helt tvärtom om man vill börja undvika mellanlandning.

Har egentligen svårt att se nån dålig marknad för ett modernt bränslesnålt flygplan med lång räckvidd som kan gå med vinst på långdistans med färre passagerare än traditionella longhaul-plan. Utgår från att oljepriskriget som pågår nu är över om nåt år, tror det generellt kommer vara för riskabelt att satsa på för stora/törstiga plan.

Men hur som helst, kul att första A321LR verkar vara på g! Ska bli intressant att se om det blir nån ändring av destinationer längre fram pga viruset. Världens medicinhuvudstad Boston känns ju som ett bra förstamål..i övrigt känns det inte riktigt som läge att öppna nya linjer det närmsta året.

A321LR är igentligen en vanlig A321NEO med extra tankar i lastrummet.

Skulle inte marknaden för longhaul finnas är det ganska lätt att återställa maskinen till en vanlig A321NEO och flyga den på diverse europalinjer

A321XLR har däremot betydande ingenjörsmässiga förändringar jämfört med A321LR

Även de tre 321LR tycks hamna på svenskt register, trots att de ursprungligen var tänkta få OY-registrering.

Första maskinen kommer att registreras SE-DMO och döps till Jarl Viking.

Tveket skrev:Varför tyska flaggan på stjärtvingen? Reggar ALC sina plan i Tyskland?Klicka för att utvidga...
OT. Flaggan sitter väldigt löst fast, och markerar att maskinen fortfarande ägs av tyska Airbus. Den tas bort när flygplanet är betalat och ägaren rullat ut det från fabriken.

Maskinen var först tänkt att registreras i Danmark (OY) men är nu ändrad till Svenskt register

och kommer att få registrering SE-DMO

KalleSus skrev:Det här har vi vetat i tre veckor redan (se post 488 i den här tråden)Klicka för att utvidga...
Ja jäklar vilken katastrof ! Jag missade att kolla bakåt i tråden innan jag skrev mitt inlägg.

Ber tusen gånger om ursäkt och hoppas att jag aldrig gör om samma misstag.

HansO skrev:Ja jäklar vilken katastrof ! Jag missade att kolla bakåt i tråden innan jag skrev mitt inlägg.Ber tusen gånger om ursäkt och hoppas att jag aldrig gör om samma misstag.Klicka för att utvidga...
Jag ber om ursäkt om jag uppfattades som en besserwisser. Det var verkligen inte min avsikt.

KalleSus skrev:Jag ber om ursäkt om jag uppfattades som en besserwisser. Det var verkligen inte min avsikt.Klicka för att utvidga...
Jag hoppas att ingen annan uppfattade dig som besserwisser, med smiley o allt.

Dina kvalitets inlägg, inte de vanliga killgissningarna och hittepå, är det som gör att detta forum fortfarande ibland kan vara värt att logga in på!

Så tack @KalleSus !

Back