Daniel Larsson
Medlem
En fråga kring Airbus va Boeing , SAS kommer ju gå över till Airbus , hur tänker ni kring det ? Hade ni hellre sätt 777 an A350 exempelvis ?
777 är väl ett betydligt större plan? Man pratar ju redan om att A350 är lite i största laget. Snarare 787 man ska jämföra med i så fall.En fråga kring Airbus va Boeing , SAS kommer ju gå över till Airbus , hur tänker ni kring det ? Hade ni hellre sätt 777 an A350 exempelvis ?
ICN måste slingas med någon annan destination och därför ligger nog ARN närmare tillhands som oxå har mycket cargo
New York avgår runt lunch och är åter vid 7 på morgonen. När skulle då ICN avgå? Vid 10 på förmiddagen och landa 2 på natten i ICN, åka tillbaka vid 04 för att landa ca 10 på förmiddagen och åka till New York vid 12?ICN passar perfekt med EWR.
SAS kan då placera sina fyra fräscha kvarvarande A340 i Oslo med tillhörande reservdelslager. Resterande fyra fasas ut, en av dem redan i vår. Kom ihåg nu var du läste detta först.![]()
Vilket plan ska då flyga ARN-TYO som det mer eller mindre "bekräftats" kommer att startas?Är det så fel då att ha sista kvällsavgången från EWR till OSL? Med färre stolar dessutom än A330/350 och betydligt högre fraktkapacitet än A330.
Både fiske och oljeindustrin i Norge vill ha denna ICN linje. Det är stort och ökande behov av kapacitet från fryslagret vid OSL.
Läs t ex denna offentliga branschartikel:
Avinor-direktør forklarer hvorfor Gardermoen skal huse det nye sjømatsenteret
Några citat:
”Sjømatsenteret på Gardermoen får en prislapp på rundt 800 millioner kroner og vil stå klar i 2020. Det skal håndtere 300.000 tonn sjømat per år, eller cirka 1.600 tonn pr. dag, og blir med det verdens største sjømatterminal for flyfrakt.”
”I dag går rundt 600 tonn sjømat daglig ut av Norge. men bare kun 30 prosent går fra Gardermoen. Resten går via vogntog til Europa, hvor sjømaten deretter blir flydd videre til andre kontinenter.”
”Spillet om flyfrakt er i total forandring. Det går fra å handle om best mulig pris til å sikre seg mest mulig kapasitet på flyene.”
”Men over de neste 30 årene anslår Avinor at sjømatfrakten med fly vil øke med 500 prosent fra dagens nivåer på Gardermoen.”
Blir det så har SAS hela tjugo IC flyg till i närtid där förslagsvis fyra A330 placeras på ARN till kvarvarande USA linjer och resterande sexton, fem A330E, åtta A350 samt tre A321LR i CPH vilket gör flexibiliteten stor där.
Spännande tider!