Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

En fråga kring Airbus va Boeing , SAS kommer ju gå över till Airbus , hur tänker ni kring det ? Hade ni hellre sätt 777 an A350 exempelvis ?
 
En fråga kring Airbus va Boeing , SAS kommer ju gå över till Airbus , hur tänker ni kring det ? Hade ni hellre sätt 777 an A350 exempelvis ?
777 är väl ett betydligt större plan? Man pratar ju redan om att A350 är lite i största laget. Snarare 787 man ska jämföra med i så fall.

Helt klart rätt av sas att gå på A350 då det finns många likheter med A330/340 som de har i övrigt. Deras piloter kommer ju ha typerating för alla 3 planen, det hade de inte haft på 777 och därmed högre kostnad.
 
ICN passar perfekt med EWR.

SAS kan då placera sina fyra fräscha kvarvarande A340 i Oslo med tillhörande reservdelslager. Resterande fyra fasas ut, en av dem redan i vår. Kom ihåg nu var du läste detta först. ;)
New York avgår runt lunch och är åter vid 7 på morgonen. När skulle då ICN avgå? Vid 10 på förmiddagen och landa 2 på natten i ICN, åka tillbaka vid 04 för att landa ca 10 på förmiddagen och åka till New York vid 12?

Detta går av förklarliga skäl inte ihop. Ska den slingas ihop behöver den avgå EWR runt 10 på kvällen, på samma sätt som ORD slungades med HKG.
 
Är det så fel då att ha sista kvällsavgången från EWR till OSL? Med färre stolar dessutom än A330/350 och betydligt högre fraktkapacitet än A330.

Både fiske och oljeindustrin i Norge vill ha denna ICN linje. Det är stort och ökande behov av kapacitet från fryslagret vid OSL.

Läs t ex denna offentliga branschartikel:

Avinor-direktør forklarer hvorfor Gardermoen skal huse det nye sjømatsenteret

Några citat:

”Sjømatsenteret på Gardermoen får en prislapp på rundt 800 millioner kroner og vil stå klar i 2020. Det skal håndtere 300.000 tonn sjømat per år, eller cirka 1.600 tonn pr. dag, og blir med det verdens største sjømatterminal for flyfrakt.”

”I dag går rundt 600 tonn sjømat daglig ut av Norge. men bare kun 30 prosent går fra Gardermoen. Resten går via vogntog til Europa, hvor sjømaten deretter blir flydd videre til andre kontinenter.”

”Spillet om flyfrakt er i total forandring. Det går fra å handle om best mulig pris til å sikre seg mest mulig kapasitet på flyene.”

”Men over de neste 30 årene anslår Avinor at sjømatfrakten med fly vil øke med 500 prosent fra dagens nivåer på Gardermoen.”

Blir det så har SAS hela tjugo IC flyg till i närtid där förslagsvis fyra A330 placeras på ARN till kvarvarande USA linjer och resterande sexton, fem A330E, åtta A350 samt tre A321LR i CPH vilket gör flexibiliteten stor där.

Spännande tider!
 
Last edited:
Är det så fel då att ha sista kvällsavgången från EWR till OSL? Med färre stolar dessutom än A330/350 och betydligt högre fraktkapacitet än A330.

Både fiske och oljeindustrin i Norge vill ha denna ICN linje. Det är stort och ökande behov av kapacitet från fryslagret vid OSL.

Läs t ex denna offentliga branschartikel:

Avinor-direktør forklarer hvorfor Gardermoen skal huse det nye sjømatsenteret

Några citat:

”Sjømatsenteret på Gardermoen får en prislapp på rundt 800 millioner kroner og vil stå klar i 2020. Det skal håndtere 300.000 tonn sjømat per år, eller cirka 1.600 tonn pr. dag, og blir med det verdens største sjømatterminal for flyfrakt.”

”I dag går rundt 600 tonn sjømat daglig ut av Norge. men bare kun 30 prosent går fra Gardermoen. Resten går via vogntog til Europa, hvor sjømaten deretter blir flydd videre til andre kontinenter.”

”Spillet om flyfrakt er i total forandring. Det går fra å handle om best mulig pris til å sikre seg mest mulig kapasitet på flyene.”

”Men over de neste 30 årene anslår Avinor at sjømatfrakten med fly vil øke med 500 prosent fra dagens nivåer på Gardermoen.”

Blir det så har SAS hela tjugo IC flyg till i närtid där förslagsvis fyra A330 placeras på ARN till kvarvarande USA linjer och resterande sexton, fem A330E, åtta A350 samt tre A321LR i CPH vilket gör flexibiliteten stor där.

Spännande tider!
Vilket plan ska då flyga ARN-TYO som det mer eller mindre "bekräftats" kommer att startas?

Att man skulle lägga en sen avgång till Oslo från New York är inte helt dumt och det kan mycket väl vara en lösning för att få ihop pusslet. Problemet blir dock samma sak från ICN till Oslo som från Hong Kong till Stockholm, man får mer eller inte med några transferpax då den flighten behöver avgå omkring 10 på morgonen. Nu kanske frakt kan täcka hela behovet för den sträckan, men det är risky.

Att två A340 placeras i Oslo för att hantera EWR/ICN är ju som sagt in helt otänkbart och sådant har vi spekulerat om rätt länge i tråden om möjliga nya rutter för SAS.
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Direktare CPH-BLR hade suttit fint, borde vara inom range med.
Precis inom range
3912 nm CPH-BLR vs 4000 nm range
map.gif
 
@palmen Vi får se helt enkelt men A340 har SAS själva officiellt sagt kan hänga med ett tag och fyra maskiner på en hubb, OSL, ser jag som troligt.

Kombinationen frakt plus många C pax genom oljan är verkligen attraktiv. Jag hoppas höra något om bl a detta nästa onsdag!

Vad gäller ARN ser jag i nuvarande situation CPH som mer attraktiv men det är naturligtvis upp till SAS själva att räkna på business caset.
 
Toppen