Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Kan det inte vara i teorin för bolag som kan tänka sig att köra annorlunda config medans vanliga kanske lyckas få in 9 säten till bara.
Tex Philippine Airlines har ju 3+3+3 config och klassiska 2+4+2 på A330, är ju inte blodigt vanligt att ha 9 säten i bredd på A330'n.
Bilden ovan har ju en text satt i grått på grått för att inte synas som säger "jämfört med tidigare standard", så det är nog som du säger inte en äpple-mot-äpple-jämförelse.
Men säljargumentet är helt klart att flygbolagen ska välja en tätare konfiguration för att kunna räkna hem köpet av nya plan.

Ja, Airbus försöker använda alternativet som 3-4-3 på A350 som säljargument på marknaden. Ingen som nappat ännu. Kanske med denna konfigändring får vi se det för första gången. Helst inte på SAS bara... :)

@intuition

Minns jag inte fel var det tidigt sagt att SAS skulle använda strax över 300 stolar på sina A350 maskiner. Detta ändrades sedan till precis 300 stolar pga regler kring antalet kabinmedarbetare /flight.

Så jag misstänker att det kommer vara precis samma mängd stolar på de två kommande maskinerna. Skapar bara komplexitet i planeringen att sätta in fler stolar i enbart två maskiner :)

@intuition

Minns jag inte fel var det tidigt sagt att SAS skulle använda strax över 300 stolar på sina A350 maskiner. Detta ändrades sedan till precis 300 stolar pga regler kring antalet kabinmedarbetare /flight.

Så jag misstänker att det kommer vara precis samma mängd stolar på de två kommande maskinerna. Skapar bara komplexitet i planeringen att sätta in fler stolar i enbart två maskiner :)
Jepp, låter logiskt. Och som nämndes ovan så är det väl mest Airbus som pratar om möjligheten.

Finnair har iofs länge kört med diverse varianter i sin longhaul fleet, men den flottan är större än SAS och de har lättare för att byta runt på planen vid irrop.

Sedan kan man slå ett getöga på vad AF/KLM gör. De har ju precis konverterat sina A350-1000 ordrar till det mindre A359. Är de sugna på att i viss mån kompensera för mindre plan med högre densitet? Jag har ingen aning, men är det den vägen de går kanske det inte heller är otänkbart för SAS.

Finns en bra länk att läsa mer om NPS här: https://www.aircraftinteriorsinternational.com/features/the-wider-longer-airbus-a350-nps-cabin.html

Att kabinen blir längre verkar inte gå att utnyttja för att sätta in fler stolsrader. Däremot verkar det bli möjligt att göra större crew-toalett och antingen större kök längst bak, eller två toaletter till.
Det märkliga med den ökade bredden är att det ser ut som att det bara är en panel som försvinner. Kurvaturen försvinner ju inte, så även om man teoretiskt kan flytta yttersta stolen 5 cm längre ut, så ökar ju inte utrymmet för överkroppen. (Det blir kanske öppningsbara fönster så huvudet kan sticka ut :p )
Artikeln säger "The A350’s sidewalls also remain near-vertical so that the extra width is available at hip, shoulder and head level." men som sagt, så ser det inte ut på illustrationerna.

Mer toaletter är ju något jag hade föredragit. Jag minns Finnair som flög med upp till 5 toaletter i business-kabinen på A340. SAS är väl i praktiken nere på 2 toaletter på 40 stolar.

Last edited:
Toppen