Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

KalleSus

Medlem
SE-RSA flög till Bordeaux häromdagen. Dags för C-check eller lämnar hon flottan?
Nu kan jag bara spekulera:
Om SAS ställer av ytterligare en maskin kommer bolaget att ha enbart tre Airbus 350 i trafik (SE-RSD, SE-RSE, SE-RSF)
Detta är vad som krävs för att trafiksätta linjerna till Los Angeles, San Francisco och Shanghai.

Nu när SE-RSA flög till Bordeaux ändrades tursättningen på Miami-linjerna från Airbus 350 till Airbus 330.
Denna ändring tycks dock bara vara tillfällig, och från söndag 27 november är Airbus 350 åter på Miami-linjerna (enligt SAS egen hemsida)

Så antingen kommer SE-RSA tillbaka, eller så sätter man en annan av de avställda (RSB och RSC) i trafik.
Däremot vill jag minnas att just SE-RSC är den som uttalat ska bort från flottan. Den befinner sig på Arlanda sen början av september
och har de senaste dagarna varit ute, med påslagen transponder märkt MAINT.
 

KalleSus

Medlem
Nu tycks SE-RSC lämna SAS-flottan, förhoppningsvis bara tillfälligt.
Maskinen lämnade Arlanda vid 13.30 idag och målet är Tarbes-Lourdes i södra Frankrike, inte alltför långt från Toulouse.
Den flygplatsen användes också för uppställning av ett antal 340 förra gången SAS skulle slimma sin långdistansproduktion.
Där befann sig under en tid bland annat LN-RKF, OY-KBA och OY-KBM vill jag minnas.
De maskinerna kom tillbaka till flottan, efter lite olika lång uppställning och uthyrning. Vi får hoppas att detta också gäller SE-RSC!
 
Nu har de ändrat från 350 till 330 från och med 1/2 till och med 25/3 på rutten till och från MIA. Lite av en besvikelse då jag hade sett framemot att testa deras A350.
 
Last edited:

Mr Basic

Medlem
Nu har de ändrat från 350 till 330 från och med 1/2 till och med 25/3 på rutten till och från MIA. Lite av en besvikelse då jag hade sett framemot att testa deras A350.
Tack för infon. Iom förra bytet till A350 blev familjen utspridda (pga mindre Plus-kabin) på hemresan, det kunde korrigeras nu. :) Blir således A350 ut och A330 hem (som det ser ut nu).
 
Toppen